به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 49 سال 2019

گزارش هفته 49 سال 2019
(شماره 499)

سنگ آهن

فولاد ایران :  در هفته ای که گذشت قیمت سنگ آهن وارداتی در چین تغییر چندانی نداشت و آخر هفته در 88.5 دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود. با این که خرید به شدت کمتر شده بود ولی عرضه کننده ها سعی کردند قیمت را ثابت نگه دارند.  میزان عرضه فعلی جوابگوی تقاضای بازار است و کارخانه های چینی عجله ای برای خرید نشان نمی دهند. ولی کاهش تقاضا، بازار را نگران کاهش قیمت احتمالی کرده است. عرضه کننده ها در حال حاضر با ارائه تخفیف سعی در حفظ مشتری و بازار دارند.

البته هفته گذشته موسسه جی پی مورگان اعلام کرد انتظار دارد قیمت سنگ آهن نیمه نخست 2020 در حدود 81 دلار هر تن سی اف آر در ثبات نسبی باقی بماند. چون عرضه جهانی محدود است ولی رقابت برای فروش بالاست افت تقاضا قیمت این ماده اولیه را به میزان چشمگیری پایین نمی آورد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران نیز بنا بر گزارش یومتال، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 50 سنت رشد داشته 48.8 دلار هر تن فوب شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز با همین میزان رشد 45.7 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

فولاد ایران: در هفته ای که گذشت قیمت قراضه وارداتی در ترکیه به اوج 15 هفته اخیر رسید و 280 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 11 دلار نسبت به یک هفته قبل نیز بهبود داشت. از طرفی ژانویه هر سال نیز بازار قراضه شاهد رشد قیمت است از این رو انتظار می رود بازار جهانی قراضه فعلا صعودی باشد.

قراضه صادراتی ژاپن پس از یک ماه ثبات 235 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل 5 دلار بهبود داشت. در ویتنام قراضه ژاپن 275 دلار هر تن سی اف آر معامله شد که 3 دلار رشد قیمت داشت. در بازار واردات شرق آسیا قراضه سنگین 80-20 تا  7 دلار بالا رفته 282 دلار هر تن سی اف آر بود.

در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده حدود 30 دلار هر تن بالا رفته 264 دلار هر لانگ تن شد.

بیلت

فولاد ایران: بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با توجه به روند صعودی بازار جهانی قراضه صعودی بود و 395 تا 400 دلار هر تن فوب ثبت شد که 5 دلار هر تن رشد هفتگی داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز 5 دلار رشد داشته 395 تا 400 دلار هر تن فوب شنیده شده است.

در جنوب شرق آسیا هفته گذشته قیمت بیلت وارداتی صعودی بود. در تایلند بیلت 10 دلار بالا رفته 430 تا 440 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. البته قیمت پیشنهادی ایران 15 دلار رشد داشته 425 تا 430 دلار هر تن سی اف آر شد. رشد قیمت چشمگیر بوده از این رو خریدارها عقب نشسته اند.

 چون انتظار می رود خرید چینی ها اواخر دسامبر کمتر شود چشم انداز بازار جنوب شرق آسیا نیز خیلی مثبت نیست.

قیمت بیلت صادراتی ایران نیز تحویل ماه مارس تا 375 دلار هر تن فوب شنیده شده است.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: آنچنانکه که انتظار میرفت قیمت شمش در هفته گذشته صعودی بود. میانگین قیمت روز شنبه 41413 ریال بود اما در پایان هفته به 41975 ریال رسید. سایز 150 میلیمتر از اواسط هفته به بعد بالاتر از قیمت 42000 ریال تمام شده پیشنهاد میشد در حالیکه حجم عرضه آن محدود بود. دو عامل باعث افزایش قیمت شمش شده است :

اول محدودیت شدید عرضه آهن اسفنجی و بالا رفتن قیمت ضایعات حجم عرضه شمش را کاهش داده است. آهن اسفنجی در پایه قیمت 21500 ریال تا 22500 ریال بسته به نوع کارخانه و آنالیز پیشنهاد می شود در حالیکه بارگیری آن با مشکل روبروست .

دوم افزایش نرخ ارز. با توجه به نزدیک شدن ژانویه مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات کند خواهد شد به همین دلیل اکثر دست اندرکاران انتظار کاهش نرخ ارز را ندارند بلکه امیدوار به افزایش آن هستند .

کارخانجات تولیدکننده شمش محصول خود را برای صادرات تا پایان فوریه پیش فروش کرده اند.  از آنجا که چینی ها بطور سنتی در پایان هر سال میلادی نسبت به انبار سازی موجودی مواد اولیه خود اقدام می کنند بنابراین روند صادرات شمش ادامه خواهد یافت. محدود شدن ارز به علت تعطیلات کریسمس جذابیت صادرات را بیشتر می کند در این میان تولیدکنندگان آهن اسفنجی سرشان بی کلاه مانده است. سیاست دولت این است که قیمت را در بورس کالا پایین نگه دارد در این صورت میانگین کدال برای قراردادهای بلند مدت آهن اسفنجی پایین خواهد ماند. این امر برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی قابل هضم نیست. آهن اسفنجی که امروز توسط تریدرها در 2200 تومان هر کیلو پایه معامله می شود مربوط به خریدهایی است که قیمت پایه آنها زیر 2000 تومان بوده است. از طرف دیگر محدودیت عرضه گندله همچنان باقی است و طبعاً عرضه اسفنجی افزایش نخواهد یافت. از آنجا که دولت به ارز احتیاج دارد چشمش را بر صادرات شمش می بندد اما در این میان تولیدکنندگان کوچک شمش هر روز باید در تکاپوی خرید آهن اسفنجی باشند . در این میان برندگان این برنامه کارخانجاتی هستند که در سایت بهین یاب عضو هستند و خرید بیلت آنها از طریق بورس در تناژ بالا صورت می گیرد فاصله قیمت شمش عرضه شده در بورس با بازار حداقل 5 درصد است این امتیازی است که وزارت صنعت و معدن برای تولیدکنندگان عضو بهین یاب ایجاد می کند. اگر روال به سابق برگردد و کارخانه های کوچک بتوانند خودشان از بورس خرید کنند التهاب موجود در بازار به بورس کالا منتقل خواهد شد و قیمت شمش در بورس به بالاتر از 4200 تومان تمام شده خواهد رسید این مغایر سیاست دولت برای کنترل قیمت هاست به همین دلیل انتظار نمی رود که روند موجود تغییر کند و همچنان در بورس در خدمت بزرگان باقی خواهد ماند و تولیدکنندگان کوچک باید برای هر پارتی آهن اسفنجی دست و پا بزنند .  

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته در بازار صادرات چین قیمت میلگرد از 481 دلار هفته قبل به  حدود 476 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار ترکیه میلگرد صادراتی از 415 تا 420 دلار هفته قبل به 420 تا 430 دلار هر تن فوب رسید. قیمت قراضه خیلی بالا رفته ولی تقاضای میلگرد کم است و امکان رشد قیمت چشمگیر آن وجود ندارد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد با 8 یورو رشد به 458 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد 605 دلار هر شورت تن درب کارخانه  و بدون تغییر ماند.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت میانگین میله گرد قطر 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 45528 ریال بود که تا چهارشنبه به 46217 ریال رسید از آنجا که قیمت شمش رو به بالاست این روند دنبال خواهد شد در واقع افزایش قیمت میله گرد ناشی از افزایش تقاضای آن نیست بلکه ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده است. اگر روند صادرات مثل 6 ماه گذشته باز شود قاعدتا قیمت میله گرد از 5000 تومان هم بالاتر خواهد رفت. روند افزایشی قیمت میله گرد در بورس هم شاهد همین مدعاست. روز یکشنبه مجتمع فولاد خراسان میله گرد خود را با 1234 ریال افزایش قیمت نسبت به هفته قبل در قیمت پایانی 40952 ریال فروخت. به تدریج که صادرات فولاد میانی افزایش پیدا می کند حجم عرضه مواد اولیه به نوردکارها محدود خواهد شد در نتیجه قیمت تمام شده برای نوردکار به علت کاهش حجم تولید بالاتر می رود. بنابراین نوردکار از دو سمت تحت فشار قرار می گیرد از یک سمت محدودیت عرضه مواد اولیه و بالا رفتن قیمت آن و از طرف دیگر تغییر نقطه سر به سر . چشم اندازی برای تغییر این وضعیت نیست سیاست داغ و درفش و کنترل بازار و غیره و ذالک بیشتر منتهی به بهم خوردن معادلات اقتصادی خواهد شد و هیچ تاثیری در واقعیت های اقتصادی نخواهد داشت .

قیمت تیرآهن نیز روند صعودی داشت و میانگین سایزهای 14 تا 18 ذوب آهن در اصفهان از 52300 ریال تمام شده به 52733 ریال افزایش یافت. عرضه تیرآهن با سهمیه های محدودی در بورس صورت می گیرد که قابل قیاس با توانایی ذوب آهن اصفهان نیست. این روند نشان دهنده بیماری در ذوب آهن اصفهان و مشکل در بورس کالاست به طور مثال با توجه به جو موجود در بازار اگر امروز ذوب آهن تا پایان آذر ماه 50 هزار تن تیرآهن هم پیشنهاد دهد می تواند با رقابت چشمگیری آنها را به فروش برساند ولی با توجه به محدودیت موجود برای تامین سنگ آهن تعهدات صادراتی و روند بازار، ذوب آهن این سیاست را در پیش نخواهد گرفت .

ورق

فولاد ایران:  قیمت ورق گرم در چین علی رغم کاهش خرید ها تا 2 دلار بالا رفت و 532 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. انتظار می رود هفته های آتی تقاضا کمتر شود و قیمت ها پایین بیاید چرا که بازار به تعطیلات سال نو چینی نزدیک می شود. ورق گرم صادراتی چین نیز به دلیل بهبود بازار داخلی بالا رفت و 470 تا 475 دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که هفته قبل تا 463 دلار بود. البته ورق گرم صادراتی چین خریداری ندارد چون قیمتش رقابتی نیست.

ورق گرم صادراتی سی آی اس نیز 420 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 15 دلار هر تن رشد داشت.

در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم  تا 3 یورو رشد داشته 428  یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 560 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که تا 3 دلار ارزان تر شد.  

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه در اصفهان 60000 ریال بود که روز چهارشنبه به 61000 ریال رسید. در اهواز 56500 ریال بود که تا آخر هفته تا 58000 ریال هم شنیده شد ورق های گرم ضخامت 3 تا 5 میلیمتر را در طول هفته کمتر پیشنهاد می دادند اما میانگین ضخامت 6 تا 15 میلیمتر مبارکه که روز شنبه 60500 ریال بود به 63140 ریال رسید. محدودیت عرضه، افزایش قیمت ارز و انتظار فروشنده ها از بهبود بازار دلایل اصلی این افزایش قیمت بود.

 ورق های اکسین ضخامت 10 تا 30 میلیمتر به طور قطره چکانی در بازار عرضه میشد و به همین دلیل قیمت روز شنبه که بطور میانگین 58240 ریال بود تا آخر هفته به 61200 ریال رسید . ورق های کاویان هم از این قاعده مستثنی نبود و از 56500 ریال هر کیلو به 58400 ریال افزایش یافت در حالیکه با محدودیت عرضه روبرو بود. بالا رفتن قیمت اسلب یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ورق گرم می باشد.

در مورد ورق سرد از روز دوشنبه به بعد بازار با تلاطم روبرو شد و تا چهارشنبه قیمت روشنی از عرضه کنندگان اصلی دریافت نمیشد. متوسط قیمت روز شنبه که 78150 ریال بود روز چهارشنبه به 81650 ریال رسید.

ورق گالوانیزه با افزایش قیمت روبرو شد و از 82592 ریال به 85658 ریال افزایش یافت علت اصلی این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت ورق گرم و افزایش نرخ ارز بود .

یک نکته اساسی ارتباط بازار سهام با بازار کالاست. شاخص بازار سهام به نسبت پایان فروردین تابحال نزدیک به سه برابر افزایش داشته است در حالیکه شرکت های فولادی نقش موثری در افزایش این شاخص با اعلام نرخ های سود خودشان داشته اند در مقابل افزایش شاخص باید نرخ کالاها هم افزایش یابد تا در سودآوری سال آینده این شرکت ها خود را نشان دهد در صورتی که دولت اصرار به حفظ قیمت کالاها دارد و این با روند حرکت شرکت ها مغایرت دارد. سودآوری شرکت ها با توجه به اینکه بسیاری از آنها از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها به سودآوری رسیده اند در سال آینده همین تجدید ارزیابی ها روی نرخ استهلاک آنها اثر خواهد گذاشت و هزینه هایشان را در صورت های مالی بالا خواهند برد در نتیجه معلوم نیست که نسبت سودآوری سال آینده آنها با امسال یکسان باشد بنابراین این شرکت ها مثل ذوب آهن اصفهان راه حلی ندارند مگر افزایش قیمت فروش کالاهایشان قبل از اتمام سال 98.

در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

 


بیلت49
سیاه49
روغنی 49


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۵۵۵
کد خبر : ۵۲,۹۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید