به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

معمای نرخ ارز

پایگاه خبری فولاد ایران - از زمانی که نرخ دلار از سقف تاریخی خود در 19 تومان رد شد، همه منتظر اصلاح و پولبک آن به سقف 19 تومانی بودند. اما این اتفاق تا کنون نیفتاده است و علیرغم مصاحبه های مکرر مسؤولان و وعده و وعید صادرکنندگان به عرضه تعهدات ارزی صادراتی شان، هنوز شاهد افزایش عرضه در بازار و کنترل قیمت نیستیم. اکنون اخباری به گوش می رسند که نشان می دهد اتفاقا همین فشار بر صادرکنندگان برای عرضه ارزهایشان محرک رشد  قیمت بوده است. امری که بسیار عجیب است.
گویا داستان از این قرار بوده که بخش قابل توجهی از صادرکنندگان طبق روال همه ساله، بخشی از ارزهای صادراتی خود را در کشورهای مقصد سرمایه گذاری کرده اند (خروج سرمایه از کشور) و به این امید بوده اند که آن را از محل صادرات امسال پاس کنند. اما شرایط کرونایی ایران و جهان سبب شده است که صادرات آنان در سال 99 با وقفه مواجه شود و نتوانند طبق روال همیشگی تعهدات خود را پاس کنند. از این رو خود این افراد به خریداران ارز در بازار تبدیل شده اند که باعث شده است فشار مضاعفی به سمت تقاضای ارز وارد شود.
به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان تیرماه التهاب بازار ارز نیز به اوج خود برسد و احتمالا دلار 25 تومان را نیز ببیند. در آن تاریخ یا بانک مرکزی کلیه صادرکنندگان متخلف را جریمه سنگینی خواهد کرد و غائله خاتمه می یابد (کاهش تقاضا) و یا اینکه بانک مرکزی به صادرکنندگان مهلت بیشتری برای ایفای تعهدات ارزی می دهد (کاهش تقاضا). بنابراین نزدیک شدن به پایان تیرماه، می تواند نقطه پایانی بر رشد نرخ ارز باشد.
باید صبر کرد و دید . . . یوسف امین داور.
www.meyarco.com
اخبار اقتصادی
۲۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۱,۰۱۹
کد خبر : ۵۵,۲۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید