به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

2019 سال خاصی برای اقتصاد ایران بود

پایگاه خبری فولاد ایران –

امسال مجموعه ای از مشکلات و فشارهای اقتصادی همزمان اقتصاد کشور را تحت فشار بی سابقه ای قرار داده است.  اگرچه هنوز داده های نهایی عملکرد برای سال 2019 منتشر نشده است ، اما داده های اولیه از مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد اقتصادی 9 ماهه امسال 6.7 درصد منفی بوده و رشد اقتصادی بدون نفت منفی و نزدیک به صفر بوده است.

"از طرف دیگر ، نرخ تورم (میانگین 12 ماه منتهی به فوریه) 37 درصد بود.صرف نظر از صحت و اعتبار آمار مرکز آمار ایران ، شواهد مختلفی از جمله آمار تولید اقلام منتخب وزارت زراعت ، همچنین کاهش تولید بسیاری از موارد منتخب را نسبت به سال گذشته تأیید می کند.  "

شاخص های اصلی اقتصاد نشان می دهد که در مقایسه با روند بلند مدت ، اقتصاد ایران کاهش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی ، درآمد سرانه ، کاهش سرمایه گذاری ، افزایش نرخ تورم ، نرخ رشد نقدینگی و کاهش رفاه خانوار را تجربه کرده است.با انتشار آمار دقیق می توان به طور طبیعی تحولات شاخص های اقتصادی سال 2019 را دقیق تر تحلیل کرد ... "

👈اما خلاصه اینکه ، کسری بودجه دولت علیرغم میلیاردها دلار پول نفت طی سالیان گذشته ، توقیف ذخایر بانک مرکزی برای جبران کسری و درنهایت چاپ پول ناامن و ادامه تا این روز ، مشکلات بانکی و به ویژه بانکهای به اصطلاح خصوصی ، که علت بیماری کشنده در اقتصاد، "پول شویی و رشد مداوم نقدینگی و در نهایت تورم مزمن" است ، عوارضی است که مردم ایران با پوست و گوشت خود آن را حس کرده اند.

 حتی اگر بازرگانان ایرانی شریک قابل اعتماد پیدا کنند، آنها با چالش تأمین مالی معاملات روبرو هستند. تحریم های ایالات متحده پیوندهای ایران را با سیستم مالی جهانی قطع کرده است و کمبود ارز خارجی در کشور اوضاع را تشدید کرده است.پیش از وقوع شیوع #کرونا_ویروس ، مقامات قبلاً تخصیص دلار به بخش های اولویت دارویی و مواد غذایی را محدود کرده بودند و این واردات 1400 کالا را محدود می کرد.

اقتصاد ایران بر لبه پرتگاه است.

تورم مهیج و ارزها در حال سقوط با بحران کرونا ویروس همراه شده اند تا کشور را به بن بست واقعی منتقل کند.

 👈نیروی کار فعال ایرانی 26 میلیون نفر است که حداقل 10 میلیون نفر از آنها حتی قبل از حمله COVID-19 بیکار بودند.  بیکاری جوانان در 40 درصد حیرت انگیز است. حداقل 33 درصد از جمعیت قبلاً زیر خط فقر مطلق زندگی می کردند که قادر به رفع نیازهای اساسی روزانه خود نبودند.

برایان هوک ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران ، در دسامبر در سخنرانی اظهار داشت که این کشور حدود 100 میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد ، اما افزود که فقط حدود 10 درصد از این "به دلیل تحریم ها" بلافاصله در دسترس بود.  وی محاسبه کرد که ایران از ماه مه سال 2018 حدود 50 میلیارد دلار درآمد نفت از دست داده است.

 👈تحلیلگران و مقامات می گویند که دولت با افزایش صادرات دیگر ، خصوصاً #پتروشیمی ، #فولاد و #سیمان ، برخی از خسارات را جبران کرده است.

 👈آقای نهاوندیان می گوید ، صادرات نفت و گاز در سال 2017 31 درصد از درآمد دولت و 61 درصد از درآمد ارزی را به خود اختصاص داده است ، اما این میزان در سال گذشته به ترتیب 23.5 و 30 درصد کاهش یافته است.

✅حالا دولت برای چرخاندن اقتصاد ٣بازو دارد:

👈حالا قیمت نفت خام ایران زیر ١٤$ و با عدم فروش آن عملا یعنی در این بخش درامد ارزی چیزی نزدیک به صفر

👈مالیات در بخش های سنگین صنعتی نیز توانی برای اقتصاد کرونا زده ایران باقی نمی گذارد

در نتیجه راه سوم یعنی استفاده از اوراق قرضه و استخراج از بانک مرکزی در دسترس ترین منبع درامد کشور است.افزایش حامل های انرژی و افزایش قیمت ارز در همین بخش خلاصه خواهد شد.

@WorldSteelchannel
۱۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۲۴۶
کد خبر : ۵۵,۱۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید