به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار قراضه خاور دور؛ مقاومت در مقابل کاهش قیمت - 26/ 02/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- بازار قراضه خاور دور همچنان نسبت به روند بازارهای خارجی مقاومت نشان داده است در حالی که بازار امریکا که بازار اصلی قراضه محسوب می شود در مقابل فشار ها کوتاه آمده است. در ژاپن قیمت قراضه تحت حمایت فولاد سازان داخلی در سطح بالایی قرار گرفته چرا که آن ها نیاز دارند برای بالا نگه داشتن قیمت محصولات فولادی علت پایه ای داشته باشند حتی اگر تقاضا پایین باشد.

هنوز توکیو استیل بزرگترین مصرف کننده قراضه  ژاپن در تعیین قیمت این کالا نقش اساسی دارد. اوایل هفته گذشته این کارخانه قیمت خرید را کمی کاهش داد ولی همچنان قیمت قراضه را در بالاترین سطح ممکن حفظ نموده است.

از روز چهارشنبه  12 می، قیمت خرید قراضه توکیو استیل در چهار شعبه اوکایاما، کیوشو، تاکاماتسو و تاهارا  5 دلار هر تن پایین آمد. قابل ذکر است که قیمت خرید شعبه آتسونومیا که از کارخانه های اصلی توکیو استیل است ثابت ماند. بعد از این کاهش، بالاترین قیمت قراضه سنگین کلاس دو 425 دلار هر تن و حداقل قیمت 392 دلار هر تن ثبت شد.

فعالان بازار ژاپن معتقدند که این کاهش قیمت جزیی بر بازار صادرات تاثیری نخواهد گذاشت. آخرین برآورد قیمت صادرات قراضه سنگین کلاس دو  ژاپن، 395 تا 400 دلار می باشد که با حساب نوسانات نرخ ارز مشابه قیمت های یک هفته قبل بوده و 10 تا 13 دلار پایین تر از آخرین قیمت معاملات انجام شده می باشد.

با توجه به تقاضای پایین چین و کره، قیمت صادرات قراضه ژاپن در واقع قیمتی اسمی است و نسبت به قیمت های داخلی در پایین ترین سطح ممکن است. قیمت تخمینی قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن در کره 419 دلار هر تن سی اند اف می باشد که در مقایسه با اوایل ماه می ثابت مانده است.

قابل ذکر است که در منطقه خاور دورسفارشات جدیدی برای قراضه ثبت شده، علی رغم این که تقاضای واردات در این منطقه خیلی پایین است.

به عنوان نمونه عرضه کنندگان امریکایی با فولاد ساز لیدر کره هیوندایی استیل معامله نموده اند. اوایل ماه می این کارخانه کره ای قراضه سنگین کلاس یک امریکا را 451 دلار هر تن سی اند اف خریداری نمود که 20 دلار نسبت به قیمت معاملات قبلی آن ها کاهش یافته بود.

چینی ها توانستند قیمت قراضه امریکا را به میزان چشمگیری پایین آورند. شاگانگ استیل چین یک محموله قراضه خرد شده امریکا را چند روز قبل  420 دلار هر تن سی اند اف خریداری نمود که نسبت به قراردادهای مشابه اواخر آوریل افت قیمت 20 دلاری داشت.

با توجه به روند نزولی چشمگیر بازار های جهانی و افت قیمت در بازار داخلی امریکا احتمالا بازار خاور دور نیز در مقابل این قیمت ها تسلیم خواهد شد. در چین حتی قیمت های اخیر واردات قراضه، از قیمت های داخلی 25 تا 30 دلار بالاتر است و این امر فولاد سازان چینی را از خرید در بازار قراضه منصرف می کند.

اغلب تجار بر این باورند که فولادسازان می توانند از این وضعیت بازار نهایت استفاده را ببرند و قیمت قراضه را 10 تا 15 دلار دیگر تا اواخر ماه می پایین آورند. همزمان فولاد سازان برخی کشور های منطقه بخصوص تایوان در تلاشند با افزایش قیمت ها  وضعیت بازار مقاطع را بسنجند. اگر این افزایش قیمت ها مورد قبول بازار قرار گیرد احتمال افت قیمت قراضه در این منطقه کاهش می یابد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۰۹:۰۴
تعداد بازدید : ۹۱۵
کد خبر : ۵,۳۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید