به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

زیست توده (biomass) جایگزین سوخت‌های فسیلی

پایگاه خبری فولاد ایران - شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک نقطه گسست، لزوم توجه به منابع جایگزین مانند زیست توده (biomass) را بیش از پیش برای سیاست‌گذاران انرژی درکشورهای صنعتی مطرح نموده است.

 

✏️ زیست توده یا بیومس یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به‌طورکلی، ضایعات کشاورزی، باغداری، صنایع غذایی، جنگل‌ها، فضولات دامی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی و سایر پسماندهای آلی و صنعتی می‌توانند به عنوان زیست توده مورد استفاده قرار گیرند. در واقع، زیست توده‌ها شامل تمامی زباله‌های زیستی قابل سوزاندن می‌شود، البته به جز سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز و زغال سنگ) که طی فرایندهای زمین‌شناسی تغییر شکل یافته‌اند.

 

✏️ در واقع، به دلیل اینکه کربن موجود در سوخت‌های فسیلی از چرخه زیستی طبیعت خارج شده‌است و سوزاندن آن‌ها تعادل دی‌اکسید کربن موجود در جو را برهم می‌زند، عنوان زیست‌توده به آن‌ها اطلاق نمی‌شود.

 

🔹 بر اساس آخرین آمار در دسترس، در سال ۲۰۱۶ بازار انرژی زیستی حدود ۶ درصد افزایش داشته است، رهبر تولید برق از زیست توده‌ها در سال ۲۰۱۶ ایالات متحده بوده است (۶۸ میلیون مگاوات بر ساعت) و پس از آن نیز کشورهای چین با ۵۴ میلیون مگاوات، آلمان با ۵۲ میلیون مگاوات ساعت، برزیل با ۵۱ میلیون مگاوات ساعت، ژاپن با ۳۸ میلیون مگاوات ساعت و هند و بریتانیا با ۳۰ میلیون مگاوات ساعت قرار دارند.

 

✏️ بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق در آلمان تجدیدپذیر است و با وجود پیشرفتی که این کشور تاکنون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر خود را به بیش از ۶۵ درصد افزایش دهد.

 

✏️ حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده در اسپانیا نیز انرژی‌های تجدیدپذیر است و تا سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد، علاوه بر این در شیلی نیز تا سال ۲۰۵۰، ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده تجدیدپذیر به ۷۰ درصد خواهد رسید.

 

*ناظر اقتصاد

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۱۸۴
کد خبر : ۴۹,۳۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید