به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش ۳۰ درصدی مالیات؟

پایگاه خبری فولاد ایران -

⭕️ در هفته‌های گذشته محمدباقر نوبخت در محافل مختلف از حذف کامل نفت از بودجه جاری صحبت به عمل آورده است. در صورتی که این تصمیم از صافی مجلس هم عبور کند، می‌توان انتظار داشت بودجه‌جاری سال آینده که مهم‌ترین جزء آن پرداخت حقوق کارکنان دولت است، به‌طور کامل مستقل از نفت خواهد بود. 

⭕️ بررسی‌ وضعیت دخل و خرج دولت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد دولت نمی‌تواند با افزایش مالیات‌ها جایگاه قبلی نفت را پر کند؛ به‌ویژه در سال‌جاری که رشد اقتصادی حدود منفی ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

⭕️ در سال ۱۳۹۶، کل درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های جاری را پوشش داده است؛ به این معنا که مابقی آن؛ یعنی ۳۰ درصد هزینه‌های جاری، از سوی درآمدهای نفتی پوشش داده شده بود.

⭕️ اگر آرایش سال ۹۹ به لحاظ نسبی از آرایش سال ۹۶ تبعیت کند، سیستم مالیاتی فعلی باید ۳۰ درصد منبسط شود تا بودجه جاری سال آینده را پوشش دهد؛ پیش‌بینی نامطلوب رشد اقتصادی سال آینده رشد ۳۰درصدی مالیات‌ها را کاملا غیرممکن روایت می‌کند. 

⭕️ اگرچه افزایش قیمت بنزین می‌تواند یکی از کانال‌های افزایش درآمد دولت باشد، اما خود دولت ادعا کرده تمامی درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین تحت‌عنوان مبالغ نقدی حمایتی به خانواده‌ها داده می‌شود. اگر فرض شود بودجه جاری مستقل از نفت بسته شود، بودجه عمرانی چه روندی خواهد داشت و چگونه تامین مالی می‌شود؟

کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد

۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۹
تعداد بازدید : ۶۹۵
کد خبر : ۵۲,۹۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید