به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بحران آسیای شرقی چگونه سیاست های صندوق بین المللی پول جهان را به آستانه سقوط عمومی کشاند

پایگاه خبری فولاد ایران - در آسیای شرقی که در سه دهه با افزایش درآمدهای بی سابقه بود و این تحول که نه فقط در اقتصاد بلکه در جامعه و در هر آمار قابل تصوری منعکس بود.

🌀دولت های آسیای شرقی راهبردی را انتخاب کردند که تنها نقطه اشتراک آن با (تفاهم واشنگتن) اهمیت دادن به ثبات اقتصاد کلان بود .

🌀تفاهم واشنگتن تاکید بر آزاد سازی سریع بازار های پولی و مالی و سرمایه ای بود و در کشور های آسیای شرقی این بازارها را به آرامی باز کردند. آسیای شرقی شرکت های کارآیی در سطح ملی و محلی تاسیس کردند . تفاهم واشنگتن سیاست های صنعتی که در آن دولت ها می کوشند آینده اقتصاد را جهت بدهند مردود است اما آسیای شرقی این سیاست را یکی از مسولیت های محوری خود پذیرفته بودند.

💠زمانی که بحران آغاز شد رهبران کشور های آسیاسی منبع اصلی مشکلاتشان این بود که سیاست های صندوق بین المللی پول آنها را از اقداماتی که فکر می کردند بحران را مهار خواهد کرد باز دارد.

▫️فقط مالزی بود که در مقابل صندوق ایستاد و نخست وزیر مالزی در مورد پایین نگه داشتن نرخ بهره و جلوگیری از خروج پول های سوداگرانه از همه سو مورد حمله قرار گرفت اما افت اقتصادی کمتری داشت.

✔️علت اصلی این بحران آزاد سازی حساب سرمایه بود.

🌀در کره جنویی که بعد از خرابی های جنگ خود را ظرف مدت سی سال درآمد سرانه کشور را هشت برابر رساند در آغاز دهه نود به سازمان همکاری اقتصاد و توسعه پیوست اما به دلیل فشار ایالت متحد و از روی اکراه به شرکت های خود اجازه داد از خارج استقراض کنند ولی این شرکت ها در معرض نوسانات بازار بین المللی قرار گرفتند.

در مکزیک فرار سرمایع نقش کلیدی در بحران داشت.

🌀شایع است که هیچ کشوری تغییر ناگهانی تمایل سرمایه گذاران خارجی و داخلی وقتی که تصمیم میگیرن پولشان را جای دیگر بگذارند تحمل کند.این معکوس شدن عظیم جریان سرمایه به نحو غیر قابل اجتنابی بحران یا رکود را تسریع می نماید.

⚪️مدافعان آزاد سازی بازار سرمایه معتقد بودند آزاد سازی بازار سرمایه ثبات اقتصادی کشور را تقویت می کند!

یعنی سرمایه در مواقع رکود از کشود خارج می شود و در مواقع رونق وارد کشور می شود.

🌀آزاد سازی بازار سرمایه باعث میشود که کشور های درحال توسعه در معرض وسواس منطقی و غیر منطقی جامعه سرمایه گذاران قرار بگیرند که از نظر "کینز" این تغییر حالات شدید را به [روحیات حیوانی] نام گذاری کرد.

📖منبع:کتاب جهانی سازی و مسائل آن

✍️نویسنده:جوزف استیگلیتز

🖊ترجمه حسن گلریز

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۰۶
کد خبر : ۴۹,۸۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید