به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

شرایط متفاوت بازار فولاد در شمال و جنوب اروپا – 29/02/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته قیمت ها در بازار ورق اروپا در نتیجه افت تقاضا پایین آمد. در واقع می توان گفت که هیچ معامله ای در این بازار انجام نمی گیرد. گرچه افت ارزش یورو نسبت به دلار موجب شده تا قیمت های اسمی در بعضی موارد، بخصوص در بازار مقاطع افزایش یابد.

واضح است که بازار اروپا به دو بخش تقسیم شده است:

در شمال ( آلمان،بلژیک، هلند و ...) وضعیت بازار مساعد است و فولاد سازان داخلی تا آگوست و سپتامبر محصولات خود را  پیش فروش نموده اند و توزیع کنندگان داخلی نسبت به نیازشان حجم کمتری دریافت می کنند. از قرار معلوم توزیع کنندگان محصولات تایسنکروپ موفق به دریافت 25 تا 30 درصد نیازشان از کارخانه شده اند. از این رو به بازار واردات روی آورده اند. در نتیجه قیمت ها به خصوص در مورد ورق گرم برشی و ورق سرد رو به افزایش است. کارخانه های روس از جمله سوراستال و ام ام کا از چنین شرایطی نهایت استفاده را نموده و سوددهی خوبی دارند.

در جنوب ( اسپانیا، ایتالیا، پرتقال و ..) وضعیت عکس شمال اروپاست. فولاد سازان در نتیجه وضعیت نامساعد اقتصادی و نبود تقاضا دوره سختی را پشت سر می گذارند. هفته گذشته همه توزیع کننده ها و سرویس سنتر ها در تلاش بودند تا سفارش بگیرند ولی در مقایسه با مارس و آوریل حجم سفارشات آن ها خیلی پایین بود. حقیقت این است که مصرف کننده ها طی دو ماه گذشته در نتیجه روند رو به رشد قیمت ها، خرید را بالا برده بودند تا ضرر کمتری ببینند. ولی حال همه در تلاشند که تا حد ممکن سفارش ندهند و تنها نیاز فوری خود را رفع می کنند.

در هر حال از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن تقاضا بهتر خواهد شد چون بسیاری افزایش موجودی را آغاز نموده اند. شاید این مرحله نقطه عطفی برای آغاز دور جدید افزایش قیمت یا روند نزولی بیشتر و شدید تری باشد.

همه این مسائل به حرکت بعدی فولادسازان چینی بستگی دارد. به دلیل افت فعالیت داخلی و نبود تقاضای کافی در خاور دور، امریکا و جنوب شرق آسیا شاید آن ها تصمیم بگیرند که قیمت های جنوب اروپا را بپذیرند در نتیجه قیمت ها افت شدیدی خواهد داشت. در غیر این صورت قیمت ها باز هم افزایش می یابد چرا که  موجودی کافی در بازار وجود نخواهد داشت و این به دلیل عملکرد فولاد سازان روس و اوکراینی است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۷۵۹
کد خبر : ۵,۴۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید