به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بخش دوم گفتگوی مهرداد عمادی با ایلنا

پایگاه خبری فولاد ایران -

🔻عمادی اظهار داشت: بنابراین اگر آقای روحانی تصمیم دارند در پنجره زمانی باقیمانده گام‌های زیربنایی برای اصلاح اقتصاد کشور بردارند آن موقع این تصمیمات با آن همراه خواهد بود. ما باید بپذیریم که اقتصاد ما بحرانی است و بسیاری از هزینه‌های غیر قابل توجیه را باید کاهش داد. حتی زمانی که ما درآمد سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار از فروش نفت داشتیم باز هم این قیمت پایین بنزین ریخت و پاش‌ها غیر قابل قبول است.

🔻وی ادامه داد: اگر افزایش قیمت بنزین با مورد گفته شده در بالا همراه باشد شهروندان ایرانی این تصمیم را با هزینه کمتری خواهد پذیرفت. یعنی دولت بگوید که در کوتاه‌مدت مسئله فشار اقتصادی است و ما به دنبال جبران آن هستیم و بخش‌های دیگر که پول‌های غیرقابل توجیه دریافت می‌کنند نیز شامل این صرفه‌جویی هستند آن موقع شهروندان ما این را خواهند پذیرفت که شرایط سخت است.

🔻این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آقای روحانی از این تصمیم به عنوان گام نخست استفاده کند و اقتصاد را به سمت اقتصاد شفاف و رقابتی سوق دهد، گفت: البته باید توجه داشت که کاهش هزینه‌ها نباید به عنوان هدف در نظر گرفته شود بلکه باید وسیله‌ای برای دولت باشد تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی را افزایش دهد و این تجربه‌ای است که ما در کشورهای چکسلواکی، مجارستان و رومانی آن را داشتیم. آن موقع مردم خواهند پذیرفت که این سرمایه گذاری‌ها موجب آینده روشن برای فرزندان آنها است که درآمد آنها را افزایش خواهد داد. این موضوعات نیاز به گفت‌وگوی شفاف و صریح با مردم دارد.

🔻این اقتصاددان افزود: ایشان باید بگویند که بخشی از این تصمیم‌ها برای بازسازی اقتصادی است و هیچ بازسازی بدون سختی نیست اما دولت نیز باید سعی کند این سختی را به صورت عادلانه تقسیم کند بطوریکه سهم سه دهک پایین جامعه از این سختی کاهش و سهم سه دهک بالا افزایش یابد.

🔻عمادی متذکر شد:  در تجربه شش کشور که در حذف یارانه‌ها درگیر بودیم شاهد تنش‌های اجتماعی و سیاسی بودیم. اما دولتمردان شجاع  که متعهد به آینده کشور هستند این را باید به مردم بگویند که این برای ساختن آینده مردم و خروج از بن‌بست اقتصادی است باید توجه داشت که هزینه‌های مصرفی کشور  ما پنج و نیم برابر هزینه‌های عمرانی است و ما باید به سمت ساختن اقتصاد از طریق کاهش بیکاری، اشتغال پایدار و کاهش وابستگی‌ به نفت که فسادزا است حرکت کنیم.

۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۷۹۵
کد خبر : ۵۲,۹۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید