به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 1 سال 2020

گزارش هفته 1 سال 2020
(شماره 503)
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران:  شمش در هفته گذشته بازار راکدی داشت که ناشی از دو عامل بود:
اول توقف بازارهای خارجی به علت تعطیلات ژانویه 
دوم رکود بازار مقاطع
به همین دلیل فولاد خوزستان روز چهارشنبه شمش را بصورت فروش با اعتبار اسنادی عرضه کرد قیمت فروش فولاد خوزستان 42725 ریال پایه بود در حالیکه همان روز ذوب آهن شمش را در 41609 ریال یعنی 3 درصد کمتر از فولاد خوزستان و خراسان در 40659 ریال یعنی 5 درصد پایین تر فروخت در نتیجه قیمت میانگین شمش که روز شنبه 43838 ریال بود روز چهارشنبه به 44838 ریال رسید. اگر فولاد خوزستان شمش را بصورت اعتباری عرضه نمی کرد قیمت پایه در محدوده 43000 ریال باقی می ماند. امیدواری به حفظ قیمت شمش تا پایان سال جای سوال دارد علت این امر آنست که مشکل عرضه اسفنجی برطرف نشده است و همین طور مساله ضایعات نیز به علت سرما و کاهش ساخت و ساز تشدید گردیده بعضی از کارخانه های بزرگ که خودشان خطوط تولید اسفنجی دارند مشغول اورهال این خطوط هستند و به همین دلیل برای تامین نیازهایشان به بازار برای خرید اسفنجی روی آورده اند. پس از اورهال شدن این خطوط فشار روی گندله متمرکز خواهد شد قیمت های پیشنهادی گندله تا10000 ریال هر کیلو پایه گفته می شود بنابراین پایه قیمت اسفنجی از طرف کارخانه کمتر از 22000 ریال پیشنهاد نخواهد شد این در حالی است که اکثر کارخانه های تولیدکننده اسفنجی عقد قرارداد جدید را منوط به تحویل گندله نمودند . در نهایت محدودیت عرضه شمش همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به افزایش قیمت گندله بعضی از تریدرها شروع به پیشنهاد گندله هایی نمودند که بابت طلب از بعضی از کارخانه ها دارند. پیشنهاد درشت یک سازمان دولتی هم در بازار عنوان شده، عده ای از دست اندرکاران امیدوارند که با افزایش عرضه گندله قیمت آهن اسفنجی و به دنبال آن شمش کاهش یابد نگاه آنها به افت شدید صادرات سنگ آهن و کنسانتره است. در حال حاضر هم کنسانتره و گندله در حجم بالا پیشنهاد می شود به همین دلیل آنها انتظار دارند قیمت شمش روند نزولی داشته باشد. عده ای دیگر استدلال می کند که قیمت شمش تابع نرخ ارز و حجم صادرات است بنابراین اگر بازار صادرات رواج داشته باشد کاهش قیمت اسفنجی باعث افزایش حاشیه سود تولیدکننده شمش می گردد و به معنای کاهش قیمت شمش نیست.

مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  میانگین قیمت میله گرد روز  شنبه 48059 ریال بود که تا سه شنبه 48390 ریال شد اما روز چهارشنبه به علت افزایش قیمت شمش در بورس قیمت به 49069 ریال افزایش یافت این در حالی است که افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت شمش است و از طرف دیگر امیدواری نسبت به بالا رفتن قیمت ها پس از تعطیلات ژانویه و باز شدن بازارهای جهانی وجود دارد. از طرف دیگر قیمت پیشنهادی میله گردهای عرضه شده در بورس برای روز شنبه 14/10 هر کیلو 1000 ریال بیشتر از هفته قبل است بنابراین قیمت میله گرد باید افزایش یابد ولی این امر به معنای بهبود بازار نیست چرا که افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت شمش می باشد .
قیمت تیرآهن روند صعودی داشت در حالیکه عرضه آن بخصوص سایز 14 بسیار محدود بود. متوسط قیمت روز شنبه 54650 ریال بود که تا آخر هفته به 58000 ریال رسید عرضه این کالا در بازار به شدت مدیریت می شود به همین دلیل انتظار کاهش قیمت بی نتیجه است .  

 ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه در اصفهان 65900 ریال بود و در اهواز 63000 ریال که تا آخر هفته در اصفهان به 66000 ریال و در اهواز به 62500 ریال رسید .
ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه 72313 ریال قیمت داشت و به 73913 ریال در پایان هفته رسید. در هفته گذشته معاملات ورق گرم مبارکه زیر سوال رفت امواجی که مبارکه در بازار ایجاد کرد در نهایت باعث احتیاط فروشندگان و عقب نشستن آنها از بازار شد که این امر طبعاً به بالا رفتن قیمت و رکود بعد از آن کمک کرد. اما این به معنای افزایش تقاضا نیست اکثر خریدارهای محصولات مبارکه نسبت به تاخیر تحویل کالا از سمت این کارخانه به شدت گله مند هستند. سیاست کنترل عرضه مبارکه می تواند به نوعی بورس را وادار به قبول معاملات مبارکه بنماید.
ورق اکسین روز شنبه 69288 ریال قیمت داشت ولی از همان روز روند صعودی را طی کرد تا چهارشنبه که به 73813 ریال رسید. ولی از روز چهارشنبه فروشنده ها در بازار زیاد شدند و حاضر به تخفیف های خوبی هم بودند احتمالا در هفته آینده قیمت در دامنه 69000 تا 70000 ریال تمام شده بازی خواهد کرد . با توجه به افزایش قیمت اسلب دامنه کاهش قیمت ورق اکسین نمی تواند زیاد باشد .
ورق سرد در هفته گذشته با افزایش ناگهانی قیمت روبرو شد مبارکه در 11/09/98 ورق گرم را در قیمت 59878 ریال فروخته بود در حالیکه روز چهارشنبه در قیمت 76067 ریال آن را معامله کرد یعنی با 22 درصد افزایش قیمت. این تغییر قیمت بازار را یکباره تکان داد و میانگین قیمت ورق سرد که روز شنبه 85950 ریال بود روز چهارشنبه بالاتر از 90000 ریال خوانده میشد . بسیاری از فروشنده ها که نگران کاهش قیمت بودند روز چهارشنبه در بازار پیدا شدند و همین امر می تواند به کاهش نسبی قیمت و ثبات بازار این کالا در هفته پیش رو کمک کند .
ورق گالوانیزه روز شنبه 84485 ریال برای ضخامت های 0.40 تا 1.5 میلیمتر قیمت داشت اما تا چهارشنبه به 92312 ریال رسید که متاثر از افزایش قیمت ورق گرم بود .
در هفته گذشته شاخص بورس بخصوص برای شرکت های معدنی رو به بالا بود ادامه بالا رفتن شاخص بورس مستلزم بالا رفتن قیمت محصول است که در تراز پایانی شرکت ها باید منعکس گردد از آنجا که فولاد یک محصول صادراتی است و جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده است امید به کاهش قیمت نیست. مهمترین عاملی که باعث عدم تعادل در بازار و افزایش قیمت ناشی از کمبود مواد اولیه می شود بی سیاستی های دولت و مجوزهایی است که بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی اقتصادی داده شده است. تحریم ها تمام معادلات منتهی به مجوزهای صادر شده برای رسیدن به ظرفیت 50 میلیون تن تولید را بهم زده است. در شرایط فعلی هم دولت در وضعیتی نیست که بتواند اصلاح سیستماتیکی را اعمال کند در نتیجه روند کوچک تر شدن بازار ، کاهش عرضه مواد اولیه و بالا رفتن قیمت اتفاق نظر اکثر صاحب نظران اقتصادی است، مگر اینکه به هر دلیلی صادرات متوقف گردد .       

 


Billet1
HRC1
CRC1

بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۴ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۱۸
تعداد بازدید : ۱,۶۳۶
کد خبر : ۵۳,۳۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید