به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بحران اقتصادهای حوزه خلیج فارس

پایگاه خبری فولاد ایران - روند اقتصادهای غیرنفتی در کشورهای ثروتمند نفتی خلیج فارس احتمالاً امسال معکوس خواهند شد، عربستان سعودی نیز که برای اولین بار درطی بیش از سه دهه دچار بحران اقتصادی شده از این امر مستثنی نیست و به نظر می رسد منحنی بهبود اقتصادی آن در سالهای آتی به صورت ال باشد. (وقتی رکود شدید اقتصادی به دنبال رشد ناخالص داخلی ضعیف یا صفر روی می دهد، نمودار بهبود روند اقتصادی مانند حرف L است.) اگرچه تولید نفت خام بیشتر ممکن است رشد کلی اقتصادی را منجر شود.
شورای همکاری خلیج فارس که شامل شش پادشاهی از جمله عربستان سعودی است، احتمالاً امسال در فعالیت های غیرنفتی حدود 2 درصد رکود را متحمل می شود.


طبق گفته یک کارشناس سعودی، رشد بازار غیر نفتی در خلیج فارس می تواند به محض پایان یافتن بحران ویروس به سطح پایین تری نیز تغییر کند چراکه شوک نفتی این ویروس می تواند دولت ها را از صرف هزینه های بیشتر در این زمینه باز دارد که شرط لازم برای سرپا نگه داشتن این صنعت در سال های آینده است.
دولت های این منطقه که متکی به نفت به عنوان منبع عمده درآمد خود هستند، محرکی برای بهبود اقتصاد ایجاد نکرده و نمی کنند و اقتصاد خود را از کمک های ضروری در زمانی که تجارت و سفر برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه گیر قفل است، محروم می کنند. قابل توجه است که عربستان سعودی تنها کشور گروه 20 است که در طی عمیق ترین رکود جهانی، مخارج خود را کاهش داده است.

به گزارش فولاد ایران، نفت بدترین دوران خود را می گذراند. تقاضای آن در کمترین سطح ممکن قرار دارد و مخازن لبریز در میان جنگ قیمت ها، بازار را با فوران عرضه مواجه کرده است. پایین آمدن قیمت نفت خام باعث افزایش کسری بودجه در بیشتر مناطق خلیج فارس خواهد شد. در حالی که اکثر کشورهای منطقه ماه گذشته بسته های اقتصادی را برای حمایت از اقتصاد خود انتخاب کرده اند اما تمرکز اصلی آن ها روی اقدامات پولی و خارج از بودجه مانند بخشودگی وام یا مالیات برای مشاغل زیان دیده و مشاغلی که کسری نقدینگی دارند، است.
عربستان همچنین 50 میلیارد ریال (13.3 میلیارد دلار) کاهش هزینه های بودجه داشته و عمان در نظر دارد 5 درصد مخارج خود را کاهش دهد و به شرکت های دولتی دستور داده است که هزینه های جاری را تا 10 درصد کاهش داده و هزینه های دولتی را نیز متوقف کنند.
گفته می شود محرک مالی شورای همکاری خلیج فارس ضعیف است چراکه این احتمال وجود دارد که رکود شدید اما موقت ناشی از ویروس در صورت ورشکستگی شرکت ها، رواج بیکاری و خروج کارگزان مهاجر منجر به آسیب دائمی شود.

منبع: بلومبرگ

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۴۰۸
کد خبر : ۵۴,۲۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید