به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صندوق توسعه ملی چیست؟

پایگاه خبری فولاد ایران - صندوق توسعه ملی ایران یک سازمان دولتی است که در سال ۱۳۸۹ جایگزین حساب ذخیره ارزی (بعدا صندوق ذخیره ارزی) ایران شد. این حساب در زمان دولت محمد خاتمی با هدف پس‌انداز کردن درآمد مازاد نفت و میعات گازی تأسیس شده بود.

 

در سال ۱۳۸۷ هیات وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد، هیات امنای حساب ذخیره ارزی را منحل کرد، تصمیمی که به پایان کار حساب ذخیره ارزی تعبیر شد، با این حال، بعدتر در برنامه توسعه، این حساب در کنار صندوق توسعه ملی، احیا شد. ایجاد صندوق توسعه ملی، با هدف تغییر نگاه به درآمدهای نفتی، در خرداد ۱۳۸۷ در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد و پس از آن هم به تایید مجلس رسید.

 

▫️هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی چیست؟

هدف صندوق توسعه ملی به گفته موسسان آن تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به "ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی" است.

کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی یکی دیگر از اهداف تشکیل این نهاد اعلام شده است.

مهمترین منبع مالی صندوق توسعه ملی درآمدهای نفت وگاز ایران است و مقرر شده بود که "حداقل ۳۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی" به این صندوق اختصاص ‌یابد.

طبق قانون برداشت پول از صندوق توسعه ملی نیازمند تصویب مجلس است و یا تأیید رهبری برای دسترسی فوری به منابع مالی است.

بی بی سی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۶۳۰
کد خبر : ۵۰,۰۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید