به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

واگذاری اطلاعات محرمانه به توتال

هدیه پارس جنوبی به قطر

پایگاه خبری فولاد ایران-

🔺یکی از شرکت‌هایی که در قطر صاحب نفوذ عمیقی است، شرکت توتال فرانسه است؛ توتال در بخش گاز قطر حضور فعالی دارد و دو سال پیش هم توانست جای مرسک را در تولید از لایه نفتی پارس جنوبی - در بخش قطر-  بگیرد. پس از خروح مرسک دانمارک از قطر، مدیران این شرکت مذاکراتی را با ایران انجام دادند تا توسعه بخش ایرانی این لایه را بر عهده بگیرند که در نهایت مذاکرات، همه اطلاعات لایه نفتی در اختیار این شرکت قرار گرفت تا مرسک با تهیه طرح توسعه، قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران امضا کند.

 

🔺با تخلیه کامل اطلاعات از ایرانی‌ها، به یکباره اعلام شد مرسک و توتال طی توافقی، مقرر کرده‌اند تا سهام این شرکت دانمارکی در حوزه نفت به شرکت توتال فروخته شود. توتالی که در قطر تولید نفت از لایه نفتی را برعهده گرفته بود با خرید سهام مرسک، به اطلاعات کاملی از بخش ایرانی این لایه دسترسی یافت و  قرارداد مرسک  با ایران هم به تاریخ پیوست.

 

🔺با تخلیه اطلاعاتی لایه نفتی به کارگزاری مرسک، توتال هم اطلاعات بخش گازی میدان پارس جنوبی را هم به بهانه توسعه فاز 11 در دست گرفت که برای تولید بهینه‌تر قطری‌ها و هچنین افزایش سود توتال در بخش قطری میدان، یک امتیاز بزرگ و جذاب بود. توتال به بهانه توسعه فاز 11 به اطلاعاتی دست یافت که قطری‌ها سال‌ها به دنبال آن بودند و انتخاب اشتباه وزارت نفت در این باره، موجب شد تا قطری‌ها بدانند ایران چند چاه و در چه عمقی در مخزن دارد، دبی چاه‌های آن چه میزان است، فشار مخزن چه عددی است، در چه لایه‌ای به تولید گاز مشغول است، سکوها چه وضعیتی دارند و ...؛ به همین راحتی همه چیز در اختیار رقیب قرار گرفت.

 

🔺در پاسخ به این موضوع، طرفداران وزارت نفت می‌گویند اینکه اطلاعات بخش ایرانی در اختیار قطر قرار بگیرد یک ادعاست و چنانچه چنین موضوعی اثبات شود، ایران می‌تواند شکایت کند، این را هم وزیر نفت رسما گفته است؛ این گفته، طنز تلخی است زیرا اصولا نیازی نیست این اطلاعات در اختیار قطر قرار بگیرد زیرا خود توتال منتفع اصلی آن است و از این اطلا عات بیشترین بهره را خواهد برد تا بتواند بیشترین و بهینه‌ترین تولید را از بخش قطری میدان داشته باشد.

 

🔺تخلیه اطلاعاتی ایران در بزرگترین میدان مشترک جهان، یکی از بزرگترین اتفاقات تلخی بود که تبعات آن سال‌ها بعد مشخص خواهد شد حتی اگر اکبر ترکان روزی به صدا و سیما بیاید و بگوید، ما هر چه داریم از توتال است!

 

وحید حاجی‌پور

میز نفت

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۵۶۲
کد خبر : ۵۲,۰۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید