به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 16 سال 2020

گزارش هفته 16 سال 2020
(شماره 513)

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 16 سال 2020 (شماره 513)

سنگ آهن

پایگاه خبری فولاد ایران – در هفته ای که گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین از 84 دلار به حدود 85 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. البته اواسط هفته قیمت به بالای 86 دلار هم رسیده بود. در کل نوسانات بازار اخیرا جزیی بوده است.  نقدینگی در بازار چین کم است و تمایل به خرید مطلوب نیست.

در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته  50.3 دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که اواسط اسفند گذشته حدود 49 دلار بود. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز یک دلار در این مدت رشد داشته 47.2  دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

پایگاه خبری فولاد ایران – متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 وارداتی به ترکیه پایان هفته گذشته 255 تا 258 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که نسبت به اوایل هفته قبل که حدود 250 دلار ثبت شده بود بهبودهایی داشت. کارشناسان بر این باورند که قیمت قراضه تغییر جدی نخواهد داشت چون ترک ها پس از خرید های قبلی حالا مشکل فروش محصول را دارند. 

هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن حدود 10 دلار رشد داشته 195 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا از  233 دلار به 250 دلار هر تن سی اف آر رسیده است.

 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 236 دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

پایگاه خبری فولاد ایران - هفته گذشته عرضه کننده های بیلت سی آی اس موفق شدند قیمت ها را بالا ببرند چون تمایل به خرید بین خریداران منطقه منا بهتر شده بود. البته هنوز زود است در مورد تداوم روند صعودی قضاوت کنیم چون بازار ها خیلی فعال نبودند و قیمت قراضه در ترکیه هم به ثبات رسیده است. بیلت صادراتی سی آی اس از 350 دلار هفته قبل به 360 تا 365 دلار هر تن فوب رسید.

همچنین در ترکیه بیلت وارداتی از  350 دلار هفته قبل به 375 تا 380 دلار هر تن سی اف آر افزایش داشت.

در جنوب شرق آسیا هنوز فعالیت کم است و بیلت وارداتی در 365 تا 375 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. البته تمایل به خرید در بالاتر از 360 دلار نبود.

بیلت در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران - روز یکشنبه هفته گذشته میانگین قیمت شمش سایز 125 و 150 میلیمتر 50600 ریال بود که تا چهارشنبه به 49800 ریال رسید. در بعضی از مبادی زیر 49000 ریال هم شنیده شد. کاهش قیمت شمش به چند علت صورت گرفت :

1- فشار دولت برای کنترل قیمت شمش در بورس فلزات به شدت زیر نظر دولت است و تلاش دولت اینست که قیمت پایه شمش در بورس از 45000 ریال هر کیلو پایین تر نرود. از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان شمش محصولشان را خارج از بورس عرضه می کنند دولت برای کنترل آنها به سهمیه بندی آهن اسفنجی و به دنبال آن گندله روی آورده است این مساله با مقاومت شدید تولیدکنندگان آهن اسفنجی و همینطور تولیدکنندگان سنگ آهن روبرو شده است سهمیه بندی ها همیشه عامل به وجود آوردن بازار ثانویه هستند. برای کنترل بازار ثانویه نقش تعزیرات در ماه های پیش رو بسیار برجسته تر خواهد شد. علت تلاش دولت برای سهمیه بندی همه چیز و هدایت کالاها به بورس فلزات آن است که حجم پول در گردش به شدت در حال افزایش است در نتیجه افزایش قیمت ها ناگزیر خواهد بود. از طرف دیگر روند نزولی قیمت ها باعث کاهش تولید شده که به طبع آن با باز شدن بازارها قیمت ها روند صعودی خواهد گرفت .

2- دومین عامل کاهش قیمت شمش پایین آمدن حجم صادرات و قیمت صادراتی است. قیمت شمش فوب بنادر ایران از پایه 390 دلار به 340 دلار افت کرده است این به معنای کاهش حدود 14 درصدی قیمت است مهم تر از آن حجم صادرات به شدت کاهش یافته و عملاً متوقف شده است. این روند نتیجه دو فرایند در بازارهای جهانی است اول کاهش تقاضا و دوم مشکل بازگشت ارز به ایران به دلیل تعطیلی بازارها. در طول دو هفته گذشته که دوبی در قرنطینه بوده ارز حاصل از صادرات ماه های گذشته به سادگی به ایران برنگشته است احتمالا در هفته آینده که این قرنطینه برداشته شود روند بازگشت ارز ساده تر خواهد شد و همین امر طبعا روی نرخ دلار اثر خواهد گذاشت که در نهایت تفاوت قیمت شمش صادراتی با شمش داخلی را کاهش خواهد داد. اگر تقاضای شمش در بازار جهانی در طول یک ماه آینده تغییر نکند شمش های موجود به بازار داخل سرازیر خواهد شد و همین امر رقابت برای فروش را تشدید خواهد کرد .

3- کاهش صادرات مقاطع به علت بسته بودن مرزها تقاضای شمش در بازار داخلی را کاهش داده است تا زمانی که صادرات مقاطع تغییر نکند و به وضع عادی خود باز نگردد رقابت در بازار شمش وجود خواهد داشت .

مقاطع

پایگاه خبری فولاد ایران – هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس از 370 دلار به 370 تا 395 دلار هر تن فوب بهبود داشت.

در ترکیه میلگرد صادراتی به لطف رشد قیمت قراضه تا 15 دلار بالا رفته 415 دلار هر تن فوب ثبت شد ولی تقاضا هنوز ضعیف بود. میلگرد بازار داخلی چین نیز از 396 دلار هفته قبل به 403 دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی چین تا 5 دلار بالا رفته حدود 441 دلار هر تن فوب بود.

در بازار داخلی اروپا میلگرد  در 475 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد 618 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران -میانگین قیمت میله گرد روز شنبه 61673 ریال بود که تا چهارشنبه به 58390 ریال کاهش یافت اکثر دست اندرکاران انتظار دارند که این روند ادامه داشته باشد به دلایل زیر :

1- کنترل قیمت شمش در بورس فلزات، با احتساب پایه قیمت 45000 ریال شمش در بورس فلزات حداکثر قیمت میله گرد در بازار به 55000 ریال با احتساب مالیات ارزش افزوده خواهد رسید به همین دلیل انتظار می رود روند نزولی قیمت باز هم ادامه داشته باشد .

2- کاهش صادرات به علت بسته بودن بازارهای صادراتی. تقاضای میله گرد با حجم عرضه آن از یک طرف و با ظرفیت های نصب شده برای تولید میله گرد اصلا همخوانی ندارد. محدودیت بودجه عمرانی سال جاری این فاصله را تشدید می کند در نتیجه تا زمانی که بازارهای صادراتی باز نشود رقابت برای فروش ادامه خواهد داشت .

3- مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی میله گرد بخصوص آنها که درگیر صادرات بوده اند و به علت تعطیلی بازارهای خارجی موفق به بازگرداندن ارز نشده اند عامل دیگری برای رقابت برای به دست آوردن وجه نقد می باشد .

4- انتظارات ضد تورمی بازار ، هنوز بازار فولاد رسما کار خود را شروع نکرده است اما نگاه اکثر دست اندرکاران پرهیز از خرید است چون توقع دارند که قیمت ها کاهش یابد. عقب نشینی تقاضا و ترجیح حفظ نقدینگی به کاهش قیمت دامن خواهد زد.

میانگین قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان روز شنبه 69133 ریال بود که تا چهارشنبه به 65100 ریال افت کرد.

مهمترین عامل کاهش قیمت تیرآهن فارغ از مساله صادرات و موارد گفته شده برای میله گرد تشدید نگاه ضد تورمی بازار است.

نباید فراموش کرد که رقابت برای خرید مقاطع در بورس فلزات در ماه بهمن و اسفند سال گذشته منتهی به عرضه حجم عظیمی از کالا در اردیبهشت ماه خواهد شد اکثر خریدارها برای فرار از زیان احتمالی رقابت در فروش را در پیش خواهند گرفت همین امر باعث خواهد شد تا بازار در اردیبهشت ماه امکان بازیابی خود را نداشته باشد مگر آنکه تغییری در سیاست های دولت و یا اتفاقاتی خارج از محدوده بازار فولاد صورت بگیرد.

ورق

پایگاه خبری فولاد ایران - بازار های ورق هفته ای نزولی را پشت سر گذاشتند. ورق گرم صادراتی سی آی اس هفته گذشته تا 5 دلار ارزان تر شده 360 تا 370 دلار هر تن فوب ثبت شد. در ترکیه ورق گرم وارداتی از 405 دلار به 380 دلار هر تن سی اف آر رسید.

ورق گرم صادراتی چین نیز پایان هفته 409 دلار هر تن فوب ثبت شد که حدود 4 دلار افت هفتگی داشت. در جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم وارداتی 380 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد در حالی که اوایل هفته قبل 390 دلار بود.

هفته گذشته در بازار داخلی اروپا ورق گرم  از  469 یورو به 452 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 503 دلار به 486 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

ورق در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران - قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول شنبه در اصفهان هر کیلو 87500 بود که تا چهارشنبه تا 73000 ریال هم شنیده شد. ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر روز شنبه 103500 ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه به 85375 ریال رسید. آخرین قیمت فروخته شده ورق گرم B در بورس فلزات در سال گذشته 58415 ریال بوده در حالیکه در سال جاری به 52160 ریال تنزل کرده است. ورق اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر  روز شنبه 106600 ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه به 100200 ریال افت کرد در حالیکه قیمت های کمتر از این هم در بازار عنوان میشد. دلایل کاهش قیمت ورق در بحث شمش و مقاطع عنوان شد اما یک نکته در مورد ورق باید اضافه گردد و آن کاهش قیمت جهانی اسلب است. فولاد مبارکه در سال گذشته حجم عمده ای از اسلب تولیدی خود را صادر کرده است اما در سال جاری به علت بسته بودن بازارهای خارجی تقاضای اسلب همچنان رو به نزول است. علیرغم آنکه در هفته گذشته شاهد بهبود محدود قیمت شمش بوده ایم اما روند کاهشی اسلب ادامه داشته است دلیل این امر آنست که اسلب ماده اولیه ورق است که نه فقط در کارهای ساختمانی مصرف می شود که برای تولید اتومبیل و کالاهای خانگی هم مورد نیاز است واکنش تقاضا پس از باز شدن بازارها برای این کالاها کندتر است تا کالاهی مصرفی دیگر مثل پوشاک،  از آنجا که مصرف این کالاها تابع تقاضای مصرف کننده است نه پروژه های عمرانی که در اختیار دولت هاست دیرتر به بازار وارد می شود بنابراین نباید انتظار داشت که اسلب تا دو ماه آینده به شرایط سال قبل بازگردد.

یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت ورق فشارهای دولت از طریق تعزیرات و فاصله قیمت شدید ورق با مقاطع می باشد. تعطیل شدن صادرات لوله و پروفیل باعث نگرانی بسیاری از خریداران ورق که در سال گذشته کالا خریداری کرده اند شده است این دو عامل محرک اصلی برگشت قیمت است ضمن آنکه فاصله قیمت ورق در بازار با میانگین فروخته شده در بوس فلزات در سال گذشته بیش از 30 درصد بوده است طبعا فضا برای کاهش قیمت هنوز هست .

ورق های اکسین با توجه به شرایط خاص تولید این کارخانه هنوز با تقاضا فاصله دارد آنچه باعث کاهش قیمت کالای محصولات اکسین شده است در درجه اول افت قیمت اسلب است و در درجه دوم نگرانی صاحبان کالا از کاهش تقاضا در بازار و کنترل های دولت.

ورق سرد روز شنبه هفته گذشته ضخامت 50/0 تا 5/2 میلیمتر 135700 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به 128150 ریال افت کرد. قیمت این کالا در سال گذشته در بورس فلزات 84445 ریال برای تحویل تا خرداد ماه بوده فاصله قیمت بازار با قیمت بورس بسیار زیاد است از آنجا که مصرف این کالا در شرایط قرنطینه فعلی و با کاهش قدرت خرید مردم مواجه شده است طبعا روند نزولی قیمت باید ادامه دار باشد .

ورق گالوانیزه روز شنبه 132500 ریال قیمت داشت اما تا چهارشنبه به 126625 ریال افت کرد. پایین آمدن قیمت ورق گرم عامل اصلی این تنزل قیمت است که پیش بینی می شود همچنان ادامه داشته باشد.

اما دو نکته

 اول در صحنه بین المللی

پایگاه خبری فولاد ایران - اخبار و اطلاعات و تحلیل های گونا گونی از کانال های مختلف منتشر می شود. مهمترین خبری که از بعد اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قر ار داده است مساله کاهش قیمت نفت است. میانگین مصرف روزانه نفت دنیا در سال 2019 به 100 میلیون بشکه می رسیده اما با بروز کرونا به 70 میلیون بشکه کاهش یافته کشورهایی مثل چین و امریکا به پر کردن ذخایر استراتژیک خود دست زده اند که دلایل مختلفی هم برای این کار دارند دولت چین به عنوان اولین محرک اقتصادی بیش از 500 میلیارد دلار تسهیلات در بخش اقتصادی خود تزریق کرد اما با کاهش قیمت نفت بیش از 350 میلیارد دلار آن در طول یک ماه گذشته به اقتصاد این کشور بازگشته است این در حالی است که امریکائیها برای حمایت از تولید نفت خودشان به پر کردن انبارهای نفت روی آورده اند و بر خلاف چینی ها که خریدار نفت هستند از کاهش قیمت فروش نفت ضرر کرده اند .

با باز شدن بازارها نفت ارزان به کمک قدرت خرید مردم خواهد آمد. اما نفت یک کالای مرکب است حجم گردش پولی نفت و مشتقات آن روزانه بیش از 600 میلیارد دلار بوده است علیرغم توافق اوپک برای کاهش تولید بازار نفت به رکود خود ادامه داده است پر شدن ذخایر استراتژیک با نفت ارزان ، انبار شدن میلیون ها بشکه نفت ارزان در سوپر تانکرها ، عدم وجود تقاضا در شرایط فعلی ، پیش رو بودن فصل گرما که بطور سنتی کاهش تقاضای نفت را در پی دارد همگی عواملی است که چشم انداز بازار نفت را تا 6 ماه آینده خاکستری نگه میدارد.  تا زمانی که دنیا به شرایط عادی بازنگردد تقاضای نفت بهبود نخواهد یافت و در صورت باز شدن فعالیت های اقتصادی به علت موجودی نفت ارزان تغییر در قیمت نفت و بازگشت آن به نرخ 50 دلار قبلی ، به سادگی صورت نخواهد پذیرفت بازار نفت شاخص اصلی رونق یا رکود اقتصاد جهانی است فارغ از آن پیش بینی تمام مراجع رسمی دنیا مثل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رکود شدید اقتصادی برای سال جاری و احتمال ادامه آن تا دو سال آینده است .

تاریخ نشان داده است که بحران های اقتصادی عمیق منجر به یک جنگ شده اند شرایط امروز دنیا شبیه به سال های بین جنگ جهانی اول و دوم است در آن سال ها تقاضا بسیار کم بود دولت ها برای جبران هزینه های خودشان پول چاپ می کردند این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که دیگر جامعه قدرت جذب پول جدید را نداشت جنگ به معنای یک تقاضای متراکم و پر قدرت وارد شد و با توجه به خرابی هایی که به بار آورد عرضه را هم محدود کرد . در شرایط فعلی تقاضا در سطح جهانی خفه شده است به علت نبود تقاضا عرضه بسته شده اما هزینه های ثابت تولید پا برجاست. در حالیکه دولت ها به چاپ پول در حجم وسیع روی آورده اند ، هضم این هزاران میلیارد پولی که در بازارها تزریق شده به سادگی امکان پذیر نیست بخصوص آنکه مدل تقاضا با خانه نشینی مردم تغییر کرده است. باید امیدوار باشیم تا جنگ دیگری روی ندهد ولی هر اتفاقی بیفتد باید مستلزم افزایش قیمت نفت باشد تا قدرت از دست رفته امریکا بازگردد و چینی ها هم تاوان بهره نفت ارزان را بدهند.

دوم  در صحنه داخلی

پایگاه خبری فولاد ایران - در بازار ایران مثل بازارهای دیگر دستگاه چاپ پول مشغول است. از آنجا که اقتصاد ایران بسته است و گرفتار تحریم ها می باشد دولت می داند که تورم سرسام آوری ممکن است صورت بگیرد به همین علت با سه ابزار به جنگ حجم پول و تورم رفته است.

ابزار اول عرضه سهام همه شرکت های دولتی حتی شرکت های وابسته به نیروهای مسلح در بازار سهام است. به این ترتیب دولت پول را از سطح جامعه جمع می کند و از طریق بازار بورس به تامین منابع مالی واحدهای تولیدی کمک می کند در حالیکه مدیریت این واحدها تغییری نخواهد کرد و در اختیار دولت باقی می ماند بهترین نتیجه این حرکت شفاف سازی واحدهای تولیدی دولتی است.

ابزار دوم مالیات هاست . با اهرم قانون پولشویی و تغییر قانون مالیات ها دولت با کنترل جریان وجوه هر فرد قدرت این را پیدا کرده است که رسیدگی به حساب های همه افراد را از سال 1388 به بعد پیگیری کند در نتیجه فرار مالیاتی در اقتصاد ایران که تا 70 درصد پیش بینی میشده به زیر 10 درصد خواهد رسید

ابزار سوم تعزیرات  که در سال جاری به شدت روند قیمت ها را از سرچشمه خود کنترل خواهد کرد سهمیه بندی گندله، اسفنجی ، شمش و عرضه همه محصولات در بورس متاثر از همین نگاه است .

نتیجه این سیاست ها این خواهد بود که واحدهایی که از استحکام مالی یا شفافیت آن برخوردار نیستند از صحنه اقتصاد حذف خواهند شد. باید انتظار داشت که واگذاریها از طریق خصوصی سازی افزایش یابد همه این عوامل بازار کار ایران را تغییر خواهد داد  که تغییرات اجتماعی را در پی دارد. محققا مسئولیت دولت در پایان سال 99 بسیار متفاوت با پایان سال 98 خواهد بود چون باید جوابگوی بازار کار و سهام باشد، این پاسخگوئی با ساختار فعلی ناسازگار است.

16.1

16.2

16.3

بازار جهان: م. تابان شمال

بازار ایران: م.چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران  

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۸۸۹
کد خبر : ۵۴,۴۴۹

نظرات بینندگان

ناشناس
Iran
0
0
0

سلام و خدا قوت بالاخره یک گزارش کامل همراه با تحلیل قوی از فولاد دیدم تو سایت های ایرانی ممنونم ازتون


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید