به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تحریم سپاه اعلام جنگ به ایران است

پایگاه خبری فولاد ایران - عدالتیان اظهار داشت: هدف آمریکا نیز دقیقا همین است که اقتصاد ایران را متأثر کند وگرنه پیش از این هرکاری که می‌توانست با سپاه کرده بود.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیرات اقتصادی اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: سپاه پاسداران بویژه سپاه قدس، نهادها و برخی اشخاص از سال‌ها پیش تحریم بودند بنابراین این تصمیم آمریکا اقدام جدیدی نیست و تنها  به دنبال بهره‌برداری سیاسی است. البته این تصمیم باعث می‌شود تا بسیاری از شرکت‌های خارجی با شرکت‌های اقتصادی سپاه کار نکنند یا احتیاط بیشتر را اعمال کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های اقتصادی سپاه برای گریز از تاثیرات این تصمیم می‌توانند تغییر ماهیت دهند که ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه نمونه آن است. باید توجه داشت که این تحریم تنها مربوط به سپاه نیست بلکه تمام ایران را شامل می‌شود از همین روی تصمیم خطرناک و عملا اعلان جنگ است که مخاطرات نظامی را افزایش می‌دهد و می‌تواند تاثیر مخربی در اقتصاد ایران داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: هدف آمریکا نیز دقیقا همین است که اقتصاد ایران را متأثر کند وگرنه پیش از این هرکاری که می‌توانست با سپاه کرده بود. همچنین اثر این تصمیم از جنبه روانی بیشتر از جنبه اقتصادی آن می‌تواند باشد  از همین روی باید تلاش کرد تا زمینه روانی موضوع را کاهش داد.

عدالتیان خاطرنشان کرد: برخی از شبکه‌های تلویزیونی ادعا دارند که ایران در سوریه یا عراق تضعیف شده است، اگر چنین است پس مشکل کار کجاست؟ از چه چیز نگرانند؟ در واقع این رفتار خصمانه نشان می‌دهد اتفاقا قدرت و نفوذ ایران افزایش یافته‌ است و این برای آمریکا وحشتناک است بنابراین تلاش می‌کند تا کنترل و نفوذ ایران را کاهش دهد.

وی در مورد تاثیر حضور ایران در سوریه و عراق در مبادلات اقتصادی گفت: متاسفانه بسیاری از مردم ما به اشتباه فکر می‌کنند که ایران در این کشورها تنها هزینه می‌کند در حالی که اگر توجه داشته باشیم ایران و عراق به دنبال افزایش حجم مبادلات تا ۲۰ میلیارد دلار هستند، ایران روزی در آنجا سرمایه‌گذاری کرده و امروز از آن بهره‌برداری می‌کند، بطوری که در شرایط کنونی عراق از کشورهای کمک کننده ما است.

این استاد دانشگاه با اشاره موقعیت ژئوپولتیک ایران در منطقه گفت: ایران یک موقعیت ممتاز در خاورمیانه دارد که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند از همین روی آمریکا تلاش می‌کند در سیاست بلندمدت خود با ایران ارتباط داشته باشد که در این صورت بسیاری از معادلات تغییر خواهد کرد. چون می‌تواند از طرف جنوب و شرق روسیه را محاصره کند و در آسیای میانه نیز تأثیرگذار باشد.

عدالتیان افزود: به نظرم آمریکا به دنبال تثبیت نفوذ بلندمدت خود در منطقه از طریق ایران است و اینکه کشور ما از این رابطه اجتناب می‌کند به این دلیل است که دولت ایران به دنبال رابطه مستقل و براساس منافع متقابل است و اگر آمریکا رفتار خود را تغییر دهد در آن صورت ایران نیز مشکلی نخواهد داشت همانطور که ایران در موضوع برجام آن را اثبات کرد اما مشکل زیاده خواهی آمریکا مانع آن است.

منبع: ایلنا

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹
تعداد بازدید : ۳۹۷
کد خبر : ۴۹,۷۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید