به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 40 سال 2019

گزارش هفته 40 سال 2019
(شماره 490)
 
سنگ آهن
فولاد ایران : چینی ها در تعطیلات هفته نخست اکتبر بودند. روزهای ابتدایی هفته علی رغم تعطیلات تقاضا در بازار چین موجود بود و قیمت را بالا برد. سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی از 92 دلار یک هفته قبل به حدود 94 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید و تا پایان هفته به دلیل کاهش فعالیت بازار در همین حدود باقی ماند. با این که اغلب چینی ها در تعطیلات بودند، بهبود حاشیه سود حاصل از فروش مجدد سنگ آهن در بنادر موجب شد تقاضای سنگ آهن بهتر شود. روند بازار سنگ آهن در ماه اکتبر کمی در ابهام است چرا که نگرانی ها و ابهامات در سطح اقتصاد کلان در چین هنوز به قوت خود باقی است از این رو خریداران ترجیح می دهند موجودی انبارها را بالا نبرند و به بررسی اوضاع بپردازند. گرچه رشد موقت قیمت پس از تعطیلات این هفته دور از انتظار نیست. 
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد کمی افت داشته از44.1  دلار به 41.7 دلار هر تن فوب رسید و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز از 41 دلار به 38.6 دلار هر تن فوب کاهش یافت. 

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در ترکیه قراضه سنگین وارداتی به طور میانگین 226 تا 227 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که رشدی جزیی داشت. عرضه کننده ها به دنبال قیمت بالاتر هستند ولی فعلا پذیرش آن دور از انتظار است. اوصاع بازار فولاد ترکیه اصلا مساعد نیست از این رو کسی حاضر به معامله در 230 دلار هر تن سی اف آر نشد. 
قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن 202 دلار هر تن فوب بود که حدود 5 دلار افت قیمت داشت. در بازار شرق آسیا قراضه وارداتی کانتینری در 229 دلار هر تن سی اف آر بی حرکت ماند. 
در بازار داخلی امریکا نیز  قراضه خرد شده از 245 دلار هر لانگ تن به 207 دلار هر لانگ تن کاهش داشت. 

بیلت
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات جنوب شرق آسیا بیلت ارزان تر شد و طبق انتظارات به کف 400 دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که هفته قبل  410 دلار بود. با این که چینی ها در تعطیلات بودند شایعاتی از معامله بیلت ایران در این کشور شنیده شد که ظاهرا در کمتر از 380 دلار هر تن سی اف آر بوده است. 
هفته گذشته در ترکیه توجه فولادسازان به فروش بیلت بود تا میلگرد  و بیلت صادراتی 355 تا 360  دلار هر تن فوب شنیده شد که قدرت رقابت با محصول سی آی اس را داشت. بیلت داخلی ترکیه نیز تا 15 دلار ارزان تر شده 365 تا 375 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بیلت صادراتی سی آی اس نیز تا 5 دلار ارزان تر شده 350 دلار هر تن فوب ثبت شد.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش در هفته گذشته با کمی افزایش قیمت روبرو شد میانگین قیمت از 37288 ریال تا روز سه شنبه به 37638 ریال رسید. با عرضه فولاد خوزستان در بورس انتظار می رفت که قیمت افزایش پیدا کند اما از آنجا که فروش نقدی بود در مقابل 20 هزار تن عرضه 52 هزار تن تقاضا آمد در حالیکه فولاد خوزستان امکان افزایش عرضه تا 10 هزار تن دیگر را هم داشت. از آنجا که فروش نقدی بود قیمت میانگین پایانی 34550 ریال بسته شد در حالیکه هفته گذشته قیمت پایانی 34797 ریال بود  یعنی 247 ریال بیشتر و تقاضا 30 هزار تن بالاتر. محدودیت عرضه فولاد خوزستان نشان دهنده آن است که از یک طرف صادرات شمش با روند مثبتی ادامه دارد به همین دلیل فولاد خوزستان تمایلی به افزایش عرضه در بازار داخلی که با رکود روبرو است نشان نمی دهد. از طرف دیگر افزایش عرضه می تواند منجر به کاهش قیمت در بازار داخلی گردد چون تقاضا بسیار محدود است.  از طرف دیگر تجربه تلخ سال گذشته در برابر فولاد سازها پیش روست که میانگین قیمت شمش در مهر ماه سال گذشته 38079 ریال بود در آبان با 610 ریال کاهش به 37469 ریال رسید در آذر به 31176 ریال و در دی ماه به 29983 ریال رسید اما از بهمن شروع به افزایش کرد در پایان بهمن 36400ریال و در پایان اسفند به 41430 ریال پایه قیمت داشت تفاوت امسال با سال گذشته به دو مورد بسیار اساسی است 
مورد اول در سال گذشته بازار بورس سهام مثل امسال با جهش روبرو نبود در حالیکه امسال اکثر سرمایه ها از بازار فولاد، مسکن، طلا، ارز و موارد دیگر به بورس سرازیر شده است بنابراین نسبت حجم سرمایه در گردش بخش فولاد کاهش یافته است. 
 مورد دوم علت کاهش قیمت در سال گذشته توقف صادرات بود که متاثر از سیاست های داخلی  بود در حالیکه در بازارهای خارجی تقاضای شمش قوی بود امسال برعکس بازارهای خارجی با افت تقاضا و رکود روبرو شده است به همین علت فاصله قیمتی کالای صادراتی با عرضه در بازار داخلی مثل سال گذشته نیست 
مطلب آنجاست که با سوبسیدهایی که به بخش فولاد داده می شود هنوز صادرات فولاد سودآور است بنابراین صادرات ادامه خواهد داشت هر چه بازار کوچک تر می شود سهم صادرات افزایش می یابد ، با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مقدار وزنی صادرات بالاتر می رود. این در حالی است که دولت برای حفظ اشتغال باید از سیاست صادرات کالای ساخته شده حمایت کند. در حالیکه بازار داخل هر روز کوچکتر و کوچکتر می شود با کوچکتر شدن بازار نقش سرمایه های کوچک و واسطه ها کمرنگ تر خواهد شد اما مطلبی که در ورای همه این تحلیل ها نهفته است نیاز بخش فولاد به سرمایه است . به علت کاهش بودجه های عمرانی تقاضا پایین آمده اما ظرفیت نصب شده فولاد کاهش نیافته است دیون فولادسازان به بانک ها بر مبنای بهره برداری از این ظرفیت است هر چه که حجم تولید کاهش پیدا می کند اتکا به سیستم بانکی و میزان معوقات بانکی افزایش خواهد یافت این بیماری است که تب آن از آخر امسال بالا خواهد گرفت مگر آنکه دولت راهکاری برای آن پیدا کند در شرایط فعلی اکثر کارخانه های کوچک تولیدکننده شمش به روزمرگی روی آورده اند و این مساله همراه با صادرات باعث محدودیت عرضه شمش روبروست.  

مقاطع
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت میلگرد صادراتی ترکیه 395 تا 405 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. با توجه به ثبات قیمت قراضه رشد قیمت میلگرد دور از انتظار نیست ولی فعلا خریدار ندارد. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 483 تا 488 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد که حدود 5 دلار افت داشت. 
میلگرد صادراتی چین نیز 431 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد 471 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد 638 دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند. 
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت میله گرد که بطور میانگین برای قطرهای 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 41543 ریال بود روز چهارشنبه به 41857 ریال افزایش یافت علت این افزایش قیمت کمبود شمش و فشار روی صادرات میله گرد است. تولید میله گرد به شدت کاهش یافته و بسیاری از کارخانه ها از موجودی کالای ضعیفی برخوردار هستند اما از آنجا که تقاضا بسیار ضعیف است و بازارهای خارجی هم کشش ندارند طبعا انتظار بهبود قیمت نمی رود. قیمت تیرآهن سایزهای 14 تا 18 میلیمتر از روز شنبه که 45677 ریال بود تا سه شنبه به 47000 ریال رسید اما از روز چهارشنبه روند قیمت نزولی شد و میانگین به 46967 ریال برگشت. علت این امر دو چیز بود اول اینکه رقبای ذوب آهن اصفهان که فاصله قیمتی قابل توجهی با اصفهان داشتند بخشی از سهم بازار این کارخانه را گرفتند و از طرف دیگر تجاری که تیرآهن اصفهان را داشتند که به اندازه کافی روی موجودیهایشان سود می بردند شروع به عرضه کالا کردند به همین علت بازار روند نزولی به خود گرفت. نگرانی ها از روند قیمت در سال گذشته باعث احتیاط شدید تجار شده است. در حال حاضر دو نگاه در بازار برای مقاطع وجود دارد :
نگاه اول معتقد است که در طول چند روز آینده تقاضای خوبی وارد بازار خواهد شد و همین امر روی قیمت و رونق بازار اثر خواهد گذاشت.
 نگاه دوم نگران روند نزولی قیمت و سیاست های خفه کننده وزارت صمت می باشد تجربه سال گذشته نشان می دهد که میانگین قیمت میله گرد در پایان مهر ماه 45790 ریال بود ولی روند نزولی قیمت از آبان شروع شد و در پایان دی ماه به 35667 ریال رسید. آنچنانکه در مورد شمش گفته شد از بهمن به بعد قیمت با روند صعودی روبرو شد اما امسال یک تفاوت اساسی با سال گذشته دارد و آن اینست که بازارهای همسایه که عمده خریدار مقاطع ایرانی بودند با رکود روبرو هستند و به همین علت حتی با باز شدن صادرات و رفع محدودیت های وزارت صمت نباید زیاد امیدوار به بهبود بازار بود همین که روال موجود با همین حاشیه سود کم حفظ شود برای تولیدکننده و تاجر جای امیدواری است .        

ورق
فولاد ایران: هفته گذشته کمبود تقاضا و جو منفی بازارهای جهانی، ورق گرم صادراتی سی آی اس را باز هم ارزان تر کرده از 415 دلار به 400 دلار هر تن فوب کاهش داشت. در ترکیه خریدارها منتظر کاهش قیمت بیشترند و از معامله در تناژ بالا اجتناب کردند. در بازار داخلی ترکیه نیز ورق گرم از 450 تا 455 دلار به 440 تا 450 دلار هر تن درب کارخانه رسید.
چینی ها در تعطیلات بودند و روند قیمت روشن نبود. 
در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 535 دلار هفته قبل به 519 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم در  449  یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 55000 ریال و در اهواز 53300 ریال بود تا روز چهارشنبه با توجه به افت قیمت فروش محصولات مبارکه در اصفهان برای ورق گرمB   وC  قیمت این کالا روند نزولی به خود گرفت و ضخامت دو میلیمتر در اصفهان تا 53200 ریال هم شنیده شد در حالیکه محصول اهواز با کمی کاهش به 52800 ریال رسید.  صادرات اسلب همچنان رونق دارد و همین امر اجازه نمی دهد که قیمت کالاهایی که وابسته به اسلب هستند کاهش یابد. فولاد مبارکه با توجه به اینکه خودش اسلب را تولید می کند از این قاعده جداست با این حال میانگین قیمت ورق مبارکه برای ضخامت های 3 تا 15 میلیمتر که روز شنبه 54650 ریال بود تا آخر هفته به 53875 ریال کاهش یافت. ورق اکسین با همین روال روبرو شد و روز شنبه بطور میانگین 53288 ریال قیمت داشت و تا آخر هفته به 53000 ریال رسید. کمبود ورق اکسین به آرامی در بازار مشاهده می شود گفته می شود که عرضه کیفیت ST37 در این کارخانه با کاهش روبرو شده است شاید این سیاستی است که قیمت افزایش یابد چون حاشیه سود این کالا در بازار به شدت کاهش یافته.
 ورق های کاویان ضخامت 12 تا 30 میلیمتر مثل دیگر اقلام کالاها با روند نزولی روبرو بود و از 52575 ریال به 52325 ریال تنزل کرد.
 ورق سرد هفته نه چندان جالبی را پشت سر گذاشت در مقابل عرضه 50 هزار تنی مبارکه 57 هزار تن تقاضا آمد که نشان دهنده ناامیدی به روند بازار است قیمت پایانی مبارکه این هفته 53247 ریال بود در حالیکه هفته گذشته 57663 ریال بود روند کلی بازار ورق باید برای دولت بسیار هشدار امیز باشد چرا که ورق کالای صنعتی است افت تقاضای این کالا به معنای پایین امدن تقاضا در بخش صنعت و زیر شاخه های آن است میانگین قیمت ورق سرد که روز شنبه برای ضخامت های 40/0 تا 2 میلیمتر 71280 ریال بود تا چهارشنبه به 70620 ریال سقوط کرد این در حالی است که مبارکه تنها عرضه کننده واقعی ورق سرد در بازار است و کارخانه های دیگر تنها با تغییر ضخامت ورق گرم سعی می کنند جانشین مبارکه باشند یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت ورق سرد همین جایگزینی ورق های گرم است که ضخامت آنها از 1 میلیمتر به 70/0 میلیمتر تغییر یافته تفاوت کیلویی حدود 1500 تومانی بین این دو محصول جایگزینی کالای پست را توجیه پذیر می کند . این یک اصل اقتصادی است که هر چه که درآمد قابل تصرف یک جامعه کاهش پیدا می کند نسبت مصرف کالای پست در آن جامعه افزایش می یابد اما در بخش صنعت جایگزینی ورق گرم کشش شده به جای ورق سرد بطور مثال در تولید لوله مبلی می تواند بحث انگیز باشد .
ورق گالوانیزه مثل دیگر اقلام ورق روند نزولی داشت و میانگین قیمت از 79775 ریال به 78596 ریال کاهش یافت عرضه این کالا در بورس با تقاضای جدی روبرو نشد و قیمت پایانی هفته گذشته که 80246 ریال بود این هفته به 72221 ریال در بورس پایین آمد .      
 


بیلت40
گرم40
روغنی40

بازار ایران: م.چیت ساز
بازار جهان: م. تابان شمال
پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۳۶,۵۴۶
کد خبر : ۵۲,۲۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید