به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دلیل نیاز به جاده ابریشم جدید از دید چین

پایگاه خبری فولاد ایران - پروژه تریلیون دلاری جاده ابریشم جدید چین تلاش برای احیاء جاده ابریشم گذشته است که طی صدها سال مسیر تجاری باستانی بین شرق و غرب بوده است. این ابتکار که در سال 2013 توسط رییس جمهور چین رونمایی شد جهت ارتباط چین با افریقا، آسیا، اروپا و امریکا از طریق شبکه ای از راه های دریایی، راه آهن، جاده ای و پروژه های صنعتی است و هدف اصلی این طرح قرن بیست و یکمی گسترش خطوط ارتباطی بیشتر در سرتاسر دنیا برای تقویت صلح از طریق توسعه و تجارت است.

به گزارش فولاد ایران، ویکتور گائو مدیر انجمن ملی مطالعات بین المللی چین اظهار می کند طرح جاده ابریشم جدید در ابتدا به عنوان یک پروژه ارتباطی راه اندازی شد و شامل پروژه های بسیار با مشارکت بیش از صد کشور بود. وی می گوید هر کشور کالای مختص صادراتی خود را دارد، برخی از این کشورها مثل جمهوری چک و اسلواکی در اروپای شرقی قرار دارند. کشورهای دیگر نیز عرضه کننده کالاهایی مثل تولیدات انرژی یا محصولات کشاورزی هستند. طبق نظر این کارشناس، رونق بازار صادرات نیاز به ایجاد راه های جدید جاده ای، راه آهن و راه های دریایی را آشکارتر می نماید تا سرعت بیشتری در تجارت ایجاد نماید. وی اظهار کرد از جمله پروژه های تمام شده در این راستا پروژه خط آهن کنیا بین نایروبی و مومباساست که باعث افزایش کارایی و بهره وری در کنیا نه تنها از لحاظ جابه جایی افراد بلکه برای کالاها و خدمات نیز شده است. همینطور بزرگراه مدرن اتیوپی که وسعت عظیمی از آدیس آبابا تا جیبوتی را شامل می شود. گائو با اشاره به وجود پروژه های بالقوه فراوان در خود قاره اوراسیا اظهار کرد کشورهایی مثل میانمار، لائوس، ویتنام، کامبوج، تایلند، سنگاپور و مالزی بهره فراوانی از بابت جاده ابریشم جدید دریافت خواهند کرد. وی اظهار کرد در حال حاضر حجم تجارت چین با انجمن ملل آسیای جنوب شرقی حتی از حجم تجارت با امریکا فراتر رفته و این روند همچنان رو به رشد است. این در حالی است که کشورهای افریقایی نیز علاقه خود به مشارکت در طرح جاده ابریشم جدید را اظهار کرده اند. برخی کشورهای اروپایی مثل یونان و ایتالیا که اخیرا با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند نیز از جمله علاقه مندان به پیوستن به این طرح هستند.

دلیل اصلی چین در راه اندازی طرح جاده ابریشم جدید پیدا کردن بازار و منابع مواد اولیه و ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای ذخایر ارزی فراوان پکن بوده است.  پس از بحران اقتصادی سالهای 2008-2009 چین برنامه های سرمایه گذاری فراوانی را اجرا کرد که منجر به مازاد ظرفیت صنایعی مثل فولاد، سیمان و غیره شد. و حال زمان آن فرا رسیده که چین این ظرفیت مازاد صنعتی، ذخایر قابل توجه ارزی و همینطور تکنولوژی و تجارب خود را در توسعه پروژه های زیرساختی بکار ببرد. چین به عنوان یک کشور صنعتی در حال رشد نیازمند بازار و منابع مواد اولیه است. این کشور دارای 3.1 تریلیون دلار ذخایر ارزی است که بخشی از آن را در اوراق مالی و اوراق قرضه در امریکا سرمایه گذاری کرده که از نظر چین این اوراق سوددهی چندانی ندارند.

طبق گفته گائو چین تمام منابع در 31 استان، مناطق خودمختار و شهرهای خود در جهت مشارکت در طرح جاده ابریشم جدید را بسیج می کند ضمن اینکه سیل سرمایه های مستقیم خارجی نیز هرچه بیشتر به سمت مشارکت در این طرح روانه می شود.

منبع: RT

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۸۳۶
کد خبر : ۵۲,۰۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید