به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چه کسانی می‌خواهند اقتصاد ایران به مناسبات دهه 60 بازگردد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- ذهنیت برخی سیاستمداران این است که جیره‌بندی کالاها در دهه 60  سیاست درستی بوده و در شرایط تحریم و تورم باید به همان سیاست‌ها بازگردیم.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: «چندی قبل مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی به این موضوع پرداخت که کارت‌هایی دوباره به اقتصاد برگردد تحت القاب کوپن پیشرفته یا مدرن. وزرا در لفافه و پنهانی و یواشکی بارها موافقت خود برای اجرایی شدن این طرح را بیان کرده‌اند اما رئیس‌جمهور و دولت چندان اعتقادی به این موضوع ندارد.»

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اخیراً اظهار کرده است: «نباید از کلمه کوپن بترسیم چراکه کشور از کوپن در زمان جنگ تحمیلی ضرر نکرده و این کوپن‌ها می‌تواند تبدیل به کالا شود.»

بهزاد نبوی، رئیس ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ، هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: «باید در زمینه نیازهای اساسی مردم، به نوعی رابطه پول و کالا را قطع کنیم... لازم نیست مثل زمان ما کوپن روغن‌نباتی، قند و شکر را به مردم اعلام کنید، اما می‌توان تعدادی کالا را با قیمتی مناسب و معین توسط یک کارت هوشمند در اختیار مردم قرار داد.»

 

در همه جای دنیا نقش سیاستمداران این است که موانع غیراقتصادی بهبود شرایط اقتصادی کشورشان را برطرف کنند و در موضوعات اقتصادی نیز پیگیر اهدافی مانند کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و توزیع متناسب درآمد باشند. با این حال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در سال‌های گذشته این بوده که سیاستمداران ما وارد عرصه‌هایی شده‌اند که در آن تخصص و دانش نداشته‌اند، اما در آن عرصه‌ها خودشان به تنهایی تصمیم گرفته‌اند و هزینه‌های گزافی به کشور تحمیل کرده‌اند.

وقتی سیاستمداری توصیه به کوپنیسم می‌کند اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که  در سال 1397 توان نظام سیاستگذاری و اجرایی کشور به طور کامل صرف این شد که کالاها با قیمت پایین به دست مصرف‌کننده برسد، چرا  نتیجه برعکس بوده است؟

 

تجارت فردا

۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۴۵۹
کد خبر : ۵۱,۰۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید