به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 21 سال 2020

گزارش هفته 21  سال 2020
(شماره 518)

سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت قیمت سنگ آهن در محدوده بالای 95 دلار باقی ماند چرا که توازن مطلوبی بین عرضه و تقاضا وجود داشت و از طرفی فعالیت بازار زیاد نبود. قیمت تا مرز 98 دلار هر تن خشک سی اف آر رفت و
پایان هفته به حدود 96 دلار بازگشت چون بازار فولاد چین کمی ضعیف شد. ظاهرا نتایج روز اول کنگره ملی خلق چین خیلی روشن و مطلوب نبود. ابهامات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا موجب شده برای اولین بار در این کنگره چین نرخ مورد نظر تولید ناخالص داخلی خود را برای سال جاری تعیین نکند. برخی نگرانند بسته های محرک اقتصادی دولت چین مطابق انتظارات قبلی نباشد.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته  از58.1  دلار به 66.6 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز کمتر از 10 دلار بالا رفته 63.5 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت بازار واردات قراضه ترکیه شاهد حدود 6 دلار افت قیمت بود ولی تا پایان هفته قیمت به سطح یک هفته قبل بازگشت و 250.25 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. نزدیکی تعطیلات عید فطر موجب شد بازار هفته راکدی داشته باشد ولی آخر هفته برخی خرید ها برای ماه ژوئن به بهبود قیمت کمک نمود. همچنین قابل ذکر است آخرین قیمت قراضه آ3 وارداتی در ترکیه 245 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده که 6 دلار بهبود داشت.
هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن  در ثبات نسبی بود و حدود 214 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا نیز 3 دلار افت داشته 252 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در  261 دلار هر لانگ تن بدون تغییر ماند. 

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته 2 دلار هر تن رشد داشته 350 تا 360 دلار هر تن فوب ثبت شد. در آسیا تقاضای بیلت سی آی اس بهبود داشت. بیلت سی آی اس در چین 10 تا 15 دلار هر تن رشد داشته 395 تا 405 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
همچنین هفته گذشته بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا بهبود هایی داشت و از 375 دلار به 385 تا 390 دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت سی آی اس تا 400 دلار هر تن سی اف آر نیز در این منطقه معامله شد.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش در هفته گذشته صعودی بود روز شنبه میانگین قیمت با احتساب ارزش افزوده 57600 ریال بود که تا چهارشنبه به 59000 ریال رسید افزایش قیمت شمش حاصل دو فرایند است
اول افزایش قیمت ارز که روند صعودی خود را در هفته گذشته ادامه داد
دوم محدودیت عرضه شمش از طرف واحدهای کوچک تولید کننده و ابطال معاملات گذشته شمش در بورس که باعث شد تقاضای انباشته شده به بورس هجوم بیاورد .
بسیاری از واحدهای تولیدکننده شمش به علت ابطال معاملات دچار محدودیت عرضه شمش بودند در خلال دو هفته گذشته عملا معامله شمش در بورس صورت نگرفته است با تائید معاملات 31 اردیبهشت ماه قیمت شمش نسبت به معاملات قبلی انجام شده نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است این در حالی است که قیمت شمش در بازار جهانی تغییر آنچنانی نداشته و در محدوده 340 تا 350 دلار نوسان کرده است اگر دولت اجازه دهد که بورس بصورت باز و آزاد به فعالیت خود ادامه دهد دامنه افزایش قیمت شمش زیاد نخواهد بود چون صادرات آن بطور جدی فعال نیست البته با محدودیت جدید جنس برای سنگ آهن استرالیا پیشنهاد میشود قیمت سنگ اهن به بالای 120 دلار هم برسد در نتیجه این فرصت خوبی برای صادرات شمش ایران به چین ایجاد خواهد کرد. در طول هفته های گذشته قیمت آهن اسفنجی بسته به محل عرضه از 27000 ریال پایه تا 28500 ریال پایه عنوان شده است این در حالی است که در روزهای اخیر شاهد عرضه آهن اسفنجی بطور وسیع بوده ایم علت افزایش عرضه آهن اسفنجی سهمیه بندی آن می باشد بعضی از واحدهای تولیدی که سهمیه آهن اسفنجی برایشان ثبت شده است به هر دلیلی تمایلی به خرید آهن اسفنجی نشان نمی دهند مهمترین علت آن مشکل نقدینگی است این مساله در مورد گندله هم دیده می شود قیمت گندله در طول دو ماه گذشته تغییری نکرده است بعضا پیشنهاداتی در بازار شنیده می شود که قیمت آنها پایین تر از قیمت های یک ماه گذشته است یکی از مهمترین دلایل کاهش آهن اسفنجی و گندله کاهش صادرات سنگ آهن است در صورتی که نرخ ارز ثابت بماند اگر دولت بورس را به حال خود رها کند محققا قیمت شمش پس از اوج گرفتن شروع به تنزل خواهد کرد مگر آنکه صادرات شمش از نظر مقداری فارغ از قیمت صادراتی افزایش یابد .        

مقاطع
فولاد ایران:  مقاطع صادراتی سی آی اس هفته  گذشته در ثبات بوده  و فعالیت در اغلب بازارهای خریدار هنوز در سطح متوسط است. متوسط قیمت بازار نیز در 375 تا 380 دلار هر تن فوب در ثبات مانده است.
در چین قیمت میلگرد صادراتی حدود 4 دلار  بالا رفته 450 دلار هر تن فوب ثبت شد.  میلگرد صادراتی ترکیه نیز در 400 دلار هرتن فوب ثبات داشت .
در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی حدود 400 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود .
در بازار داخلی اروپا میلگرد 3 یورو ارزان تر شده 455 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.  در بازار امریکا نیز میلگرد 5 دلار ارزان تر شده 595 دلار هر شورت تن ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  میانگین قیمت میله گرد آجدار روز شنبه 65862 ریال بود که به علت رکود بازار تا دوشنبه به 65456 ریال رسید با تائید معاملات میله گرد در بورس فلزات قیمت ها از روز دوشنبه به بعد بهبود یافت این در حالیست که عرضه شمش کاهش یافته است در عین آنکه صادرات میله گرد نیز در حال حاضر زیر سوال است . با بهبود قیمت ارز روز سه شنبه و چهارشنبه شاهد افزایش قیمت میله گرد بودیم روز چهارشنبه میانگین قیمت به 66654 ریال افزایش یافت. در هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد فرمول تعیین قیمت شمش و میله گرد را سعی کرد تغییر دهد کار گروه تنظیم بازار در هفته گذشته تصمیم گرفت قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا 88 درصد قیمت فوب شمش صادراتی باشد و قیمت میله گرد 9 درصد بالاتر از میانگین قیمت هفتگی شمش خواهد بود این مصوبه باعث پدید امدن دو دلگرمی است دلگرمی اول اینست که پایه های قبلی تغییر یافته و بازار فرصت بهبود پیدا کرده است اما دلگرمی دوم که بسیار مهمتر است حفظ تفکر فرمول گذاری برای قیمت های پایه و سقف رقابت می باشد بورس کالا محلی است که باید منعکس کننده وضعیت اقتصادی جامعه باشد وقتی بورس کالا تابع فرمول کاری می شود قابلیت نشان دادن شرایط بازار را از دست می دهد در نتیجه تولیدکننده نمی داند در آینده بسیار کوتاه 14 روزه چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ تولید نیازمند امنیت و ثبات است در شرایطی که ثبات حاکم نباشد هر تصمیم گیری به هر دلیلی نمی تواند پدید آورنده نتیجه ای باشد که تولید را افزایش دهد سیاست دولت کنترل قیمتهاست و برای این کار در بورس فلزات روی تقاضا متمرکز شده است با توجه به کاهش شدید صادرات طبعا قیمت ها باید در حد سال گذشته باقی می ماند یا حتی کاهش می یافت ولی دخالت های دولت این اطمینان خاطر را به تجار داده است که تولید کننده برای فرار از ریسک به حداقل تولید اکتفا خواهد کرد این فضا، فضای اقتصادی نیست.   
قیمت تیراهن همین روند را طی کرد میانگین قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان 79500 ریال بود تا دوشنبه به 78567 ریال رسید ولی از سه شنبه شروع به بالا رفتن کرد و چهارشنبه 80500 ریال شد . 

ورق
فولاد ایران: بازار صادرات ورق سی آی اس هفته  گذشته در ثبات بوده ولی عرضه کننده ها انتظار دارند تقاضا بهتر شود چون قیمت ها در کف هستند. آخرین متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس 350 تا 360 دلار هر تن فوب دریای سیاه و نسبتا مشابه هفته قبل بود.
قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین بالاتر رفته و این رشد قیمت فعالیت بازار را کاهش داد. قیمت در بازار داخلی  تا 7 دلار رشد داشته 502 تا 506 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.  ورق گرم صادراتی چین نیز حدود 10 دلار بهبود هفتگی داشته 426 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 9 یورو افت داشته 422 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم 8 دلار افت داشته 490 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه  97500 ریال بود که تا آخر هفته به  94000 ریال در اصفهان رسید محصول اهواز روز شنبه  92000  ریال بود ولی از روز دوشنبه به بعد محصول اهواز عرضه نشد.
 ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول در تهران روز شنبه 94688 ریال بود اما روند نزولی یافت و تا روز چهارشنبه به 92213 ریال کاهش یافت معاملات ورق گرم در هفته گذشته در بورس فلزات باطل شد علیرغم اینکه قیمت های پیشنهادی در بورس فلزات خیلی با قیمت های موجود بازار فرق می کند کار گروه تنظیم بازار پیشنهاد داده است قیمت ورق گرم داخلی در بورس بر مبنای فوب بنادر چین در نظر گرفته شود و سقف رقابت در معاملات ورق گرم در بورس کالا باز گذاشته شود این مساله می تواند به افزایش قیمت ورق در بورس دامن بزند اما حداقل باعث ثبات بازار خواهد شد مگرآنکه مبارکه آن را بهم بریزد .
ورق های گرم محصول اکسین روند صعودی داشت و از 114600 ریال روز شنبه به 118600 ریال روز چهارشنبه افزایش یافت این در حالی است که سرعت و حجم معاملات به علت در پیش بودن تعطیلات و ماه مبارک رمضان افت کرده است.
 ورق سرد با شرایط بسیار پیچیده ای روبرو شده و هر روز این کلاف پیچیده تر می شود که مسئول اصلی آن سیاست های فولاد مبارکه است متوسط قیمت ضخامت های 40/0 تا 2 میلیمتر 164182 ریال بود ولی تا روز چهارشنبه به 165000 ریال رسید کارگردانان بازار ورق سرد قدرت پیش بینی بازار را ندارند اما به علت محدودیت عرضه همگی متفق القول هستند که کاهش قیمتی در راه نخواهد بود با توجه به شیوه معاملات ورق سرد بسیاری از دست اندرکاران این کالا ممکن است در ماه های آینده با مشکل پولشویی روبرو شوند.
ورق گالوانیزه روند نزولی داشت و از 143105 ریال به 140062 ریال سقوط کرد علت این امر کاهش قیمت ورق گرم بود .   

 


بیلت21
گرم21
سرد21

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران 

۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۷۹۵
کد خبر : ۵۴,۸۴۸

نظرات بینندگان

hoddein
Iran
0
0
0

ممنون از خبر خوبتون از سایت خبری ماهم دیدن کنیدhttp://safireaflak.ir/


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید