به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 39 سال 2019

گزارش هفته 39 سال 2019
(شماره 489)

سنگ آهن

فولاد ایران : سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین هفته گذشته نوساناتی داشته تا 90 دلار پایین آمد ولی آخر هفته مجددا بالا رفته به سطح قیمت هفته قبل رسید و حدود 92 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد.

این هفته بازار سنگ آهن چین در ثبات خواهد ماند چرا که اغلب فعالان بازار به تعطیلات هفته نخست اکتبر می روند ولی انتظار می رود اواسط اکتبر قیمت ها مجددا کاهش یابد چرا که برنامه کاهش تولید زمستانه کارخانه ها به تدریج آغاز خواهد شد و طبعا تقاضای سنگ آهنشان پایینن تر می آید.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد کمی افت داشته از 45.6 دلار به 44.1 دلار هر تن فوب رسید و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 1.5 دلار افت داشته 41 دلار هر تن فوب شنیده شد.

قراضه

فولاد ایران: در بازار واردات قراضه ترکیه متوسط قیمت از 229 دلار یک هفته قبل به 225 دلار هر تن سی اف آر رسید. البته معاملاتی تا 223 دلار نیز نهایی شد از این رو بازار منتظر رسیدن قیمت به 220 دلار است.

در بازار شرق آسیا به دلیل کمبود تقاضا، قراضه وارداتی کانتینری دو ماه اخیر تا 17 دلار افت داشته و هفته گذشته نیز 6 دلار ارزان تر شد و به 229 دلار هر تن سی اف آر رسید.

در بازار صادرات ژاپن قیمت قراضه تغییری نداشت. در بازار داخلی امریکا نیز  قراضه خرد شده در حدود 245 دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

فولاد ایران: هفته گذشته بیلت صادراتی سی آی اس همچنان بازار راکدی داشت. قیمت تا 10 دلار افت داشته به 350 تا 355 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در ترکیه قیمت مورد نظر مشتریان برای بیلت سی آی اس حداکثر 345 دلار هر تن فوب بود. در بازار واردات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز بیلت وارداتی در 340 تا 350 دلار هر تن فوب دریای سیاه خریدار داشت.

در جنوب شرق آسیا نیز متوسط قیمت بیلت وارداتی با 5 دلار کاهش 405 تا 410 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. قیمت به کف 400 دلار نزدیک شده است.

از طرفی در بازار داخلی  بیلت چین قیمت 470 دلار هر  تن با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد که حدود 4 دلار هر تن افت داشته است.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت شمش در هفته گذشته ثابت ماند و تغییر جدی نداشت روز شنبه با میانگین قیمت 36763 ریال شروع شد و تا دوشنبه به 36713 ریال کاهش یافت اما تا روز چهارشنبه به 36888 ریال افزایش یافت. علت این افزایش بالا رفتن نسبی قیمت در بورس فلزات بود. فولاد خوزستان هر زمان که بازار شمش رو به کاهش می گذارد عرضه اعتباری خود را شروع می کند به این ترتیب میزان تقاضا را بالا می برد در آخرین عرضه اعتباری میزان تقاضا بیش از 120 هزار تن بود در حالیکه روز چهارشنبه میزان تقاضا با بازار سازی هایی که صورت گرفت به کمی بیش از 80 هزار تن رسید و اگر فولاد خوزستان فروش اعتباری نمی کرد محققاً میانگین قیمت تغییری نمی داشت بلکه احتمالاً با توجه به رکود بازار مقاطع نزولی هم می بود. بازار الان بر سر دوراهی قرار گرفته است :

الف - در یک سمت عدم امکان کاهش قیمت .

امکان کاهش قیمت بیش از این نیست چون قیمت تمام شده شمش با توجه به نرخ آهن اسفنجی ، قراضه ، حمل و نقل ، دستمزد و دیگر عوامل تشکیل دهنده قیمت به کف خود رسیده است . به همین دلیل میزان تولید در بسیاری از واحدهای تولیدکننده شمش به حداقل خود رسیده در نتیجه عرضه آن محدود شده که همین امر به ثبات قیمت آن کمک کرده است ولی تنها عامل حفظ قیمت موجود، صادرات شمش است که بازار شمش را سر پا نگه داشته است.  مهمترین فاکتور موثر در حفظ قیمت، ثبات قیمت آهن اسفنجی است که روز چهارشنبه کمی هم بهبود از خود نشان داد در صورتیکه آهن اسفنجی با افت قیمت روبرو شود بازار شمش فرو می ریزد.

ب- در سمت دیگر انتظار کاهش قیمت هاست . 

انتظار کاهش قیمت به چند دلیل قوی است. تلاش دولت برای پایین آوردن قیمت ها و یا حفظ وضعیت موجود که در نهایت به تعطیلی واحدهای کوچک منجر می شود و طبعاً عرضه شمش را محدود خواهد کرد در اینصورت تقاضای آهن اسفنجی و ضایعات کاهش خواهد یافت که طبعاً باید روی قیمت ها اثر بگذارد. ولی مهمترین فاکتوری که باید به آن توجه کرد شروع تعطیلات در چین است که از این هفته شروع شده و تقریبا تا دو هفته به درازا می کشد این مسئله بطور سنتی باعث افت تقاضا در بزرگترین مصرف کننده فولاد دنیا خواهد شد که روی صادرات اثرگذار خواهد بود. در نتیجه احتمال کاهش صادرات بسیار قوی است. نباید فراموش کرد که قیمت شمش در بازار جهانی در هفته های گذشته سقوط کرده است ولی در هفته گذشته کمی به ثبات رسیده علت ثبات قیمت در بازار جهانی عدم تمایل عرضه کنندگان به تخفیف بیشتر است می توان به این نتیجه گیری رسید که قیمت شمش در بازار جهانی به کف خود رسیده است آنچنانکه در بازار ایران هم احتمال کاهش بیشتر آن مقدور نیست .

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار داخلی چین به روند نزولی ادامه داده تا 7 دلار ارزان تر شده 500 تا 515 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد صادراتی چین نیز حدود 3 دلار افت داشته 466 دلار هر تن فوب شنیده شده است. 1 تا 7 اکتبر چینی ها در تعطیلات خواهند بود و عملا از روزهای گذشته بازار به تعطیلات رفته و طبعا موجب رکود بازار های دیگر نیز خواهند شد.

میلگرد در بازار داخلی ترکیه 483 تا 496 دلار هر تن درب کارخانه بود  در حالی که هفته قبل تا 510 دلار بود. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 400 تا 410 دلار هر تن فوب است در حالی که هفته قبل 410 تا 415 دلار بود.

میلگرد صادراتی سی آی اس نیز از 410 دلار جمعه هفته قبل به 400 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی اروپا میلگرد 471 یورو هر تن درب کارخانه بود که نسبت به هفته قبل تا 8 یورو افت داشته است. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد 638 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد که 4 دلار بهبود داشت.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: روند قیمت میله گرد در هفته گذشته با شیب آرامی رو به نزول بود. میانگین قیمت میله گرد قطر 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 41625 ریال بود که تا پایان هفته به 41425 ریال کاهش یافت چند دلیل عمده برای این روند نزولی وجود دارد.

 اول بر اساس سیاست وزارت صمت برای کنترل قیمت و بعضاً پایین آوردن آن،  اجازه صدور میله گرد به کارخانه های تولیدکننده ای که محصولشان را در بورس کالا عرضه نکرده اند تا پایان برج هفت تمدید شده است. احتمالا با توجه به رکود فعلی این مجوز مجدداً برای برج هشت تمدید خواهد شد. ظاهراً دولت بنا دارد که سیاست "بیم و امید " را برای تولیدکنندگان مقاطع ادامه دهد تا بتواند هر زمانی که لازم دارد با سیاست شل کن و سفت کن بازار را در اختیار داشته باشد اما تاثیر این سیاست در بازار اینست که حجم تولید به شدت پایین آمده و  بعضی ازکارخانجات مقاطع دچار عقب افتادگی تولید شده اند. دیده می شود که تحویل کالاها بعضا با تاخیر 7 تا 10 روز صورت می گیرد دلیل این امر آنست که بعضی از کارخانه های مقاطع به دلیل مسایل اقتصادی یا نگرانی از شرایط بازار از موجودی انبار پرهیز می کنند و به سیاست روزمرگی روی آورده اند در نتیجه از محل عواید پیش فروش میله گرد، شمش را تهیه و میله گرد را تولید می کنند بخشی از تولیدکنندگان دیگر مقاطع که سرگرم صادرات هستند در شرایط نسبتا بهتری به سر می برند اما روند نزولی قیمت در بازارهای جهانی باعث کاهش تقاضا شده است. در صورتیکه این وضعیت در یک ماه آینده تغییر نکند صنعت فولاد ایران با خطر ورشکستگی بزرگی روبرو خواهد شد، تولیدکنندگان مقاطع با نشست های متعدد سعی می کنند دولت را وادار به انتخاب یک رویه با ثبات بنمایند اما مجموعه تصمیم گیری اقتصادی در کشور هنوز به یک جمع بندی در مورد ساختار اقتصادی نرسیده آنچنانکه صحبت از تاسیس مجدد وزارت بازرگانی است. در شرایطی که دولت با کسری شدید بودجه روبروست تحمیل جدیدی بر بودجه کشور اعمال خواهد کرد. جمع بندی رفتارهای دولت نشان می دهد که همان سیاست "بیم و امید" تا ریاست جمهوری بعدی ممکن است ادامه پیدا کند مگر آنکه تحول غیر منتظره ای صورت گیرد.

با توجه به فاکتورهای موجود قیمت میله گرد فضای بیشتری برای کاهش ندارد مگر آنکه قیمت شمش افت کند. سال گذشته در همین زمان میانگین قیمت تمام شده میله گرد 46973 ریال بوده است در حالیکه قیمت میانگین میله گرد در پایان هفته جاری به 41552 ریال رسیده این به مفهوم آنست که علیرغم افزایش تمامی عوامل قیمت تمام شده، قیمت محصول 12 درصد نسبت به سال قبل پایین آمده است از نظر آماری شاید این یک موفقیت برای دولت تلقی شود ولی نباید فراموش کرد که دولت در اول مرداد ماه سال گذشته همین سیاست را در پیش گرفت و در پایان آبان مجبور شد که دست از آن بردارد در نتیجه صادرات در سه ماهه پایان سال اوج گرفت در سال گذشته بازار جهانی قدرت جذب فولاد ایران را داشت و تحریم ها شامل بخش فولاد نمی شد اگر امسال همان سناریو تکرار شود و بازار جهانی کشش تقاضای سال گذشته را نداشته باشد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟     

 ورق                                                              

فولاد ایران: افت تقاضا و نزدیکی تعطیلات، ورق گرم را در چین ارزان تر کرده  آخرین بار تا 6 دلار کاهش داشته به 455 تا 509 دلار هر تن درب کارخانه رسید. در بازار صادرات نیز ورق گرم چین  افت داشته 452 دلار هر تن فوب شد در حالی که هفته قبل تا 465 دلار هم قیمت داده می شد. برخی معتقدند امکان خرید تا 450 دلار هر تن فوب نیز وجود دارد ولی کارخانه ها هنوز تا 460 دلار پیشنهاد می دهند.

ورق گرم صادراتی سی آی اس از 430 دلار هر تن فوب به 415 دلار هر تن فوب رسیده است و بازارهای خریدار همه در رکود تقاضا به سر می برند.

  در بازار واردات ترکیه ورق گرم روسیه 440 تا 445 دلار هر تن سی اف آر بود که 10 دلار افت داشت. در بازار صادرات آن نیز ورق گرم تا 440 دلار هر تن فوب بود و خریداران به دنبال 430 دلار.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 544 دلار هفته قبل به 535 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از 454 یورو به 449  یورو هر تن درب کارخانه رسید. 

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 55600 ریال و در اهواز 53000 ریال بود. تا آخر هفته قیمت این کالا در اصفهان به 55000 ریال رسید ولی در اهواز تغییری نکرد. علت پایین آمدن قیمت مبارکه کاهش قیمت در بورس فلزات برای ورق گرم B تا حدود 900 ریال هر کیلو و برای ورق های گرم C تا حدود 2200 ریال هر کیلو بود اما علت ثبات قیمت ورق نورد و لوله محدودیت عرضه ضخامت دو میلیمتر از طرف این کارخانه است. از طرف دیگر با معادلات امروز قیمت این کالا به کف خود رسیده است ورق های ضخامت 3 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه روز شنبه 55288 ریال بود که تا روز چهارشنبه تا 54975 ریال پایین آمد. با کاهش قیمت مبارکه در بورس فلزات بخشی از صاحبان کالا برای فرار از زیان از روز سه شنبه به بعد شروع به عرضه محصول و پایین آوردن قیمت آن کردند. این روند احتمالا در هفته آینده تشدید خواهد شد و باعث افت بیشتر قیمت این کالا خواهد گردید. ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه بطور میانگین 53229 ریال قیمت داشت اما تا چهارشنبه به 52914 ریال رسید این قیمت حاشیه سود بسیار محدودی برای تجار دارد و به همین علت انگیزه آنها برای سفارش روی این کالا زیاد نیست. البته این امر در مورد ورق های با کیفیت ST52 دیده نمی شود چون عرضه آنها به شدت محدود است. شنیده شده اسلب با کیفیت ST52 از هرمزگان و فولاد خوزستان برای اکسین ارسال شده است این امر می تواند منتهی به کاهش قیمت این کالا گردد. روند فعلی تقاضا روی قیمت ورق های گرم تاثیر زیادی نگذاشته آنچنانکه قیمت محصول کاویان ضخامت های 12 تا 30 میلیمتر در تمام طول هفته 52500 ریال ثابت ماند. دلیل ثبات قیمت ورق گرم دو چیز است:

اول هدایت بازار توسط اکسین

دوم محدودیت عرضه اسلب از سوی هرمزگان که در طول یک ماه گذشته به علت صادرات بصورت جدی وجود داشته است. از هفته آینده عرضه اسلب هرمزگان شروع خواهد شد در نتیجه انتظار نوسان قیمت بعید نیست .       

ورق سرد بازار با ثباتی داشت و در طول هفته میانگین قیمت 71480 ریال بود در حالیکه تقاضا محدود است. عرضه کنندگان در برابر کاهش قیمت مقاومت می کردند ولی روز چهارشنبه بازار شاهد کاهش قیمت در حد 200 ریال هر کیلو بود.

بازار ورق گالوانیزه با ثبات روبرو بود و میانگین قیمت از 79533 ریال روز شنبه تغییر جدی نداشت تنها روز چهارشنبه با افزایش قیمت بعضی از ضخامت ها میانگین قیمت کمی بهبود یافت و به 79775 ریال رسید .

billet39

HRC39

 

CRC39

بازار ایران: م.چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۹۱۱
کد خبر : ۵۲,۱۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید