به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قیمت سنگ آهن در چین رو به پایین ، ولی شرکت های معدنی امیدوار به آینده

افت قیمت در بازار فولاد چین به بازار سنگ آهن نیز سرایت نموده و سرانجام پس از مدتی افزایش مداوم، روند کاهشی آرامی پیش گرفته است. ولی در این بین شرکت های معدنی بر این باورند که تقاضای بالا مانع از کاهش چشمگیر قیمت سنگ آهن خواهد شد.

از اواخر آوریل قیمت محصولات فولادی در بازار چین روند نزولی داشته و همین امر موجب شد تا قیمت سنگ آهن از هفته گذشته در بازار این کشور روندی نزولی داشته باشد. در این بین فولاد سازان چینی تصمیم گرفتند تا روشن شدن وضعیت بازار فولاد بر موجودی سنگ آهن خود اضافه نکنند و معاملات سنگ آهن به تدریج کاهش یافت. از قرار موجودی فولاد سازان بزرگ برای تولید یک ماه آن ها کافی بوده و تنها کارخانه های کوچک تر سفارشاتی ثبت نمودند.

از طرفی فروشندگان جزیی سنگ آهن نگران وضعیت بازار فولاد هستند و در تلاشند روند تحویل کالا را تسریع ببخشند بخصوص در مورد خلوص های پایین. چرا که برای خلوص 66 درصد فروشنده ها به دنبال خریدار نمی روند. اخیرا قیمت سنگ آهن خلوص بالا در بازار چین نسبتا ثابت بوده . به عنوان نمونه تجار چینی طی 20 روز  تنها 4 تا 6 دلار هر تن قیمت پیشنهادی خلوص 67 درصد برزیل و 62 درصد استرالیا را کاهش داده اند.

با توجه به قیمت فعلی فولاد و هزینه تولید آن، فولاد سازان چینی تولید را پایین آورده اند و خرید از بازار نقدی سنگ آهن را متوقف نموده اند. اغلب آن ها در انتظار افت بیشتر قیمت سنگ آهن می باشند.

در مقابل، شرکت های معدنی و تجار بزرگ سنگ آهن هنوز مقاومت نموده و در تلاشند موجودی خود را برای معاملات بزرگتر و پر سود تر در آینده نگهدارند.

علت این خوش بینی و اعتماد به نفس شرکت های معدنی را می توان افزایش تولید فولاد خام چین دانست. آخرین آمارها نشانگر تولید 55 میلیون و 403 هزار تن فولاد خام در ماه آوریل است که 27 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته. نرخ تولید روزانه نیز 2/4 درصد بهبود یافته و یک میلیون و 847 هزار تن در روز ثبت شده است که رکورد جدیدی است. فولاد سازان با حداکثر ظرفیت تولید داشته و خبری از کاهش تولید شنیده نشده است.

همچنین تولید جهانی چدن در فصل اول به اوج 273 میلیون تن رسید که 7/26 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. در این مدت سه شرکت معدنی بزرگ دنیا 144 میلیون تن از سنگ آهن تولید نمودند که 95/13 درصد نسبت به فصل سوم سال 2008 کاهش داشته است.

تجار سنگ آهن چین معتقدند که سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند سرانجام به 160 دلار هر تن سی آی اف خواهد رسید. آنها بر این باورند که افت قیمت سنگ آهن جزیی خواهد بود مگر این که دولت چین سیاست های جدیدی اتخاذ نماید.  

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۰۸:۲۵
تعداد بازدید : ۷۵۶
کد خبر : ۵,۴۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید