به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

برای تولید پلاستیک چقدر نفت خام نیاز است

پایگاه خبری فولاد ایران - پلاستیک نسبت به گزینه های دیگر از لحاظ هزینه و دوام مزیت هایی دارد که باعث بالا رفتن تقاضای آن شده است، با وجود اینکه دولت ها در سرتاسر جهان به دنبال کاهش مصرف این کالا هستند. درواقع امروزه پلاستیک و آلودگی پلاستیکی تبدیل به یکی از مباحث جدی علیه صنعت نفت و گاز شده است. به گزارش فولاد ایران، پلاستیک زمان بسیار طولانی برای تجزیه در طبیعت نیاز دارد و تنها مقدار اندکی از آن بازیافت می شود. این مشکل جدی است و تمام تقصیرات را نمی توان به گردن نفت انداخت. سال پیش 359 میلیون تن پلاستیک وارد بازار جهانی شد که 35 تا 45 درصد آن مربوط به پلاستیک های مورد مصرف در بسته بندی ها بود. 
در واقع پلاستیک مستقیما از نفت خام به دست نمی آید بلکه از مشتقات آن ساخته می شود. به هرحال چه مستقیم از نفت خام بدست بیاید و یا از مشتقات آن، تجزیه آن قرن ها طول می کشد و ذرات آن به مدد باد و باران وارد زنجیره غذایی ما می شود. جالب است که امروزه بسیاری از پلاستیک ها از مشتقات گاز طبیعی ساخته می شود. به طور مثال، در امریکا منابع اصلی پلاستیک مورد استفاده در بسته بندی ها یا مصارف دیگر، گاز مایع، گازوییل و یا گاز طبیعی است. 
به این ترتیب، این سوال به وجود می آید که چند بشکه نفت برای تولید پلاستیک مصرفی در بسته بندی ها مورد نیاز است؟ سوالی که تقریبا پاسخ به آن دشوار است. اداره اطلاعات انرژی از پاسخ به این سوال طفره می رود و اظهار می کند آماری در این مورد جمع آوری نکرده است. اما آمار مربوط به این مسئله در زمانیکه سازمان اطلاعات انرژی آنها را جمع آوری می کرد نشان می دهد در سال 2010 حدود 191 میلیون بشکه ال پی جی و ان ال جی و 412 میلیارد فوت مکعب گاز مایع برای تولید پلاستیک استفاده شده که این مقدار 2.7 درصد کل مصرف نفت کشور را تشکیل می داد. لازم به ذکر است که عمده گاز طبیعی مورد مصرف در این روند در جهت تامین سوخت بوده است. 
در سال 2012، تولید پلاستیک حدود 4 درصد نفت جهانی را به خود اختصاص داد و این رقم در حال حاضر قطعا بالاتر است. طبق برآوردی که در سال 2017 انجام شد، متوسط رشد سالانه تولید پلاستیک در امریکا 1.6 درصد و در چین 3 درصد عنوان شده است.  
از آنجاکه این ماده کاربردهای فراوانی دارد، محبوبیت آن نیز رو به افزایش است، قیمت ارزان آن نیز به این محبوبیت اضافه کرده است. به همین دلیل، علی رغم تلاش دولت ها در کاهش مصرف پلاستیک، تقاضای آن همچنان رو به افزایش است و تا پیدا نشدن جایگزین مناسب برای این کالای مصرفی، بحث در مورد میزان مصرف نفت و گاز برای تولید این محصول همچنان در جریان است. 
منبع: RT
 

۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۵,۵۳۹
کد خبر : ۵۲,۴۰۷

نظرات بینندگان

محسن شرقی
Iran
0
0
0

من یک مخترع هستم ولی تا الان نتونستم با این شرایطی هست مدرک ثبت اختراع بگیرم و خودم جزو صادرات کشورهای افغانستان عراق هستم به نظر من باید کاری کنیم که هیچ چیزی وارد ایران نشده خودمون دست به کار شیم اختراعات جوانها ی عزیز ایرانی به ثبت برسانیم تا محتاج هیچ نامرد ی اجنوی نشیم

زهرا
5
0
0

خیلی مطلب های جالبی داشت تشکر ویژه می کنم


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید