به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

برداشت از صندوق توسعه ملی؛ یک درخواست نسنجیده؛ عواقب آن و راهکارهای جایگزین

پایگاه خبری فولاد ایران –

🔸اخیرا آقای رییس جمهور به رهبر انقلاب نامه نوشتند و برای برداشت 1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با کرونا درخواست مجوز کردند! چند نکته رو باید در این ارتباط مورد توجه قرار بدیم...

1.  صندوق توسعه ملی ایجاد شده برای ذخیره 36 درصد از عواید حاصل از فروش منابع بین نسلی مثل نفت و گاز و میعانات گازی، که دست اندازی دولت ها به این منابع بین نسلی برای هزینه های جاری و عمومی کشور رو کنترل کنه، اما متاسفانه در بودجه سال 99 با فشار دولت و مجلس این سهم از 36 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

2. خب این 20 درصد عواید حاصل از فروش منابع خام بین نسلی به صورت ارزی و نه ریالی در این صندوق ذخیره میشه تا برای رونق تولید ملی، صادرات غیرنفتی، اشتغال و حمایت از کار و ارتقا سطح سرمایه های مولد اقتصادی هزینه بشه...

3. ارزهای ذخیره شده در صندوق توسعه ملی نه برای هزینه کرد در بودجه عمومی و نه به صورت کلی برای هزینه کردهای ریالی، حتی اگر کشور دچار بحرانی مثل کرونا باشه... کشور ستاد بحران داره با بودجه مشخص، سازمان برنامه بودجه داریم که هر سال مبلغ زیادی رو بابت حوادث غیرمترقبه اختصاص میده و منابع ریالی بسیار زیاد دیگری که در ادامه بهش اشاره میکنیم.

4. چرا میگیم برداشت از صندوق توسعه اشتباه و خسارت زاست؟! در یکی از پستهای قبلی اوایل سال 98 که بازهم برای سیل درخواست برداشت از صندوق توسعه شده بود، در موردش توضیح دادیم(اینجا: https://t.me/we_and_economics/163) که چرا برداشت از منابع صندوق توسعه موجب افزایش پایه پولی(به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) ، افزایش نرخ بهره، فشار به نظام بانکی و در نهایت ایجاد تورم و افزایش نرخ ارز و فشار مضاعف بر معیشت مردم میشه، اون هم در برداشت نسبتا کلانی مثل یک میلیارد دلار.

5. خب چه راهکارهایی برای تامین مالی مبارزه با کرونا یا هر پروژه ریالی دیگه در اختیار داریم؟! ما در ایران منابع بالقوه و آزادنشده فراوانی داریم، از جمله الف) فروش دارایی های منجمد: که مقدار آن تا بیش از ۱۰ برابر کل نقدینگی فعلی هم گزارش شده و در آمارهای جهانی هم ایران از حیث نسبت دارایی ها به GDPو همچنین نسبت دارایی ها به بدهی ها در رتبه های اول در کنار کشورهای مثل نروژ قرار داره ب) فعالسازی ظرفیتهای استفاده نشده اخذ مالیات از جمله مالیات بر دارایی و درآمد در ابعاد مختلف آن مثل بر مالیات بر عایدی سرمایه؛ مالیات بر سود سپرده ها و سود سهام و خانه های خالی و سفته بازی های ارزی و خودرویی و.. و ایضا جلوگیری از فرارهای مالیاتی ج)آزادسازی تدریجی و بخشی از سوبسیدهای پنهان قیمتی بر حامل های انرژی و کالاهای اساسی و یارنه های آشکار اقشار پر درآمد که مجموعا رقمی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل حدود ۲ برابر بودجه عمومی کل کشور است در صورتیکه سهم دهک کم درآمد و کم مصرف در این سوبسیدها بسیار بسیار کمتر از دهک پردرآمد و پرمصرف جامعه  ماست. د) فروش سهام شرکتهای بزرگ دولتی در بورس که سال ۹۹ بودجه آنها ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده.

۶. حالا عواید حاصل از اجرای هرکدوم از راهکارهای بالا رو محاسبه میکنیم: الف) اگه فقط یک هزارم دارایی های منجمد رو دولت بفروشه حدود ۲۰ هزارمیلیارد تومان عایدش میشه ب) اگه دولت با دیتاهایی که از پزشکان و وکلا در اختیار داره، از اونها به طور دقیق مالیات بگیره، طبق برخی برآوردها بازهم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومن عایدی خواهیم داشت؛ دیگه اجرای دقیق مالیات بر عایدی سرمایه و دارایی و درآمد و اخذ سایر فرارهای مالیاتی بماند! ج) اگه دولت دوصدمِ سوبسیدهای تلف شده رو قطع کنه؛ بازهم حدود ۲۰ هزار میلیاردتومن عاید دولت میشه د) اگه دولت طبق میزان فروش کل شرکتهای دولتی، فقط یک هزارم سهام شرکتهای دولتی رو در بورس عرضه کنه رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومن عاید دولت میشه.

📍آقای رییس جمهور! یک میلیارد دلار رو اگه بانک مرکزی حتی با دلار آزاد هم از صندوق توسعه ملی بخره رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومن عاید دولت میشه تازه با وارد کردن کلی خسارت تورمی به نظام اقتصادی کشور؛ در صورتیکه اگه در همین سال ۹۹ فقط بخشی از راهکارهای بالا رو اجرایی کنید که کاملا شدنی است؛ هم نظام اقتصادی کشور رو منتفع میکنید و هم بیش از منابعی که از صندوق توسعه درخواست کردید و هم بیش از مخارج مقابله با کرونا رو عاید دولت میکنه.

اقتصاد به زبان ساده

۱۲ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۵۹۰
کد خبر : ۵۴,۱۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید