به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 25 سال 2020

گزارش هفته 25  سال 2020
(شماره 522)

سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین تا 2 دلار ارزان تر شده 103 دلار هر تن سی اف آر شد. فعالان بازار در کل نسبت به وضعیت آینده کوتاه مدت بازار خیلی اطمینان ندارند چرا که محرک های مالی دولت با بارش های شدید فصلی در جنوب چین همزمان شده است. برخی انتظار دارند تا ماه آینده میلادی قیمت سنگ آهن ارزان تر شود چرا که فروش استرالیا بیشتر شده و از طرفی نگرانی های بخش عرضه برزیل رو به بهبود است.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته با توجه به تعطیلات آخر هفته تغییر چندانی نداشت. آخرین قیمت 67.7 دلار هر تن فوب ثبت شد که 0.2 دلار هر تن کاهش داشت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز به همین میزان تغییر داشته 65.6 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه
فولاد ایران:  تا پایان هفته گذشته با کاهش تقاضای فولاد در ترکیه جو بازار واردات قراضه آن منفی شد. خریدارها به دنبال دریافت تخفیف بیشترند چون تقاضای محصولات فولادی مطلوب نبوده است. متوسط قیمت بازار نسبت به هفته قبل تا 2 دلار افت داشته 265 دلار هر تن فوب شد.
هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن 6 دلار ارزان تر شده 248 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا  11 دلار رشد داشته 281 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. ولی در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در 256 دلار هر لانگ تن بدون تغییر باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران:  هفته ای که گذشت جو بازار بیلت سی آی اس با رکود بازار چین بدتر شد. توقف روند صعودی بازار قراضه ترکیه نیز بر بازار بیلت سی آی اس اثر منفی گذاشت. متوسط قیمت بازار بیلت سی آی اس از 370 دلار هفته قبل به 368 دلار هر تن فوب رسید و بازار متوقف بود. چینی ها حاضر نبودند بیشتر از 400 تا 405 دلار هر تن سی اف آر معادل 365 تا 370 دلار هر تن فوب برای بیلت سی آی اس بپردازند. در حالی که هفته قبل معاملات تا 410 دلار هر تن سی اف آر بود.
کاهش فروش میلگرد در ترکیه بازار بیلت آن را نیز در سکوت فرو برد. تقاضای بیلت وارداتی نیز ناچیز است و جو بازار آن منفی است. بیلت وارداتی در ترکیه 390 تا 395 دلار هر تن سی اف آر و بدون تغییر ماند ولی کسی خریدار نبود. در بازار داخلی نیز بیلت در 400 دلار هر تن درب کارخانه بدون تغییر ماند.
هفته گذشته در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا قیمت 400 تا 405 دلار هر تن سی اف آر بود که بهبود جزیی داشت.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت شمش روز شنبه 64169 ریال به طور متوسط قیمت داشت که تا روز سه شنبه به 64675 ریال رسید. معاملات شمش در روز یکشنبه در بورس ابطال شد در حالی که قیمت ها بالا رفته بود. ابطال معاملات شمش ارائه سیگنال به بازار فولاد است که خود را برای افزایش قیمت آماده کند چرا که ابطال معاملات باعث به عقب افتادن تحویل شمش به نوردکارها می شود اما در باطن افزایش قیمت شمش حقیقتی نهفته است که دولت به آن توجه ندارد آن هم سیاست سهمیه بندی آهن اسفنجی است. در شرایط فعلی آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست با شروع تعمیرات و محدودیت عرضه برق در فصل تابستان تولید آهن اسفنجی کاهش می یابد. در زمانی که سهمیه بندی نبود بخش بازرگانی با خریدهای خود و عرضه آن در زمان لازم به تعادل بازار کمک میکرد. تولیدکنندگان شمش توانائی خرید آهن اسفنجی در حجم بالا را ندارند با توقف تولید یا کاهش عرضه آهن اسفنجی طبعاً عرضه شمش کاهش و قیمت آن بالا خواهد رفت. در هفته گذشته حداقل قیمت آهن اسفنجی پایه 31500 ریال بود ولی با روند فعلی قیمت محققاً افزایش خواهد یافت که به شمش منتقل میگردد.
دو عامل دیگر در بالا رفتن قیمت شمش موثر بودند
اولین عامل افزایش قیمت ارز بود 
دومین عامل افزایش قیمت شمش صادراتی ایران که هر روز زمینه ساز بالا رفتن قیمت پایه شمش در داخل می باشد.
نباید فراموش کرد که قیمت سنگ آهن به بالای 100 دلار رسیده و امید به کاهش قیمت هم در آینده نزدیک به دلیل محدودیت عرضه از سمت برزیل نیست . با افزایش قیمت نفت کرایه حمل بالا می رود همه این عوامل به افزایش تقاضای شمش و بالا رفتن قیمت آن کمک خواهد کرد.

مقاطع
فولاد ایران:  دو هفته اخیر میلگرد صادراتی سی آی اس رشد قیمت داشته ولی تمایل به خرید ناچیز است  و خرید چندانی نهایی نشده است. با توجه به جو منفی بازارهای مواد اولیه در هفته گذشته بعید است رشد قیمت ادامه داشته باشد. میلگرد صادراتی سی آی اس 410 تا 425 دلار هر تن فوب است که تا 15 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته است.
بازار میلگرد ترکیه نیز فعالیت چندانی نداشت. قیمت پیشنهادی صادراتی 420 تا 425 دلار هر تن فوب بود و تغییری نداشت ولی خریداران به دنبال بیشتر از 410 دلار نبودند. در بازار داخلی آن نیز میلگرد کمی افت داشته 423 تا 433 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی  405 دلار  هر تن سی اف آر و در ثبات بود. در چین قیمت میلگرد صادراتی 460 دلار هر تن فوب ثبت شد که یک دلار افت هفتگی داشت.
در بازار داخلی اروپا میلگرد 445 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد در  580 دلار هر شورت تن بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  میانگین قیمت میلگرد روز شنبه 71506 ریال بود که تا سه شنبه به 72627 ریال رسید انتظار بازار اینست که با محدودیت عرضه شمش قیمت میلگرد رو به بالا باشد. عرضه های میلگرد در بورس ادامه دارد ولی برداشت تجار اینست که عرضه قطره چکانی با محدودیت خرید هر متقاضی خود نشانه ای از محدودیت عرضه است ضمن آنکه بعضی از کارخانه ها در صورت فروش محصول با تحویل یک هفته ای اقدام به عرضه کالا می کنند. این به نوعی حفظ عطش بازار است.
قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان که روز شنبه 86000 ریال بود تا سه شنبه به 87000 ریال رسید. تیرآهن های سایز 20 به بالا با محدودیت عرضه روبروست. ذوب آهن عرضه و قیمت تیرآهن را به دقت کنترل و هدایت می نماید .
قیمت صادراتی میلگرد 400 تا 410 دلار هر تن شنیده شده با افزایش نرخ ارز طبعاً قیمت این کالا در بازار افزایش خواهد یافت در حالیکه بازار با محدودیت عرضه شمش روبروست.

ورق
فولاد ایران:   ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت تا 10 دلار رشد داشته 405 تا 410 دلار هر تن فوب شد.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز یک دلار کاهش داشته 442 دلار هر تن فوب شد. خریداران به دنبال 430 دلار هرتن فوب بودند ولی این قیمت برای فروشنده های چینی خیلی پایین است.  ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا 440 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 10 دلار رشد داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 397  یورو به 398 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم 12 دلار افت داشته 497 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه  در اصفهان 97000 ریال و در اهواز 93000 ریال بود که تا آخر هفته در اصفهان 100000 ریال و در اهواز به 95000 ریال رسید . ورق های مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر روز شنبه اعلام نمیشد و بازار منتظر بورس بود اما متوسط قیمت که 95875 ریال بود تا سه شنبه به 96925 ریال رسید. بر خلاف مبارکه ورق های اکسین با کاهش محدود قیمت روبرو شد و از 117500 ریال شنبه به 115938 ریال در سه شنبه رسید. ورق های کاویان با ثبات قیمت روبرو بود. ظاهراً با تغییراتی که در کاویان پیش آمده در ماه های آینده شاهد تغییرات مثبت زیادی در این کارخانه خواهیم بود. هفته گذشته یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد که کسانی که اسلب خریداری کرده اند باید ورق آن را در بورس عرضه کنند که به این ترتیب باید انتظار تغییراتی را در بازار  ورق داشت. با بهبود قیمت اسلب در خارج و روند صعودی قیمت آن طبعاً قیمت ورق در بازار در سطح فعلی دوام نخواهد یافت.
ورق سرد که روز شنبه 167591 ریال قیمت داشت تا سه شنبه به 169136 ریال رسید. عدم تغییر قیمت ورق سرد در بورس هر چند که مچینگ بود باعث آرامش نسبی بازار شد.
ورق گالوانیزه با افزایش قیمت روبرو شد. کم رنگ بودن عرضه کارخانه هفت الماس در این افزایش قیمت بی تاثیر نبود به همین دلیل میانگین قیمت از 146564 ریال تا سه شنبه به 155981 ریال رسید البته بالا رفتن قیمت ارز و تاثیر آن در قیمت روی هم عامل دیگر این تغییر قیمت بود.

 


بیلت25
گرم25
سرد25

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران 

 

https://www.instagram.com/ifnaa.ir ما را در ایستاگرام دنبال کنید 

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۸۱۷
کد خبر : ۵۵,۰۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید