به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 07 سال 2020

گزارش هفته 07 سال 2020
(شماره 509)
سنگ آهن
فولاد ایران:  با این که تقاضای سنگ آهن در چین هنوز تحت تاثیر ویروس کرونا محدود است ولی هفته گذشته بهبود حجم خرید ها قیمت را کمتر از 6 دلار بالا برده به 88.25 دلار هر تن سی اف آر رساند. به طور کلی رکود بازار فولاد و موجودی بالای کارخانه ها آن ها مجبور کرده از تولید بکاهند و برخی اجبارا تعمیرات را آغاز کرده اند از این رو مصرف سنگ آهن کمتر هم می شود. 
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد کمتر از 2 دلار رشد داشته 46.6  دلار هر تن فوب شد.  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز از 41.7  دلار به 43.5 دلار هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته فولادسازان ترکیه موفق شدند در بازار فولاد فروشهای خوبی داشته باشند از این رو به خرید قراضه پرداختند و قیمت این ماده اولیه بالا رفت. قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 از 256  دلار هفته قبل به حدود 274 دلار هر تن سی اف آر رسید. بازار انتظار چنین رشد قیمتی را نداشت و با توجه به موجودی پایین قراضه، فولادسازان ترک حال منتظر رسیدن قیمت به 280 تا 285 دلار هستند.
در بازار ژاپن آخرین مزایده صادراتی قراضه سنگین کلاس 2 شاهد 34 دلار افت قیمت ماهانه بوده 209 دلار هر تن تحویل کنار کشتی ثبت شد. متوسط قیمت فولاد از 210 دلار به 199 دلار هر تن فوب رسید. 
در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 280 دلار هر لانگ تن ثابت ماند.

بیلت
فولاد ایران: با رشد قیمت قراضه در ترکیه بیلت سی آی اس نیز هفته گذشته بالا رفت. برخی از خریداران رشد قیمت را پذیرفتند ولی در کل تقاضا هنوز مطلوب نیست. متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از 380 تا 385  دلار اوایل هفته به 395 تا 400 دلار هر تن فوب رسید. 
در ترکیه نیز رشد قیمت قراضه، بهبود تقاضای مقاطع و بهبود فروش های صادراتی، قیمت بیلت را بالا برده بیلت صادراتی تا 10 دلار رشد داشته 395 تا 400 دلار هر تن فوب شد. 
در جنوب شرق آسیا نیز بیلت سی آی اس بالا رفته از 425 تا 430 دلار به 440 تا 450 دلار هر تن سی اف آر  رسید. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش بطور میانگین روز شنبه 53813 ریال بود که تا چهارشنبه به 54575 ریال رسید. علیرغم تعطیلی بازار این افزایش قیمت قابل پیش بینی بود به لحاظ اینکه بازار در حال تحمل آخرین فشارها برای پایان سال است. دلایل اصلی افزایش قیمت شمش بالا رفتن قیمت اسفنجی و افزایش قیمت ارز بود. آخرین قیمت های فروش آهن اسفنجی 31500 ریال پایه شنیده شده است. دست اندرکاران تولید فولاد روز چهارشنبه در نشستی برای سهمیه بندی آهن اسفنجی تا پایان سال به نتیجه رسیدند و نتیجه نشست خود را به وزارت صمت فرستادند تا اجرایی گردد قبلا هم از این صحبت ها و تصمیم گیری ها زیاد صورت گرفته اما به نتیجه نرسیده چون منطبق با واقعیات بازار نیست. مشخص نیست با کنار گذاشتن بخش بازرگانی نقدینگی تولیدکنندگان آهن اسفنجی از کجا باید تامین شود و همینطور اگر کارخانه تولید شمش به هر دلیلی سهمیه تعیین شده برای خود را نتواند مصرف کند کارخانه تولیدکننده اسفنجی با این سهمیه چه باید کند. نتیجه تمام این تصمیمات ایجاد رانت و توسعه دلال بازی است. دولت باید بپذیرد که اقتصاد را باید آزاد بگذارد والا تا ابد باید وصله بر وصله بدوزد به امید آنکه مسکن ها جواب بدهد. در صورتیکه محدودیت های عنوان شده در بورس برداشته شود و ارتباط قیمت اسفنجی با قیمت شمش فولاد خوزستان حذف گردد عملا رانت های ایجاد شده برداشته خواهد شد. در ماه های گذشته افزایش قیمت آهن اسفنجی و گندله باعث شد تا شاهد پیدا شدن دلال های جدید و بعضا سودجویان و کلاهبردارانی در بازار باشیم.
از روز دوشنبه بازار چین به آرامی شروع به فعالیت کرد و در اولین قدم ارزش سهام کومودیتی ها بالا رفت تعطیلی چینی ها باعث کاهش موجودی در راه برای کارخانجات چین شده است در نتیجه چینی ها در هفته های آینده تهاجم به خرید را برای پر کردن خلا موجودی دنبال خواهند کرد و همین امر به بالا رفتن قیمت ها دامن خواهد زد مسئله بسیار مهم در صادرات مشکل پذیرشFATF است که در صورتیکه راه حلی برای آن پیدا نشود نقل و انتقال ارز به داخل کشور مشکل خواهد شد. در هفته پیش رو کارخانه ها سعی در افزایش صادرات خود خواهند کرد و در صورت بروز مشکل در برگشت ارز قیمت ارز افزایش خواهد یافت هر دو عامل با برنامه ریزی های صورت گرفته برای تعیین قیمت پایه شمش باعث افزایش مجدد قیمت خواهد شد. اما از طرف دیگر با کاهش سرما و افزایش عرضه گاز به تولیدکنندگان آهن اسفنجی تولید این کالا بهبود خواهد یافت در حالیکه محدودیت عرضه گندله همچنان باقی است بنابراین علامت سوال های بیشمار داخلی و خارجی در برابر دولت است به همین دلیل دولت نمی تواند همه اینها را جوابگو باشد.
 سیاست های تعیین شده از سال گذشته تا به امروز عملا عملکرد بورس کالا را زیر سئوال برده است و ادامه این روند با تعیین قیمت کف شمش و یا حداکثر رقابت تا سقف 10 درصد فضای بورس را بیشتر از آنچه که قبلا برای آن تعریف شده دور خواهد کرد هدف اولیه بورس کالا کشف قیمت بود ولی امروز آیا واقعا قیمت های واقعی می تواند در بورس کشف شود ؟ اگر به جای راهکار سهمیه بندی، عرضه گندله و اسفنجی در بورس الزامی میشد و رابطه قیمت آهن اسفنجی با شمش فولاد خوزستان برداشته میشد بورس کالا به هدف اولیه خود که کشف قیمت واقعی کالا بود بهتر عمل نکرده بود ؟  

مقاطع
فولاد ایران:   میلگرد صادراتی ترکیه هفته گذشته صعودی بوده از 420 دلار به 430 دلار هر تن فوب رسید. در چین هنوز بسیاری از پروژه های ساخت و ساز شروع به کار نکرده اند از این رو قیمت در بازار داخلی و صادرات نزولی بود. میلگرد صادراتی چین حدود 20 دلار افت داشته 441 دلار هر تن فوب شنیده شد. 
در بازار داخلی اروپا میلگرد با 5 یورو افت 475 یورو هر تن درب کارخانه بود. در بازار امریکا نیز میلگرد در 628 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت میله گرد آجدار که روز شنبه 59413 ریال بود روز چهارشنبه به 61147 ریال رسید علت این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت شمش و محدودیت عرضه آن بود. این در حالی است که خریداران میله گرد با افزایش قیمت آن به تردید فرو رفته اند و نزدیک شدن پایان سال این تردیدها را شدت می بخشد .
میانگین قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان که روز شنبه 66933 ریال بود تا روز چهارشنبه به 68767 ریال رسید این در حالی است که روز شنبه سبد تیرآهن محصول ذوب آهن با 2174 ریال افزایش قیمت در بورس به فروش رسید تحویل این تیرآهن که قیمت پایانی آن بطور پایه 53790 ریال بود نیمه اردیبهشت ماه سال آینده است این روند به معنای تثبیت قیمت تیرآهن بر مبنای حداقل هر کیلو 65000 ریال برای سال آینده است روند فعلی قیمت شمش و میله گرد باعث رکود بازار خواهد شد چون تقاضای سرمایه برای پر کردن نقدینگی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر این مطلب به شدت خریدهای شرکت های ساختمانی را تحت فشار قرار داده است و کمتر تقاضای خرید از سمت مصرف کننده نهایی در بازار دیده می شود. در صورتیکه روند صادرات کند گردد مشخص نیست که مقاطع تولیدی به کجا خواهد رفت .     

ورق
فولاد ایران: در چین با این که بعد از مدتی طولانی وقفه کارخانه های لیدر به بازار بازگشتند، نبود تقاضا قیمت ورق گرم را پایین تر آورد. ورق گرم صادراتی 465 تا 490  دلار هر تن فوب بود در مجموع 25 تا 40 دلار نسبت به قبل از تعطیلات سال نو چین ارزان تر شده است. صنایع وابسته به ورق گرم هنوز فعالیت خود را جدی آغاز نکرده اند و همین کمبود تقاضای داخلی بازار چین را راکد کرده است. 
در بازار جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی از 515 تا 520 دلار هر تن سی اف آر به 475 تا 485  دلار هر تن سی اف آر رسیده است. ورق گرم صادراتی نیز از 483 دلار به 477 دلار هر تن فوب رسید. 
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  با یک یورو رشد به 478 یورو هر تن درب کارخانه افزایش یافت. در بازار امریکا نیز ورق گرم 20 دلار افت داشته 575 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. 
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه در اصفهان 79800 ریال و در اهواز 75000 ریال اعلام میشد که تا آخر هفته در اصفهان به 85000 ریال و در اهواز به 82000 ریال رسید. میانگین قیمت ورق مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر که روز شنبه 89125 ریال بود روز چهارشنبه به 95375 ریال افزایش یافت. اکثر تجار و بنکدارها با توجه به افزایش قیمت تمایلی به فروش محصول خود ندارند چون امکان جایگزینی آن نیست به دلیل آنکه عرضه کالا بسیار محدود شده است.
 ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه 89400 ریال قیمت داشت و روز چهارشنبه تا 98313 ریال بالا رفت. عرضه محصولات اکسین همچنان قطره چکانی است این در حالی است که قیمت اسلب بالا رفته و همین امر روی هزینه تولید اکسین هم تاثیر گذاشته است. بعید به نظر میرسد در کوتاه مدت این شرایط تغییر کند.
 ورق های کاویان جسته گریخته در بازار پیشنهاد میشد و به همین دلیل قیمت مشخصی برای آن اعلام نمی گردید .
ورق سرد ضخامت 40/0 تا 2 میلیمتر بطور متوسط روز شنبه 117300 ریال قیمت داشت ولی روز چهارشنبه تا 127000 ریال شیده شد. بعید است که روند افزایش قیمت تغییر کند چون دلیلی برای آن دیده نمی شود. 
ورق گالوانیزه ضخامت 45/0 تا 5/1 میلیمتر روز شنبه 112066 ریال قیمت داشت روز یکشنبه به 115023 ریال رسید و از آن به بعد عرضه کننده جدی به علت تعطیلات در بازار نبود. علت افزایش ورق گالوانیزه بالا رفتن قیمت ورق گرم بود.
شرکت های فولادی که سهامشان در بازار بورس سهام عرضه می شود در سه ماهه پایانی پاییز به راندمان مورد نظر خود نرسیده بودند افزایش سه ماهه اخیر باعث شد تا تراز پایانی سال آنها برایشان دلچسب باشد اما دو مطلب را نباید از نظر دور داشت اول روند سرسام آور قیمت هاست که تمام معادلات و چشم اندازها را زیر سئوال می برد و دوم اینکه در سه ماهه پایانی بهار سال آینده شرکت های فولادی چه خواهند کرد نباید فراموش کرد که سال آینده سال مالیات ستانی است همه آنها که امسال با خوشحالی روند قیمت ها را دنبال میکردند در سال آینده باید جوابگو باشند.     

 


بیلت07
گرم07
سرد07


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۷۲۹
کد خبر : ۵۳,۸۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید