به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تداوم روند افزایش فقر در ایران؟

پایگاه خبری فولاد ایران -  «بانک جهانی» دوره‌ای از رکود تورمی را در میان‌مدت برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده و دلیل این پیش‌بینی خود را تداوم کاهش تولیدات نفتی طی یک سال آینده، و تشدید شوک‌های خارجی اقتصاد ایران مطرح کرده است.

 

🔻 بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود میانگین رشد اقتصاد ایران برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی ۲ درصد نزول کند. نرخ تورم ایران در انتهای ۹۷ به ۳۰ درصد می‌رسد. با توجه به اثرگذاری کاهش ارزش ریال، افزایش نرخ تورم در سال‌جاری نیز ادامه می‌یابد. به‌علاوه، با توجه به تداوم کاهش درآمدهای دولت، تشدید کسری مالی دولت تداوم می‌یابد.

 

🔻 در بخش خارجی، کاهش صادرات در هر دو بخش کالا و خدمات منجر خواهد شد مازاد تجاری اقتصاد ایران در سال‌های پیش‌رو به سطوح بسیار پایینی برسد. کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی حقیقی ناشی از افزایش تورم از کانال‌های مختلف - شامل بازار نیروی‌کار و تضعیف ارزش یارانه‌های نقدی - بر تشدید فقر در ایران دامن می‌زند.

 

🔻 براین اساس، «بانک جهانی» پیش‌بینی کرده روند افزایش فقر در ایران ادامه یابد و تا ۲۰۲۱ به ۱۲/۸ درصد برسد. البته روند دقیق‌تر فقر به واکنش سیاستی دولت بستگی دارد. در این رابطه افزایش مقدار یارانه‌های نقدی در کنار معرفی مکانیزم‌های هدف‌گیری دقیق‌تر می‌تواند به جمعیت فقیر و در معرض خطر شوک‌های اقتصادی و اجتماعی کمک کند.

منبع: اول بانک

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۲۹۵
کد خبر : ۴۹,۷۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید