به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطرهایی که اقتصاد جهانی را تهدید می کند

پایگاه خبری فولاد ایران - رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داده است که اقتصاد جهانی در معرض خطر بازگشت رکود ناشی از نابرابری و بی ثباتی بخش مالی قرار دارد.

به گزارش فولاد ایران، کریستالینا جورجیووا در سخنرانی در انستیتوی اقتصاد بین المللی پترسون در واشنگتن گفت: تحقیقات جدید صندوق بین المللی پول که اقتصاد فعلی را با "دهه های 1920" که به سقوط بزرگ بازار در سال 1929 منجر شد، مقایسه می کند، نشان می دهد که روند مشابهی در حال وقوع است.
 
وی گفت در حالی که شکاف نابرابری بین کشورها در دو دهه گذشته بسته شده بود، اما اختلاف ها در داخل کشورها افزایش یافته است. او در این مورد انگلیس را به عنوان نمونه مثال زد. در انگلیس 10درصد توزیع ثروت بین افراد خاص و 50 درصد در بین مابقی است. این وضعیت در بیشتر کشورهای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی رایج است، جایی که نابرابری درآمد و توزیع ناعادلانه ثروت بسیار بالا یا نزدیک به رکود است. وی افزود: از بعضی جهات، این روند نگران کننده یادآور اوایل قرن بیستم است، هنگامی که نیروهای دوجانبه فن آوری و ادغام منجر به نخستین دوره رکود دهه 20 و در نهایت فاجعه مالی شد.
 
وی هشدار داد که موضوعات تازه مانند شرایط اضطراری آب و هوا و افزایش قوانین حمایتی تجاری به این معنی است که 10 سال آینده به احتمال زیاد با نا آرامی های اجتماعی و نوسانات بازار مالی همراه خواهد شد. و در یک کلام عدم اطمینان به آینده را منجر خواهد شد. 
وی گفت افزایش اختلافات بین امریکا و اروپا، سیستم تجارت جهانی نیاز به یک پیشرفت قابل توجه دارد. جورجیووا گفت که عدم اطمینان به آینده نه تنها مشاغل بلکه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، به ویژه با توجه به افزایش نابرابری در بسیاری از کشورها.

او گفت که "نابرابری بیش از حد مانع رشد می شود و می تواند به پوپولیسم و تحول سیاسی دامن بزند."

اریک لوکامپ، رئیس موسسه خیریه امریکا گفت: "صندوق بین المللی پول یک پیام واضح درباره پتانسیل یک فاجعه بزرگ اقتصادی دیگر که آخرین بار در دوران رکود بزرگ تجربه کردیم، ارسال کرده است. و با توجه افزایش نابرابری ها و نگرانی از ثبات در بازارها، باید این اخطار را جدی بگیریم."

جورجیووا گفت، در حالی که هزینه های دولت برای کمک به افراد در سطح پایین مهم است ، اغلب ما از بخش مالی غافل می شویم که می تواند تأثیر عمیق و طولانی مدت مثبت یا منفی بر نابرابری ها داشته باشد.
صندوق بین المللی پول در مطالعه جدیدی که پیش بینی های اقتصادی را ارائه داده، نشان داده که چطور بازبینی بخش مالی در چین و هند در دهه 1990 راه را برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی عظیم در دهه 2000 هموار کرده است. وی گفت: "این امر به نوبه خود به رهایی یک میلیارد نفر از فقر کمک کرد."

اما او نسبت به زیاده روی هایی که منجر به بحران مالی جهانی 2008 شد هشدار داد و خاطرنشان کرد: برای بسیاری از افراد این بحران هرگز پایان نیافته و هنوز یک نفر از هر چهار جوان در اروپا در معرض خطر فقر قرار دارند.
جورجیوا گفت: "هیچ جایگزینی برای نظارت و قاون گذاری دقیق وجود ندارد و هرچند امنیت برقرار شده اما به اندازه کافی ایمن نیستیم."

منبع: The Guardian
 

۲۹ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۳۴
تعداد بازدید : ۷۸۴
کد خبر : ۵۳,۵۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید