به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ترس اقتصادهای بزرگ از اینده و بی تفاوتی ما

پایگاه خبری فولاد ایران - جهان مالی و سرمایه‌گذاری در حال دگردیسی عظیمی است.

بانک‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در حال ورود به حوزه #رمزارزها و قراردادهای #هوشمند مبتنی بر #بلاک‌چین در حال ایجاد فضایی بسیار ایمن برای تامین مالی، سرمایه‌گذاری و بیمه هستند. 
جنگ تجاری ایالات متحده با رقیبان خود به سطح مهمی رسیده است. چین و اقتصاد عظیمش به آرامی از لاک خارج می‌شود و اروپا در درگیری با برگزیت و البته شکاف اقتصادی قرار دارد. در کل می‌توان گفت کشورها در جای‌جای دنیا با چالش‌های نوین فناوریک روبه‌رو هستند.
به‌نظر می‌رسد اقتصاد #ایران هنوز بزرگ‌ترین و #توانمندترین اقتصاد دورافتاده از اقتصاد جهانی است و هنوز وارد تجارت جهانی نظام قبلی نشده، در حقیقت این نظام در حال تغییرات وسیع است.
ایران بزرگ‌ترین کشور جهان است که در نظام رتبه‌بندی اعتباری جهان حضور ندارد. این نظام که در ۱۰۰ سال گذشته شکل گرفته، بعد از جنگ جهانی دوم به مهم‌ترین ابزار غرب برای تجهیز منابع بدل شد و امروز به‌طور تقریبی تمام نظام‌های مالی در دنیا به آن وابسته هستند و سرمایه‌گذاران براساس آن ریسک کشورها و شرکت‌ها را شناسایی و اقدام به دادن وام یا سرمایه‌گذاری می‌کنند. ایران بزرگ‌ترین کشور جهان (به لحاظ اندازه اقتصادی است) که هیچ بانک بین‌المللی در آن حضور ندارد، ایرانیان دسترسی به کارت‌های اعتباری بین‌المللی ندارند و حتی دسترسی به کارت‌های اعتباری یا دبیت‌کارت‌های منطقه‌ای هم برای‌شان میسر نیست. تاجران، صادرکنندگان و تولیدکنندگان به حساب‌های بانکی استاندارد دسترسی ندارند و هزینه مالی برای آنها بالا رفته است.
چرا این موارد اهمیت دارند؟
برای اینکه اندازه بازارهای سرمایه جهانی معادل ۷۲۰۰۰ میلیارد دلار است، بازاری که شرکت‌ها در تمام جهان می‌توانند از آن برای تامین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری خود اقدام کنند. هلدینگ‌های ترکیه در آن حضور دارند و فقط بازار سرمایه امریکای شمالی ۳۶ درصد کل بازارهای سرمایه را در اختیار دارد.
براساس آمار، پول‌های دیداری و غیردیداری در جهان به رقم ۹۰۰۰۰ میلیارد دلار رسیده و در بیشتر کشورها با بهره منفی و نزدیک به صفر در گردش است اما به‌سبب تحریم‌های اولیه ایران و ایرانیان از این بازار هم محروم هستند. بازار اوراق مشتقه به‌عنوان مدرن‌ترین ابزار مالی جهانی به رقم ۵۰۰.۰۰۰ میلیارد دلار رسیده اما ایران در هیچ یک از این بازارهای نقش و سهمی ندارد.
حال تمام موارد یادشده را در نظر بگیرید و جالب است بدانید که همین نظام در حال دگردیسی است! یعنی ما هنوز وارد نظام قبلی نشده نظام جدیدی در حال شکل‌گیری است.
دنیای جدید رمزارزها
#فیس_بوک بیش از هر شرکت دیگری در توسعه یک رمزارز پیش رفته است. تحلیلگران اینترنت پیش‌بینی می‌کنند ساخت یک رمزارز به‌دست فیس‌بوک سودی به اندازه ۱۹ میلیارد دلار عاید این غول شبکه اجتماعی خواهد کرد. فیس‌بوک در صورت انتشار لیبرا (رمز ارز خود) تبدیل به بزرگ‌ترین موسسه مالی خواهد شد؛ با بیش از ۲ میلیارد کاربر و مشتری! جی‌پی‌مورگان چِیس، یک کمپانی چندملیتی است که مرکز آن در امریکا قرار دارد. این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری بانکی و خدمات مالی کار می‌کند. جی‌پی‌مورگان چیس هم‌اکنون با دارایی ۲.۵۳۵ تریلیون دلاری رتبه ششم را در رده‌بندی بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا دارد. جی‌پی‌مورگان ارز کریپتو را برای مشتریان خود و افراد دیگر طراحی کرده است. والمارت کمپانی بزرگ دیگری است که در پی ایده رمزارز رفته است. این فروشگاه زنجیره‌ای به‌تازگی برای گرفتن حق امتیاز تولید یک رمزارز درخواست داده است. ایرآسیا، یک ایرلاین شرقی با بودجه به‌نسبت پایین است. این ایرلاین تایید کرده که می‌خواهد یک بخش فناوری تاسیس کند و هدف از آن ساخت یک رمز ارز برای این ایرلاین است؛ رمز ارزی به نام «بیگ‌کوین». همچنین خبرها از بزرگ‌ترین بانک ژاپن حاکی از آن است که «گروه مالی میتسوبیشی UFJ» با بازوی بانکداری خود یعنی بانک توکیو-میتسوبیشی به‌دنبال ساخت یک رمزارز است. اگر این خواسته محقق شود، این بانک به بزرگ‌ترین کمپانی مالی جهان تبدیل خواهد شد که یک رمزارز انحصاری برای موسسه خود دارد. شرکت آریاس اینتل یک کمپانی فناوری است که بیشتر با بازی‌های تلفن همراه و رسانه‌های آن سروکار دارد. این شرکت سال گذشته میلادی اعلام کرد سرگرم ساخت یک رمزارز اختصاصی است. شرکت آمازون این غول فروش آنلاین هم در حال ساخت یک رمزارز مناسب برای خود است. باور آنها این است که بلاک‌چین و رمزارزها آینده روشنی دارند و باید در آن سهم داشت.
آنقدر تحولات سریع است که بانک‌های بزرگی مانند جی‌پی‌مورگان به‌دنبال انتشار رمزارز خود هستند و ما در ایران هنوز در حال تصمیم‌گیری بر سر پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف هستیم.

پیمان مولوی

۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۸۰۳
کد خبر : ۵۲,۹۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید