به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

معایب و مزایای جهانی شدن

پایگاه خبری فولاد ایران - هر کدام از انقلاب های صنعتی گذشته امواجی از جهانی شدن را به همراه داشت. موج اول توسط اختراعاتی همچون موتور بخار و ماشیتن آلات صنعتی، موج دوم توسط تولید هواپیما و اتومبیل و موج سوم توسط انقلاب دیجیتال به وجود آمد. به گزارش فولاد ایران،  ورود به موج چهارم یعنی جهانی سازی که توسط انقلاب دیجیتالی به وجود آمد بحث در مورد سودمند بودن آن در روند رشد اقتصادی، گسترش ایده ها برای بهبود شرایط زندگی و یا مضر بودن آن برای جوامع و افزایش شکاف بین نخبگان و سایر جهان را مطرح کرد.

شکی نیست که جهانی شدن موجب افزایش رقابت در تجارت و پایین آمدن قیمت ها شده است. اما این روند چگونه در افزایش درآمد تاثیر خواهد داشت و اثرات منفی و مثبت آن چیست؟

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول معتقد است جهانی سازی همانند توسعه فن آوری هم در جوامع پیشرفته و هم در جوامع در حال توسعه تولید و بهره وری را بالا برده، مشاغل بیشتری ایجاد کرده و دستمزدها را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهد. اما پایین آمدن قیمت ها به دلیل رقابت ممکن است برای بسیاری مقرون به صرفه نباشد و موجب زیان برخی تولیدکنندگان شود. به عنوان مثال تولید در امریکا به این دلیل که نیروی کار گرانتر است هزینه بیشتری دارد و بالا بودن قیمت کالای تولید را در پی دارد، از طرف دیگر کالای سرمایه ای وارداتی برای کشورهای در حال توسعه ارزان تر تمام می شود و این موجب زیان تولیدکننده داخلی این نوع کالاها در بازار رقابتی است. بنابراین در رقابت جهانی سازی برخی برنده و برخی بازنده خواهند بود.

در نگاه کلی به مساله جهانی سازی باید تاثیر کلی آن بر درآمد و قدرت خرید کشور و همینطور قدرت خرید مردم را مورد توجه قرار داد. کاملا واضح است که انقلابهای صنعتی و موج های جهانی شدن پیشین تاثیر بسزایی در بیرون آمدن مردم از فقر داشته اند اما موج جهانی سازی در دنیای فعلی به نفع همه نخواهد بود.

منبع: Weforum

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۳,۳۹۰
کد خبر : ۴۹,۸۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید