به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 05 سال 2020

گزارش هفته 05 سال 2020
(شماره 507)
سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت بازار جهانی سنگ آهن نزولی بود و در مجموع با 9 دلار افت، سنگ آهن خلوص 62 درصد به 83 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید. نگرانی ها از کاهش ساخت و ساز به دلیل شیوع ویروس کرونا جو بازار فولاد و سنگ آهن را نیز منفی کرده از طرفی در برخی شهرهای چین برای کنترل آلودگی تعطیلات را طولانی تر کرده اند. فعلا جو روانی حاکم بر بازار منفی است و نگرانی از اثر ویروس کرونا بر رشد اقتصادی چین نیز مطرح شده است. 
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  در 57.8 دلار هر تن فوب ثابت بود.  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 54.7 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه
فولاد ایران:  قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 در ترکیه تا 9 دلار ارزان تر شده 270 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. نگرانی ها در بازار چین به دلیل شیوع ویروس کرونا و خرید محدود قراضه در ترکیه موجب شده جو بازار قراضه منفی بماند و انتظار می رود قیمت به سمت 260 دلار هر تن سی اف آر ترکیه نیز برود.  قراضه آ3 وارداتی به ترکیه نیز 9 دلار ارزان تر شده 260 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. 
 هفته گذشته قیمت قراضه سنگین صادراتی کلاس 2 ژاپن  با 2 دلار کاهش به 229 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 در شرق آسیا از 299 دلار به 285 دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت. 
در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده حدود 300 دلار هر لانگ تن و در ثبات بود. 

بیلت
فولاد ایران: عرضه کنندگان بیلت صادراتی سی آی اس با توجه به محدودیت عرضه سعی کردند قیمت ها را ثابت نگه دارند ولی کمبود تقاضا قیمت را از میانگین 395 دلار به 385 دلار هر تن فوب دریای سیاه رساند. در هر حال قیمت از نظر اکثر خریداران بالاست و در ترکیه قیمت درخواستی مشتریان بیلت سی آی اس از 380 دلار هر تن فوب بالاتر نیست.
ابهامات حاکم بر بازار در مورد اثرات ویروس کرونا بر بازارهای فولاد آسیا موجب افت قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز شد. بیلت روسیه 10 تا 15 دلار ارزان تر شده 430 تا 435 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. بیلت صادراتی چین نیز به دلیل تعطیلات در 481 دلار هر تن فوب در ثبات بود.
در ترکیه نیز افت قیمت قراضه بازار بیلت را نزولی نمود. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت تا 15 دلار افت داشته 405 تا 415 دلار هر تن درب کارخانه شد. بیلت صادراتی ترکیه نیز تا 10 دلار افت داشته 410 تا 415 دلار هر تن فوب ثبت گردید. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش هفته گذشته صعودی بود. میانگین قیمت سایزهای 125 و 150 میلیمتر روز شنبه 47000 ریال بود که تا دوشنبه به 47788 ریال رسید. به علت تعطیل بودن روز چهارشنبه معاملات روز سه شنبه هم پراکنده بود. علت افزایش قیمت شمش بالا رفتن قیمت ارز و از طرف دیگر محدودیت شدید عرضه آهن اسفنجی بود. آهن اسفنجی به علت بارندگی مواجه با مشکل تولید است و همین امر عرضه محدود گندله را تنگ تر کرده است. محدودیت عرضه آهن اسفنجی باعث توقف تولید بعضی از تولیدکنندگان شمش شده است . هفته گذشته شاهد نوعی سهمیه بندی آهن اسفنجی بودیم . کارخانه های شاخص بخصوص گل گهر به شدت نسبت به پرکردن تعهدات عقب افتاده خود موظف شده اند و به همین علت فروش های جدید بسته شده است .  آخرین قیمت پایه آهن اسفنجی 27500 ریال شنیده شده ولی معاملات بسیار محدود است چون این قیمت با قیمت فروش شمش فاصله زیادی دارد.
در مورد روند قیمت شمش دو نگاه مطرح است:
نگاه اول اعتقاد دارد که روند قیمت شمش نزولی خواهد بود چون در دو هفته گذشته شاهد آن بوده ایم که تولیدکنندگان شمش در فروش کالای خود مثل ماه قبل نمی توانستند سریع به نتیجه برسند و طبعاً در قیمت تمام شده حدود 47000 ریال فروش کندتر خواهد شد چرا که تفاوت قیمت میله گرد با شمش جذابیت چندانی برای نوردکار ایجاد نمی کند. در کنار اینها فشار نقدینگی برای خرید شمش به نوردکار بسیار شدید شده است. سهمیه بندی آهن اسفنجی می تواند منتهی به کاهش قیمت شمش گردد چرا که خریداران آهن اسفنجی موظف می شوند شمش تولیدی خود را در بورس عرضه کنند. افزایش عرضه شمش در بورس محققاً به کاهش قیمت آن منجر خواهد شد چرا که نوردکارهایی که شمش را در بورس می خرند موظفند بخشی از میله گرد تولیدی را در بورس عرضه کنند، در حالیکه هفته گذشته شاهد آن بودیم که میله گردهای عرضه شده در بورس با استقبال خریداران روبرو نشد. آن بخش از شمش عرضه شده در بورس که به فروش نمی رسد به بازار عرضه خواهد شد از آنجا که قیمت شمش در بورس ملاک قیمت بازار است  قیمت کالای عرضه شده در خارج از بورس باید به سمت قیمت بورس نزدیک بشود در نتیجه قیمت شمش در بازار آزاد باید روند نزولی طی کند. این در صورتی است که ضوابط خرید شمش در بورس همچنان در وضع موجود باقی بماند.
 نگاه دوم معتقد است که اگر با شایعاتی که شنیده شده معاملات در بورس آزاد گردد دوباره باید شاهد افزایش قیمت باشیم، چون  فعال شدن ظرفیت های خالی شمش به معنای تقاضای بیشتر آهن اسفنجی و افزایش قیمت آن است و طبعا قیمت تمام شده شمش را بالا خواهد برد.
تجربه نشان داده است که همه این اتفاقات را باید بعد از 22 بهمن انتظار داشت، مسئله ای که فعلا پنهان است و در یکی دو هفته آینده خود را نشان خواهد داد تاثیر مساله ویروس کرونا در معاملات فولاد است. فشار این قضیه بر بورس های جهان جدی بوده است و همین امر باعث کاهش قیمت سنگ آهن و شمش شده است از طرف دیگر روند  نزولی قیمت قراضه روی قیمت صادراتی شمش تاثیر خواهد گذاشت آنچنانکه در طول 10 روز گذشته حدود 4 درصد قیمت شمش کاهش یافته است. در مورد مسئله صادرات"قیمت" ، نقش فاکتور دوم را بازی می کند فاکتور اول "حجم صادرات" است که با توجه به بروز این بیماری ممکن است روی خریدهای ماه های بعد اثر بگذارد و حجم صادرات را کاهش دهد  در این صورت میزان عرضه شمش از سمت کارخانجاتی که صادرات دارند به بازار داخل افزایش خواهد یافت اما این پدیده نیز بعد از 22 بهمن خود را نشان خواهد داد .     
مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه تحت تاثیر افت قیمت قراضه وارداتی، تا 5 دلار افت داشته 425 دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی چین نیز 472 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. 
میلگرد صادراتی سی آی اس 420 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 20 دلار ارزان تر شد. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد 480 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد در 628 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت میله گرد آجدار روز شنبه 51063 ریال بود که تا سه شنبه به 52584 ریال رسید علت اصلی افزایش قیمت میله گرد بالا رفتن قیمت شمش و محدود شدن عرضه آن است. به علت بالا رفتن قیمت شمش قدرت خرید نوردکارها محدود شده است در نتیجه حجم تولید پایین آمده مگر کارخانجاتی که توانایی خرید در بورس را دارند. با این حال آخرین قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس هم به بالای 48000 ریال تمام شده رسید که از قیمت تمام شده میله گرد فاصله چندانی ندارد افزایش قیمت شمش در بورس باعث تحریک قیمت آهن اسفنجی شده است در صورتی که روند قیمتی شمش در بورس متوقف شود و یا برعکس گردد محققا عرضه اسفنجی و قیمت آنهم شکل دیگری خواهد یافت. آنچه مسلم است اکثر بنکدارها از خرید میله گرد در قیمت های جاری پرهیز می کنند. تقاضاهایی که در بورس عنوان شده است بسار کمتر از حجم عرضه بوده این روند محققا ادامه خواهد یافت چرا که کارخانه هایی که شمش را در بورس خریده اند موظف هستند محصول آن را در بورس عرضه کنند از آنجا که قیمت میله گرد به اوج خود رسیده است تجار بزرگ و بنکدارها برای خرید از بورس پا پس می کشند بنابراین مازاد عرضه به بازار روانه خواهد شد. در حالیکه میله گردهای تولیدی با شمش هایی به مراتب ارزانتر از قیمت امروز بازار تولید شده است بنابراین بعید نیست که در هفته های آینده روند قیمت میله گرد معکوس گردد .
میانگین قیمت تیرآهن سایز 14 تا 18 در اصفهان که روز شنبه 62467 ریال بود تا دوشنبه بالا رفت ولی بعد از آن روز سه شنبه به 62200 ریال کاهش یافت بعضی از صاحب نظران اعتقاد دارند روند صعودی قیمت با توجه به عرضه تیرآهن های فروخته شده در بورس در طول دو ماه گذشته بیش از این جا برای رشد ندارد هر چند که قیمت تیرآهن توسط ذوب آهن اصفهان هدایت می شود.   

ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی چین در تعطیلات بود و در 503 دلار هر تن فوب ثبات داشت. ورق گرم سی آی اس 483 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. 
در بازار واردات ترکیه نیز ورق گرم 490 تا 510 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در 500 تا 505 دلار هر تن فوب ثبات داشت. 
در بازار واردات جنوب شرق آسیا ورق گرم 515 تا 520 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. 
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 459 یورو به 468  یورو هر تن درب کارخانه افزایش یافت. در بازار امریکا نیز ورق گرم 3 دلار افت داشته 599 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. 
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه در اصفهان 74500 ریال بود و در اهواز 70500 ریال که تا آخر هفته به 73000 ریال در اصفهان و 68500 ریال در اهواز رسید جو سازی هایی که در طول هفته گذشته شد، منتهی به اطلاعیه مبارکه به بورس شد که قصد عرضه هفتگی ورق گرم در بورس را دارد. این در حالی است که قیمت ورق گرم در بورس به اوج خود رسیده و مهمتر از آن تحویل ورق های فروخته شده در بورس برای سال آینده می باشد با این حال از آنجا که تجار نسبت به افزایش قیمت ورق محتاط شده اند حجم معاملات کاهش یافت. میانگین قیمت ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول مبارکه که روز شنبه 79563 ریال بود تا روز سه شنبه به 81375 ریال رسید اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که بازی کردن روی ورق مبارکه بسیار پر ریسک شده است به همین دلیل خود را از بازار این کالا کنار کشیده اند.
ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه 78588 ریال بود که تا سه شنبه به 81225 ریال رسید روند افزایشی قیمت که ناشی از محدودیت شدید عرضه است تجار بزرگ را دچار وسواس کرده است. فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار سود بیشتری نصیب وزارت دارایی می کند تا تاجر بازار، به همین دلیل بسیاری از معاملات که به صورت رسمی صورت می گرفت زیر سئوال رفته است، از آنجا که تحویل کالا بسیار محدود شده و بعضا با ابهام و درگیری همراه است بعضی از تجار سعی می کنند ورق های گیلان و یا اراک را علیرغم تفاوت کیفی زیاد با اکسین جایگزین کنند. برای بسیاری از برش کارها این جایگزینی قابل قبول است. به همین دلیل بخشی از تقاضای اکسین از بازار حذف خواهد شد .
ورق سرد روز شنبه و یکشنبه را در انتظار عرضه مبارکه گذراند. ضمن آنکه شوک قیمتی هفته گذشته هنوز در بازار حاکم بود اما از دوشنبه به بعد بعضی از عرضه ها شروع شد. میانگین قیمت دوشنبه 105150 ریال بود که تا سه شنبه به 105850 ریال رسید این روند قیمتی برای مصرف کننده ورق سرد جذابیت ندارد به همین دلیل معاملات در حد نیاز بسته می شود و تجار كمتر تمایل به ریسک خرید روی این کالا دارند .
میانگین قیمت ورق گالوانیزه ضخامت 40/0 تا 5/1 میلیمتر روز شنبه 95358 ریال بود که تا سه شنبه به 97650 ریال رسید بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه بیشتر متاثر از افزایش قیمت ورق گرم بود البته بالا رفتن قیمت ارز روی قیمت روی هم تاثیر گذاشت.
 اکثر تجار و دست اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت ها به سقف خود رسیده است. محدودیت نقل و انتقال پول تا سقف 10 میلیارد ریال توسط بانک مرکزی و نیاز به ارائه مجوز به بانک برای این نقل و انتقال روی بازار فولاد بخصوص برای کالاهای نهایی تاثیر خواهد گذاشت و روند این معاملات را به سمت شفافیت سوق خواهد داد. اصرار دولت بر رعایت ضوابط پولشویی و پی گیری معاملاتی که از سال 1388 به بعد صورت گرفته است حتی تجار بزرگ و کارخانه ها را هم تحت تاثیر قرار میدهد اما نشانه های آن در سال آینده آشکار خواهد شد .  محققاً این روند سرمایه های سنتی را از بازار خارج خواهد کرد و ساختار بازار فولاد را تغییر خواهد داد . 
 


بیلت05
گرم05
سرد05

 

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران  

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۸۷۳
کد خبر : ۵۳,۶۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید