به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 28 سال 2020

گزارش هفته 28 سال 2020
(شماره 525)

سنگ آهن
فولاد ایران:   آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد هفته گذشته در چین تا 7 دلار بهبود داشته 107.05 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. البته به نظر فعالان بازار انگیزه کافی برای تداوم رشد قیمت در بازار نیست.
 در بازار صادرات ایران، قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته از  58.9 دلار  به 60.4 دلار هر تن فوب بهبود داشت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز از  56.8 دلار به 58.3 دلار هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران:   در هفته ای که گذشت متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 در ترکیه همچنان در 255 دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند. البته تا پایان هفته بهبود تقاضای فولاد در بازار داخلی ترکیه و رشد قیمت فولاد در بازار چین موجب شد امیدواری هایی برای رشد قیمت در آینده نزدیک در بازار این ماده اولیه ایجاد شود. قیمت هایی در 256.5 دلار نیز شنیده شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 3 دلار بهبود به 215 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا در 257 دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده  از 247 دلار به 235 دلار هر لانگ تن کاهش داشت.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته را در متوسط قیمت 370 تا 375  دلار هر تن فوب به پایان برد که 10 تا 15 دلار رشد هفتگی داشت. در کل بهبود تقاضای چینی ها موجب شد جو بازار سی آی اس نیز مثبت تر شود. چین در 405 دلار هر تن سی اف آر معادل 390 دلار هر تن فوب از سی آی اس بیلت خرید. در ترکیه برای بیلت سی آی اس خریداران به دنبال 355 دلار هر تن فوب بودند که مورد قبول عرضه کننده ها نبود.
بیلت صادراتی ترکیه تا 5 دلار رشد داشته  380 تا 390 دلار هر تن فوب ثبت شد. 
هفته گذشته در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا قیمت 400 تا 405 دلار هر تن سی اف آر  ثبت شد که تا 3 دلار رشد داشت. 
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت شمش روز یکشنبه  83575  ریال بود که تا روز چهارشنبه به 88558  ریال رسید. علت افزایش قیمت شمش متاثر از سه عامل بود:
اول، پایداری دلار در پایه قیمت 21000 تومان که نشانه استحکام قیمت شمش بود.
دوم، کمبود آهن اسفنجی و محدودیت شدید عرضه آن همراه با روش های قیمت گذاری آهن اسفنجی که باعث سردر گمی همه تولیدکنندگان شمش شده است.
فارغ از عوامل فوق، ابطال معاملات در هفته گذشته سیگنال افزایش قیمت را در این هفته به بازار داده بود و بازار انتظار افزایش قیمت را داشت. روز چهارشنبه معاملات شمش در بورس با افزایش حدود هر کیلو 2000 تومان روبرو شد که در نهایت مجدداً به ابطال معاملات کشیده شد. قیمت آهن اسفنجی در بازار به حدود 4200 تومان پایه رسیده است در حالیکه همراه با محدودیت شدید عرضه می باشد. ابطال معاملات شمش در دو هفته متوالی این سیگنال را به بازار می دهد که نوردکارها خالی از شمش می شوند در نتیجه بازار مقاطع استوار می ماند. علیرغم انکه قیمت شمش در بازار جهانی کاهش یافته ولی افزایش قیمت ارز و تغییر ضریب نرخ ارز در قیمت شمش از 80 درصد به 95 درصد جبران کاهش قیمت شمش را کرده، از طرف دیگر باعث شده تا قیمت فولاد در بازار داخل تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز قرار گیرد. تنها عاملی که ممکن است قیمت شمش را کاهش دهد، پایین آمدن قیمت ارز است اما از آنجا که عرضه شمش با مشکل مواد اولیه روبروست حتی پایین آمدن قیمت ارز هم نمی تواند تاثیر جدی بر عرضه و تقاضای شمش بگذارد. در هفته گذشته نشست هایی برای تعیین ضرایب قیمتی گندله، آهن اسفنجی و شمش صورت گرفته که بی نتیجه بوده و در نهایت به مقاماتی بالاتر از وزارت صمت کشیده شده است. تمامی این نشانه ها برای پول های شناور که بسیار هوشمند هستند علامت این است که بازار فولاد با نوسان هایی جدی روبرو خواهد شد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس از 400 تا 410 دلار  به 410 تا 415 دلار هر تن فوب رسید. در ترکیه قیمت پیشنهادی صادراتی از  407 تا 415 دلار به 400 تا 410 دلار  هر تن فوب کاهش داشت. 
در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی  در 425 دلار  هر تن سی اف آر در ثبات ماند. در چین قیمت میلگرد صادراتی 4 دلار رشد داشته 461 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا میلگرد 430 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد در  580 دلار هر شورت تن بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت میلگرد آجدار روز شنبه 90109 ریال بود که تا چهارشنبه به 99424 ریال رسید. از میانه هفته قیمت میلگرد رو به بالا بود و از دوشنبه به بعد همه انتظار افزایش قیمت را داشتند و همه نگاه ها به معامله شمش روز چهارشنبه متمرکز شده بود. روز چهارشنبه قیمت شمش در بورس با حدود 2000 تومان بالاتر مواجه شد. بعضی از تجار که انتظار این افزایش قیمت را نداشتند روز چهارشنبه با احتیاط کالای خود را عرضه می کردند. با معامله بورس و افزایش قیمت به یکباره فروش ها متوقف شد و بعضی از کارخانه ها قیمت میلگرد را بالاتر از 10 هزار تومان در سایت هایشان اعلام کردند. بعدازظهر چهارشنبه معاملات شمش ابطال شد. این بهترین سیگنال برای آن دسته از دست اندرکاران بود که اعتقاد داشتند با روند فعلی قیمت میلگرد به بالای 10 هزار تومان خواهد رفت حتی بعضی از بدبینان انتظار قیمت های بسیار بالاتر را عنوان می کنند استدلال آنها به دو دلیل متکی است:
اول، مشکل عرضه مواد اولیه و آهن اسفنجی
دوم، چراغ هایی که از بورس به بازار داده می شود. اما عده ای مخالف این نظریه هستند منطق انها این است که قیمت میلگرد به بالاتر از ورق نخواهد رفت. در صورتی که میلگرد بطور مثال به حدود 15 هزار تومان هر کیلو بخواهد برسد، طبعا ورق هم به همین نسبت باید افزایش پیدا کند. نگاه انها اینست که بازار میلگرد در حال پر کردن فاصله خود تا بازار ورق است و عملا خلا به وجود امده را پشت سر گذاشته و تا نقطه اوج خود یکی دو پله بیشتر جا ندارد.
در هفته گذشته سهمیه خرید میلگرد و تیراهن در بورس باز هم کاهش یافت و از طرف دیگر حجم عرضه هر واحد تولید کننده شمش به خصوص فولاد خوزستان در بورس پایین آمد. این دو چراغ نشان دهنده ان است که سیاست کنترل عرضه و محدودیت ان ادامه خواهد داشت. در سال گذشته از اول فروردین ماه تا 12 تیر ماه 98 جمعا 246 هزار و 598 تن میلگرد و تیراهن در بورس فروخته شده است. در مدت مشابه سال جاری 705012 تن سبد میلگرد و تیرآهن در بورس معامله شد، یعنی نزدیک به سه برابر بیشتر. دولت هم به شدت روی قیمت ها نظاره کرده است، با این حال قیمت ها نسبت به اول سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. یک علت این امر افزایش قیمت ارز است. علت دوم محدودیت فروش مستقیم میله گرد توسط کارخانجات اصلی می باشد که در سال جاری موظف شده اند کالای خود را در بورس عرضه کنند. اما عامل اصلی سردرگمی دولت و دخالت های نابجای دولت در سیاست گذاری بازار فولاد است. از یک طرف، رابطه معدنی ها با تولیدکنندگان شمش مشخص نیست. قیمت های تولیدکنندگان آهن اسفنجی موکول به پایان سه ماهه تابستان است. در این میان تولیدکنندگان شمش در سردرگمی دست و پا می زنند. اگر قیمت فولاد خوزستان افزایش یابد، قیمت پایان شهریور ماه آهن اسفنجی هم به دنبال آن بالا خواهد رفت. اگر قیمت آهن اسفنجی قرار باشد که تغییر نکند طبعا قیمت صادراتی شمش و قیمت ارز باید ثابت بماند که عملا در اختیار دولت نیست و تحت تاثیر روند بازار جهانی است. در این میان، تاجر میلگرد نگاه به حجم موجودی خود می کند و تنها در صورت جایگزینی، کالا می خرد. دیروز شاهد بودیم که تجاری که میلگرد ذوب آهن را داشتند قیمت هایی پایین تر از قیمت های کارخانه های دیگر عرضه می کردند اما انها هم بعد از ساعت 3 جلوی فروش را بستند. فارغ از تمام این مسایل، نگرانی بازار از بحث تعزیرات هم هست. تاجری که دو ماه قبل میلگرد را در بورس در پایه قیمت 6000 تومان خریده امروز که آن را تحویل می گیرد باید در قیمت بالای 9000 تومان بفروشد تا بتواند از سرمایه خود حفاظت کند اما تعزیرات به این مسئله توجه نمی کند، بنابراین در صورت ورود تعزیرات به بازار فولاد رکودی که دامنگیر بازار است تشدید خواهد شد. برآیند تمام این اتفاقات آنست که هر روز بازار فولاد بیشتر به سمت رکود پیش می رود. نوردکار برای حفظ سقف تولید خود برای رسیدن به نقطه سربه سر باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد در حالیکه "نسبت درصد سود" او در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. تاجر هم از این قاعده جدا نیست. از نظر حسابداری، همه عددها بزرگ تر می شوند ولی از نظر بازدهی حجم سودآوری هر روز کمتر خواهد شد در نهایت تولید صدمه می بیند که ما شاهدان هستیم.
قیمت سبد تیراهن 14 – 16 – 18  روز شنبه 112830 ریال هر کیلو قیمت داشت ولی تا روز چهارشنبه به 128666 ریال رسید. عرضه های قطره چکانی در بورس و تحویل های ذوب آهن که دائم با نوسان روبروست عامل اصلی این نوسان قیمت بود.   

ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت در 400 تا 415 دلار  هر تن فوب بدون تغییر ماند. ورق گرم وارداتی در ترکیه 425 تا 430 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از 441 دلار به 457 دلار هر تن فوب رسید. در بازار واردات چین تمایل به خرید ورق گرم وارداتی بیشتر شده بود و محموله هایی در 443 تا 450 دلار هر تن سی اف آر نهایی شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نزولی بوده تا 10 دلار ارزان تر شده 432 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. 
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 2 یورو بهبود داشته 403 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم 6 دلار افت داشته 469 دلار  هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در اصفهان  132000 ریال بود و در اهواز    126000 ریال بود تا روز چهارشنبه به 149000 ر یال در اصفهان و در اهواز به 143000 ریال رسید. بالا رفتن قیمت اسلب و کمبود عرضه دو عامل اصلی این افزایش قیمت بود. ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول روز شنبه قیمت نمی دادند اما روز یکشنبه 128750 ریال قیمت داشت تا روز چهارشنبه به 129125 ریال رسید.
قیمت ورق های گرم محصول اکسین ضخانمت 10 تا 40 میلیمتر 130500 ریال بود که تا آخر هفته به 138875 ریال رسید.
 ورق های کاویان ضخامت 15 تا 25 میلیمتر در بازار پیشنهاد می شد که میانگین قیمت انها روز یکشنبه 112000 ریال بود ولی تا چهارشنبه به 120667 ریال رسید. با توجه به آنکه قیمت شمش عملا رشد هر کیلو 2000 تومان را در فاصله دو هفته گذشته از خود نشان داده است انتظار می رود که با افزایش قیمت اسلب پایه قیمت ورق های اکسین و کاویان هم با افزایش روبرو باشد. این در حالی است که عرضه ورق گرم محصول اکسین و کاویان با محدودیت روبروست و در تناژهای کم در بازار دیده می شود.
 ورق سرد ضخامت 40/0 تا 5/2 میلیمتر روز های یکشنبه و دوشنبه قیمت قابل اعتمادی نداشت. روز دوشنبه میانگین قیمت 198364 ریال بود که تا چهارشنبه به 199636 ریال رسید فارغ از مشکل عرضه مسئله نرخ ارز در مورد این کالا بی تاثیر نیست.
ورق گالوانیزه هم ضخامت 50/0 تا 5/1 میلیمتر بطور متوسط 183081 ریال روز یکشنبه قیمت داشت که تا اخر هفته به 190825 ریال بالا رفت افزایش قیمت این کالا متاثر از محدودیت عرضه ورق گرم و بالا رفتن ان است .
بازار فولاد ایران از یک چند گانگی در رنج است. اولین مسئله عدم تناسب بین ظرفیت محصول فولاد میانی و مواد اولیه است ولی عاملی که این عدم تعادل را بسیار برحسته کرده سهم صادرات است. دولت از یک طرف صادرت را تشویق می کند و از طرف دیگر برای کنترل تورم بازار داخلی را کنترل می کند. اگر اقتصاد ایران درگیر تحریم ها نبود شرایط فعلی بهترین فضا را برای گسترش صنعت فولاد به وجود اورده بود. در وضعیت موجود، عده ای از کارشناسان پپیشنهاد می کنند که دولت شرایط عبور موقت کالا و صادرات محصول ساخته شده از آن را برای بعضی از کارخانه های بزرگ مثل مبارکه و فولاد خوزستان فراهم کند. کشورهایی که این سیاست را در پیش گرفته اند برای صادرات جایزه صادراتی قرار داده اند، همین طور بعضی از معافیت های مالیاتی را. با توجه به شرایط تحریم و مشکل تامین ارز و مهمتر از ان بروکراسی دولتی، اجازه در پیش گرفتن این راه حل را به امثال فولاد خوزستان نمی دهد. بنابراین، باید در انتظار نشست و نظاره گر منحنی قیمت های فولاد بود. تاریخ نشان داده است که به تدریج تولید کنندگان محصولات نهایی از دور خارج خواهند شد و این مسئله با توجه به بار سنگین بخش فولاد روی تسهیلات بانک ها و سیاست های جدید مالیاتی دولت، ممکن است منجر به ایجاد بحران اقتصادی گردد.

 


Billet28
HRC28
CRC28

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

 

https://www.instagram.com/ifnaa_iran  ما را در اینستاگرام دنبال کنید 

۲۱ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۲,۰۰۲
کد خبر : ۵۵,۱۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید