به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 44 سال 2019

گزارش هفته 44 سال 2019
(شماره 494)
سنگ آهن
فولاد ایران :  در هفته ای که گذشت کمبود تقاضا قیمت سنگ آهن وارداتی را در چین رو به پایین نگه داشت و سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین از 87 دلار به 84 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. خریداران معتقد بودند هنوز قیمت ها جا برای کاهش بیشتر دارد از این رو به ویژه محموله های حمل فوری تقاضایی نداشت. 
مدت زیادی است خرید های تناژ بالا برای تکمیل موجودی انبارها در بازار چین دیده نشده از این رو باید خریدها بالا برود و از بازار نقدی حمایت نماید. به نظر فعالان بازار برای حمل دسامبر به زودی در بازار خرید هایی رویت خواهد شد. 
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از   36  دلار  به 38.8 دلار هر تن فوب رسید و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز   از 33 دلار به 35.7 دلار هر تن فوب بهبود یافت. 

قراضه
فولاد ایران: بهبود چشمگیر تمایل به خرید بین خریداران قراضه در ترکیه قیمت این ماده اولیه را بالا برد. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80  از 252 دلار هفته قبل به حدود 256 دلار هر تن سی اف آر رسید. ظاهرا بهبود تقاضا و محدودیت عرضه به رشد بازار کمک کرده است. 
در شرق آسیا متوسط قیمت قراضه وارداتی کانتینری در 240 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. در بازار صادرات ژاپن قراضه سنگین کلاس 2  از حدود 217 دلار هفته قبل به 220 دلار هر تن فوب افزایش یافت. 
در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده حدود 213 دلار هر لانگ تن و بدون تغییر ماند. 

بیلت
فولاد ایران: بازارهای بیلت در سکوت نسبی بودند.  علی رغم رشد بازار های جهانی قراضه، پیشنهاد های 380 دلاری بیلت سی آی اس در بازار پذیرفته نشد و معاملات بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته را در 368 تا 369 دلار هر تن فوب به پایان برد در حالی که یک هفته قبل قیمت معاملات تا 365 دلار بود. 
در جنوب شرق آسیا قیمت درخواستی خریداران بیلت وارداتی تا 395 دلار هر تن سی اف آر بود و پیشنهاد ها 400 تا 410 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. قیمت بیلت در بازار داخلی چین 476 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده که نسبت به جمعه گذشته تغییری نداشته است.  در ترکیه نیز بیلت وارداتی در 380 تا 385 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران:   قیمت شمش در هفته گذشته با ثبات بود. علت اصلی آنهم تعطیلات میان هفته بود ولی از همان اول هفته کمبود عرضه به شدت جلوه می کرد. علیرغم آنکه میانگین قیمت روز شنبه که 37700 ریال بود و تا آخر هفته به 37800 ریال هم رسید ولی ضعف عرضه به شدت نمایان بود. علت اصلی محدودیت عرضه هم بر می گردد به تعطیلات هفته های قبل، محدودیت جابجائی اسفنجی و ابهام در بازار. هفته پیش رو آغاز فعالیت بعد از تقریبا 20 روز توقف است. دو نگاه در بازار وجود دارد :
نگاه اول اعتقاد دارد قیمت بالا می رود چون تقاضا به یکباره وارد بازار  خواهد شد و از آنجا که محدودیت عرضه آهن اسفنجی جدی است این امر بالا رفتن قیمت را تشدید خواهد کرد. این نگاه انتظار دارد محدودیت آهن اسفنجی باعث افزایش قیمت شمش تا 100 تومان هر کیلو بشود و این پایه قیمت ماندگار بماند.
دیدگاه دوم معتقد است احتمال نوسان قیمت هست ولی از آنجا که تقاضا محدود است افزایش قیمت عمر کوتاهی خواهد داشت. ضمن آنکه از اول هفته عرضه آهن اسفنجی به روال طبیعی بر میگردد طبعا بالا رفتن قیمت برای یک هفته است. در حال حاضر آهن اسفنجی در بازار با هر کیلو 500 ریال ( قیمت پایه ) ارزانتر از نرخ کارخانه پیشنهاد می شود این به معنای آن است که خریدهای قبلی که در قیمت پائین تر بوده در بازار جذب نشده است به نظر می رسد نگاه دوم در نقطه قدرت است. فارغ از این تحلیل ها نباید فراموش کرد که دولت به طور جدی بازار فولاد را رصد می کند و اجازه افزایش قیمت را نمی دهد. یک مساله را نباید از نظر دور داشت و آن صادرات مقاطع است. صادرات با دو مشکل عمده روبروست اول مساله بهم ریختن بازارهای همسایه به دلیل تنش های سیاسی و دوم مساله مالیات ارزش افزوده که وزارت دارائی برای صادرکننده ها باید مالیات ارزش افزوده شان را برگرداند. در شرایط فعلی وزارت دارائی در برگرداندن وجوه مربوطه تاخیر دارد در حالیکه مطالبات خود را با جریمه و دیر کرد وصول می کند این مساله به مشکل نقدینگی صادرکننده ها فشار سنگینی می آورد در نتیجه صادرات میله گرد و به دنبال آن تقاضای شمش در داخل با سوال روبرو خواهد شد.      

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس به لطف بهبود بازارهای مواد اولیه رونق داشت و از  390 تا 405 دلار به  405 تا 415 دلار هر تن فوب افزایش داشت.
در ترکیه فعالیت بازار همچنان کم بود و قیمت پیشنهادی صادراتی حدود 415 تا 420 دلار هر تن فوب و در ثبات نسبی بود. 
قیمت میلگرد در بازار داخلی و صادرات چین بالا رفته ولی چشم انداز بازار منفی بود. در بازار داخلی قیمت بین 507 تا 517 دلار هر تن درب کارخانه است که 4 تا 6 دلار هر تن بالا رفت. در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی 415 دلار هر تن سی اف آر شینده شد. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد در 449 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد در 613 دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر ماند. 
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت مقاطع تقریباً ثابت بود میانگین قیمت میله گرد روز شنبه 42485 ریال بود که تا آخر هفته به 42865 ریال رسید. علت افزایش محدود میله گرد عبارت است از: 
الف عرضه محدود میله گرد که ناشی از تعطیلات و عدم تردد تریلی در غرب و جنوب کشور بوده است.
ب کاهش عرضه شمش و افت تولید که آنهم مربوط به بخش الف است.
تیرآهن هم در هفته گذشته نوسان محدودی داشت و از میانگین 47550 ریال روز شنبه به 48500 ریال روز دوشنبه رسید ولی روز چهارشنبه عرضه ها افزایش یافت و قیمت به 48000 ریال تمام شده هر کیلو افت کرد. بالا رفتن عرضه ناشی از جذب نقدینگی و نگرانی از صادرات بود که باعث شد بنکدارها به عرضه کالا اقدام کنند.
در هر حال احتمال افزایش قیمت میله گرد و تیرآهن ضعیف است. دولت فشار می آورد تا قیمت ها با ثبات بماند به همین دلیل با ایجاد رکود و بخشنامه های روزانه حجم معاملات و سرعت آنها را کنترل می کند این بخشی از سیاست کلان دولت است تا حجم نقدینگی به سمت اوراق و سهام برود اگر بازار کالا رونق بگیرد دولت قادر به کنترل نرخ تورم نخواهد بود. 

 ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی سی آی اس هفته گذشته بهبودهایی داشت و از 370 تا 385 دلار به 380 تا 390 دلار هر تن فوب رسید. البته معامله ای در قیمت های جدید بسته نشد و تقاضا هنوز ضعیف است. در ترکیه ورق گرم وارداتی 380 تا 415 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. 
قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین در ثبات و 495 تا 498 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار صادرات میانگین قیمت ورق گرم چین کمتر از 3 دلار رشد داشته 430 دلار هر تن فوب ثبت شد. پیشنهاد های رقبا ارزان تر بود و ورق چین در بازار صادرات خریدار نداشت.
در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 471  دلار به 498  دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم یا یک یورو کاهش 430 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. 
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 51600 ریال معامله میشد که تا آخر هفته به 52700 ریال رسید. غیبت بسیاری از تجار باعث این افزایش قیمت شده بود. ورق نورد و لوله اهواز در طول هفته با ثبات بود و هر کیلو 5000 ریال عرضه میشد در حالیکه حجم عرضه پائین بود. ورق های گیلان هم همین شرایط را داشت. میانگین قیمت ورق 4 تا 15 میلیمتر رول در اصفهان روز شنبه 54671 ریال بود ولی به علت تعطیل بودن و کاهش عرضه تا چهارشنبه قیمت به 55000 ریال رسید سیاست مبارکه کنترل بازار است با این سیاست کاهش قیمت را دنبال می کند و در چشم مقامات هم سوگلی دیده می شود ولی این روش به نابودی صنایع کوچک و اطاعت پذیری صنعت لوله و پروفیل ختم خواهد شد که به چشم سیاست مدارها نمی آید. به هر حال انتظار می رود مبارکه در عرضه جدید مجدداً کاهش قیمت اولیه عرضه را استارت بزند. این امر در قیمت اسلب که مورد مصرف نورد و لوله اهواز و گیلان است تاثیر نخواهد گذاشت و تنها منجر به تضعیف آنها خواهد شد.
ورق های اکسین با ثبات نسبی قیمت روبرو بود و در حاشیه 53300 ریال نوسان می کرد تعطیلی بازار به کمک سرویس کردن کارخانه آمد ولی در کل با کنترل کارخانه بر بازار و فشار دولت برای ثبات قیمت، نباید انتظار تغییر قیمت را داشت ورق های کاویان با همین روند روبرو شد در حالیکه با محدودیت عرضه روبرو بود.
ورق سرد با کاهش قیمت روبرو بود و از 69480 ریال به 69200 ریال افت کرد علت اصلی افت قیمت کاهش تقاضا به علت تعطیلات بود .
ورق گالوانیزه با ثبات باقی ماند. میانگین اول هفته که 74674 ریال بود تا آخر هفته تغییری نکرد.
در هفته گذشته صورت اقلام قابل صدور به منطقه اوراسیا اعلام شد این لیست در برگیرنده بسیاری از اقلام فولادی هم هست البته بیشترین تقاضای اوراسیا در مواد خوراکی و پوشاک است ولی اگر فولاد ایران به این منطقه صادر شود باید به آن آفرین گفت که بعد از چهل سال در زمین رقیب بازی را شروع کرده است. 

 


بیلت44
گرم44
روغنی44


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۷۹۰
کد خبر : ۵۲,۵۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید