به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 20 سال 2020

گزارش هفته 20 سال 2020
(شماره 517)

سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین از 90 دلار گذشته و پس از کمی تصحیح قیمت تا پایان هفته مجددا رشد چشمگیر داشته  روز جمعه 93 دلار هر  تن سی اف آر شد که نسبت به هفته قبل تا 6 دلار رشد داشت. بهبود تقاضا، محدودیت عرضه، بسته محرک اقتصادی بانک مرکزی چین و بهبود بازار فولاد آن همگی دست به دست هم داد تا بازار این ماده اولیه صعودی باشد. موجودی سنگ آهن بنادر چین حدود یک میلیون تن افت داشته 111.95 میلیون تن ثبت شد. بانک مرکزی چین مرحله دوم کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها را از روز گذشته اجرا کرده که این اقدام حدود 28 میلیارد دلار به اقتصاد چین تزریق می کند. می تواند گفت اقتصاد چین به تدریج به حالت طبیعی خود و بهبود عملکرد آن باز می گردد.
در بازار صادرات ایران، آخرین قيمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته  از 47.8 دلار به 58.1 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز کمتر از 10 دلار بالا رفته 54 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

فولاد ایران:  متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 وارداتی در ترکیه هفته گذشته را در 250 دلار هر تن سی اف آر به پایان برد که نسبت به هفته قبل تا 2 دلار افت داشت. برخی انتظار دارند قیمت تا 245 دلار کاهش یابد چرا که فولادسازان در ترکیه نمی توانند در بازار داخلی به دلیل افزایش ارزش لیر فروش خوبی داشته باشند و بازار صادرات هم در سکوت مطلق است چرا که رقبایی چون هند و روسیه قیمت های بهتری به خریداران عرضه می کنند.
هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن 15 دلار بالا رفته 215  دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا نیز 5 دلار رشد داشته 255 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده تنها یک دلار بالا رفته 261 دلار هر لانگ تن ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  عرضه کنندگان بیلت سی آی اس هفته گذشته امیدوار بودند رونق بازار قراضه و بهبود تقاضای آسیا به بازار شان کمک کند ولی تا پایان هفته این جو مثبت تبدیل به ابهام بیشتر در بازار شد چرا که در بازار واردات قراضه ترکیه روند آتی قیمت ها در ابهام بود. بیلت سی آی اس اوایل هفته قبل 345 تا 350 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود و تا پایان هفته برخی تا 360 دلار هم پیشنهاد می دادند. عرضه کنندگان سی آی اس بیشتر روی خرید چینی ها حساب باز کرده اند. در چین بیلت سی آی اس از 375 دلار به 382 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. در هر حال خریداران آسیایی عجله ای در خرید در قیمت های بالا نشان نداده اند.  بیلت سی آی اس در ترکیه هفته گذشته تا 10 دلار بهبود داشته 370 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد البته معامله ای نهایی نشد.  در جنوب شرق آسیا نیز بیلت وارداتی  تا 8 دلار  بهبود داشته 370 تا 380 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت شمش در روز شنبه 54500 ریال بود که تا چهارشنبه به 57500 ریال رسید. علت افزایش قیمت شمش در درجه اول روند صعودی قیمت ارز بود که تا روز چهارشنبه ادامه داشت. اما برای این مطلب انتظارات تورمی باعث بالا رفتن قیمت شمش شد در حالیکه بعضی از کارخانجات خصوصی شمش تعطیل هستند عرضه شمش با محدودیت روبرو نیست از طرف دیگر قیمت آهن اسفنجی در محدوده 28000 ریال باقی مانده و نشانه ای از افزایش قیمت آنهم به چشم نمی خورد ضمن آنکه قیمت گندله هم تغییری نکرده است. بنابراین افزایش قیمت شمش تنها ماحصل بالا رفتن قیمت میله گرد در بازار است که آنهم ناشی از توقعات تورمی است. تنها دلیلی که آهن تمایل به بالا رفتن نشان می دهد آنست که حجم پول در گردش دائم در حال افزایش است، طبعاً قیمت فولاد هم باید صعودی باشد . رفتار وزارت صمت در هفته های گذشته با بازار فولاد بسیار یک طرفه و بدون استدلال بوده است همین امر باعث شده است که سردرگمی در بازار فولاد تشدید شود. اگر وزارت صمت سقفی برای قیمت ها تعیین می کرد یا اگر دامنه نوسان را مشخص می کرد شاید به هدف خودش کمی نزدیک تر میشد اما سیاست گذاری های وزارت صمت علی الخصوص در بخش مواد اولیه و فولاد میانی که تماما تابع سهمیه بندی است، رانت خواری ، عدم اطمینان و تمایل به سرمایه گذاری هایی که بازده سریع دارند را باعث شده است. آنچه در این میان لطمه می بیند تولید فولاد است. وزارت صمت نمی تواند این شرایط را تا بیش از 3 ماه آینده ادامه دهد به دلیل اینکه سردرگمی و ابهام در بازار فولاد و ابطال معاملات بورس باعث شده است که حجم معاملات در بورس به شدت کاهش یابد. محققا در پایان فصل بهار کدال شرکت های فولادی در بورس سهام نمی تواند با این روند دلچسب باشد. سوال این نیست که آیا وزارت صمت پایش را از روی ترمز بر میدارد یا نه که مجبور است دست از این روش بردارد. اما سوال اینست که آن روزی که پایش را از روی ترمز بر می دارد جهش بازار به چه صورت خواهد بود ؟
طبق آخرین آمار صادرات فولاد ایران 47 درصد در سه ماه گذشته کاهش داشته، با سهمیه بندی مواد اولیه رابطه سرمایه و کالا قطع شده طبعاً تولید پائین می آید . 

مقاطع
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت تقاصای میلگرد در بازار صادرات سی آی اس در حد متوسط بود و قیمت از 370 تا 380 دلار به 375 تا 385 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.  در ترکیه هفته گذشته رکود بازار میلگرد ادامه داشت. قیمت در بازار داخلی تا 3 دلار افت داشته 404 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز تا 10 دلار رشد داشته 400 تا 405 دلار هر تن فوب ثبت شد ولی خریداران به دنبال حداقل 10 دلار ارزان تر بودند.
در چین قیمت میلگرد صادراتی حدود 7 دلار  بالا رفته 446 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی حدود 400 دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.
در بازار داخلی اروپا میلگرد در 458 یورو هر تن درب کارخانه بدون تغییر ماند.  در بازار امریکا نیز میلگرد در 598  دلار هر شورت تن ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت میلگرد در هفته گذشته روند صعودی داشت. میانگین قیمت میلگرد روز شنبه 63574 ریال بود ولی روز چهارشنبه با جهش روبرو شد و به 65336 ریال افزایش یافت. جهش قیمت بیشتر روز چهارشنبه صورت گرفت که ناشی از بالا رفتن قیمت ارز بود. هفته گذشته معاملات بورس در مورد میلگرد با تائید نسبی روبرو شد و به طور میانگین میلگرد در پایه قیمت 53000 ریال فروخته شد که قیمت تمام شده آن با بازار هنوز فاصله زیادی دارد. میزان حجم شمش عرضه شده در بورس با میزان میله گرد درخواستی بازار نزدیکی ندارد. از طرف دیگر ابطال معاملات در بورس کالا باعث بوجود آمدن جو روانی شده است که میل نهایی قیمت ها حداقل 10 درصد بیش از نرخ فعلی بازار است. نگاه بازار  اینست که با توجه به قیمت ورق قیمت میلگرد باید حداقل در مرز 70000 ریال قرار بگیرد. از آنجا که صادرات تنزل کرده است بازار توان اعمال قدرت بر تصمیمات دولت را ندارد. با باز شدن بازارها و شروع صادرات محققا وزارت صمت توانایی کنترل قیمت ها را نخواهد داشت ضمن آنکه وزارت صمت کلا قادر به کنترل صادرات هم نیست. اعمال ضابطه و مشخص کردن میزان صادرات نسبت به تولید در شرایط فعلی که صادراتی نیست جوابگو هست اما در صورت باز شدن بازارهای خارجی وزارت صمت مجبور است که از نظر کارخانه های تولید کننده مقاطع تمکین کند . رابطه بازار سهام و قیمت آهن آلات را نباید دست کم گرفت. با کاهش شاخص بورس، ارز بالا رفت و به دنبال آن فولاد گران شد. این نشان دهنده همبستگی و تاثیر گذاری بازارهاست. با محدود شدن صادرات فولاد فشار بر بازار ارز تشدید می شود.
قیمت تیرآهن مثل قیمت میلگرد صعودی بود اما بیشترین جهش را روز چهارشنبه نشان داد که آنهم متاثر از افزایش نرخ ارز بود . علیرغم روند صعودی قیمت ها حجم معاملات در هفته گذشته بسیار محدود بود. دلیل این امر مشکل کمبود نقدینگی است. همین امر باعث شده تا بسیاری از واحدهای تولیدکننده مقاطع کالای خود را پیش فروش کرده و پس از آن نسبت به خرید شمش و تولید محصول اقدام کنند. این روند باعث تاخیر در تحویل میلگردهای خریداری شده گشته است از طرف دیگر چون معاملات شمش به صورت روزانه و لحظه ای درآمده طبعا از ثبات برخوردار نیست. هر تکانه کوچکی مثل نرخ ارز بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد .  

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس از 355 دلار به 350 تا 365 دلار هر تن فوب رسید. بهبود جزیی تقاضا به آن ها اجازه داد قیمت را کمی بالا ببرند. چین در 380 تا 385 دلار هر تن سی اف آر از سی آی اس ورق گرم خرید که معادل 345 تا 350 دلار بود. در کل بیشتر آسیایی ها خریدار ورق سی آی اس بودند.
ورق گرم صادراتی چین نیز حدود 12 دلار بهبود هفتگی داشته 416 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 6 یورو افت داشته 431 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 485 دلار به 498  دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر  روز شنبه در اصفهان 90000 ریال و در اهواز 84000 ریال بود که تا پایان هفته در اصفهان به 97500 ریال و در اهواز به 92000 ریال افزایش یافت. ورق های ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول روز شنبه بطور میانگین 91188 ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به 96125 ریال رسید. معاملات مبارکه در بورس کالا بسیار بحث برانگیز بود بخصوص در مورد قیمت ورق سرد که افزایش قیمت نزدیک به 40 درصد بود. همین امر باعث شد قیمت ورق سرد از قیمت ورق گالوانیزه در بازار بالاتر برود ورق سرد به علت افزایش شدید قیمت مدتهاست با فاکتور رسمی کمتر معامله می شود و همین امر در آینده مشکلاتی را برای تجار ایجاد خواهد کرد هر چند که معاملات مبارکه این هفته ابطال شد ولی تاثیر روانی خود را روی بازار گذاشت.
ورق های اکسین همچنان رو به بالا بود این امر متاثر از سیاست های تولیدی و قیمت های فروش کارخانه است. میانگین قیمت روز شنبه که 108000 ریال بود تا چهارشنبه به 115800 ریال رسید .
ورق های کاویان همچنان با محدودیت عرضه روبروست. تنها ضخامت های 15 تا 25 میلیمتر عرضه میشد که میانگین روز شنبه آنها 98843 ریال بود ولی تا چهارشنبه به 102000 ریال رسید .
ورق سرد ضخامت 40/0 تا 5/2 میلیمتر روز شنبه 141455 ریال قیمت داشت اما تا دوشنبه به 155727 ریال رسید و از دوشنبه به بعد کسی فروشنده نبود .
ورق گالوانیزه همپای ورق گرم روند افزایشی داشت و از میانگین قیمت 132667 ریال تا روز چهارشنبه به 140124 ریال افزایش یافت . علیرغم افزایش قیمت ها بازار همچنان در سکوت به سر می برد . 

 


Billet20
HRC20
CRC20

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران 

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۲,۰۷۷
کد خبر : ۵۴,۷۸۳

نظرات بینندگان

حسین
Iran
0
0
0

ممنون از خبر از خوبتون از سایت خبری ماهم دیدن کنیدhttp://safireaflak.ir/


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید