به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]
گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفته 30 سال 2020

گزارش هفته 30 سال 2020
(شماره 527)

سنگ آهن
فولاد ایران:   با افزایش تنش های میان امریکا و چین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد هفته گذشته تا 3 دلار افت داشته به  108  دلار هر تن سی اف آر رسید. البته با توجه به این که تقاضا در چین بالاست این افت قیمت اثر مثبتی بر حجم خرید ها داشت.
از طرفی بالا بودن عرضه بازار سنگ آهن را تحت فشار بیشتری قرار داده است. موجودی سنگ آهن بنادر چین هفته گذشته تا 3 میلیون تن رشد داشت.
 در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد حدود 66 دلار و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز حدود 64 دلار هر تن فوب بوده است.

قراضه
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 در ترکیه تا 10 دلار رشد داشته 270 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. قیمت محصولات فولادی در ترکیه سریع تر از قیمت قراضه رو به رشد بوده از این رو برخی عرضه کنندگان امریکایی به دنبال 275 دلار هر تن سی اف آر نیز بودند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 7 دلار بهبود به 224 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا 10 دلار بالا رفته 267 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده  235 دلار هر لانگ تن و بدون تغییر باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار بیلت ترکیه رشد قیمت چشمگیری مشاهده شد که به دلیل رشد بازار قراضه بود. البته بازار داخلی ترکیه فعال است و بازار های واردات و صادرات در سکوت به سر می برند. بیلت در بازار داخلی 5 تا 10 دلار بالا رفته 405 تا 410 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
بیلت سی آی اس در ترکیه 5 تا 10 دلار رشد داشته 400 تا 405 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد ولی بالاترین قیمت درخواستی 390 دلار هر تن سی اف آر بود.
در آسیا چین بزرگترین خریدار بیلت باقی ماند ولی با توجه به افزایش تنش های بین امریکا و چین و افت بازار فیوچرز احتمالا تقاضا کمی آرام شود. آخرین خرید چینی ها برای بیلت روسیه 412 دلار هر تن سی اف آر بوده  بیلت اندونزی هم در 425 دلار هر تن سی اف آر خریداری شد. بیلت در بازارهای فیوچرز چین تا 3 دلار افت داشت.
هفته گذشته در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا قیمت از  405 تا 410 دلار به 420 دلار هر تن سی اف آر رسید.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: روز شنبه قیمت شمش 103038 ریال بود. با کاهش نرخ ارز در روز دوشنبه بازار بهم ریخت همه به انتظار عرضه شمش در روز سه شنبه در بورس کالا بودند اما به علت عدم عرضه شمش در بورس کالا بازار به راه خود رفت. همه نگاه ها به معاملات میلگرد روز چهارشنبه در بورس متمرکز شد. روز چهارشنبه قیمت شمش به 91563 ریال رسید در حالیکه بعضی از واحدهای تولیدی شمش را کمتر از قیمت 90000 ریال هر کیلو تمام شده پیشنهاد می کردند. این در حالی است که عرضه آهن اسفنجی همچنان با مشکل روبروست ولی کاهش قیمت شمش باعث توقف معاملات شد و همین امر به پایین آمدن قیمت آهن اسفنجی کمک کرد تا آنجا که محصول میانه با 49500 ریال پایه هم شنیده شد که نسبت به هفته گذشته حداقل 1000 ریال کاهش نشان می دهد. با افت قیمت دلار از 26000 تومان به 22000 تومان بازار به کما رفت اما از طرف دیگر در هفته گذشته عملکرد سه ماهه فولادسازها اعلام شد و مجامع آنها یا برگزار شد یا در حال برگزاری است آمار تولید و صادرات فولاد در سه ماهه 99 هفته گذشته اعلام شد. بر این اساس صادرات آهن اسفنجی 91 درصد، شمش 7 درصد، اسلب 61 درصد و بقیه محصولات فولادی 49 درصد کاهش یافته است. بیشترین میزان کاهش صادرات در آهن اسفنجی است این در حالی است که تولید آهن اسفنجی در سه ماهه 99 ، 12 درصد رشد کرده و به بیش از 8 میلیون تن رسیده است. بنابراین علیرغم افزایش تولید آهن اسفنجی و کاهش صادرات همراه با افت تقاضای داخلی شاهد افزایش قیمت ها در طول سه ماه گذشته بوده ایم آنچه در میان آمارهای اعلام شده بسیار قابل توجه است حجم تولید فولاد خوزستان و مبارکه به عنوان دو تولید کننده عمده شمش، تختال و ورق است. تولید شمش فولاد خوزستان به شدت کاهش یافته آهن اسفنجی وضعیت بدتر از این دارد. در سه ماهه اول 98 فولاد خوزستان3.721 میلیون تن تولید داشته در حالیکه در سه ماهه اول 99، 1.005 میلیون تن تولید داشته بنابراین فولاد خوزستان با افت تولید روبرو بوده است در حالیکه سود خالص شرکت 5 درصد رشد داشته طبعا تولید کمتر قیمت بالاتر را رقم میزند. مشابه این مورد برای فولاد مبارکه هم مشهود است بر اساس داده های فولاد مبارکه تولید این کارخانه 27 درصد از برنامه را پوشش داده در واقع فولاد مبارکه بیش از 70 درصد از برنامه تولیدی خود عقب می باشد بر اساس آماری که از فولاد مبارکه منتشر شده است تولید اسلب 70 درصد ورق گرم 73 درصد و ورق سرد 75 درصد از برنامه تولید عقب است.
کاهش قیمت ارز به پایین آمدن قیمت میله گرد در بازار داخلی کمک کرد اما این مساله رابطه صادرات فولاد را بهم می ریزد چون به همین نسبت که قیمت ارز کاهش پیدا می کند دریافتی ریالی صادرکننده میله گرد هم پایین می آید
دو نگاه در بازار موج می زند :
نگاه اول که قوی تر است انتظار دارد قیمت ها کمی کاهش یابد و در همین سطح هم باقی بماند استدلال این گروه کاهش نرخ ارز و افت تقاضا چه در بازار داخل چه برای صادرات است. این نگاه بیشتر مبتنی بر منحنی رفتاری دولت در طول سال های گذشته است اعتقاد این گروه اینست که قیمت ها دوباره باز خواهد گشت ولی دوره زمانی آن به یک استراحت یک ماهه نیاز دارد در واقع آنها معتقد به اصلاح بازار به شکل U هستند .   
نگاه دوم اعتقاد دارد که کاهش نرخ ارز از یک طرف به کاهش سریع صادرات منتهی می گردد در نتیجه قیمت ارز دوباره افزایش خواهد یافت و همین امر بازار را به سرعت به سمت بالا خواهد کشید. اصلاح بازار به صورت  V شکل
هر دو گروه بر مواد زیر اتفاق نظر دارند :
اول کمبود مواد اولیه به علت مشکل در تولید
دوم نیاز به صادرات بخصوص در بخش فولاد میانی
سوم بازدهی بسیار پایین ظرفیت ها در بخش محصول نهایی
چهارم روند افزایشی حجم پایه پولی
پنجم نیاز به سودآوری صنعت فولاد جهت حفظ بازار بورس سهام
بنابراین بازگشت قیمت ها با توجه به موارد بالا کاملا توجیه پذیر است تنها مساله عامل زمانی است.
در هفته گذشته دو اتفاق عمده در بازار بورس کالا صورت گرفت اول آنکه خریدارها می بایست 50 درصد تقاضای خود را پیشاپیش به حساب کارگزار واریز می کردند.
دوم توقف عرضه روز سه شنبه، بنابراین تولیدکنندگان شمش برای رفع مشکل نقدینگی در هفته آینده شمش های خود را عرضه خواهند کرد ولی پس از آن حجم عرضه شمش موکول به تامین آهن اسفنجی و ضایعات می باشد در طول یک ماه گذشته که آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبرو بوده بعضی از تولیدکنندگان شمش به بازار ضایعات روی آورده اند و همین امر باعث بالا رفتن قیمت ضایعات تا 7000 تومان هر کیلو تحویل درب کارخانه خریدار شده است. با کاهش قیمت شمش قیمت ضایعات هم پایین آمد ولی به صورت افزایش تولید شمش در هفته های آینده دوباره قیمت ضایعات بالا خواهد رفت .
بازار به خوبی حرکت های الاکلنگی را می شناسد چون آن را بارها تجربه کرده بنابراین استدلال اینکه قیمت ها دوباره بر میگردد کاملا منطقی است بخصوص آنکه کاهش قیمت بازار باعث افت ارزش قیمت سهام خواهد شد و تولیدکنندگان فولاد که خیلی مورد توجه دولت هم هستند این امر را دوست ندارند ولی محققا روزهای پر تنش یک ماه گذشته به نفع هیچ کسی نیست.     

     
مقاطع
فولاد ایران:  تا پایان هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس از 410 تا 415 دلار به 420 تا 430 دلار هر تن فوب بهبود یافت. در ترکیه رشد قیمت قراضه میلگرد را بالا برد. قیمت پیشنهادی صادراتی 10 دلار رشد داشته 430 تا 435 دلار هر تن فوب شد.  در بازار داخلی این کشور نیز میلگرد تا 15 دلار رشد داشته 435 تا 440 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.
در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی  در 425 دلار  هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند. در چین قیمت میلگرد صادراتی 5 دلار رشد داشته 470 دلار هر تن فوب شنیده شد. البته تا آخر هفته افزایش تنش ها با امریکا قیمت های بازار فیوچرز میلگرد چین را تا 8 دلار پایین آورد.
در بازار داخلی اروپا میلگرد 438 یورو هر تن درب کارخانه  و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد در 565  دلار هر شورت تن بدون تغییر ماند.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران:  میانگین قیمت میلگرد روز شنبه 110429 ریال بود روز یکشنبه به اوج خود رسید و رکورد 114167 ریال را زد ولی بعد از آن افت قیمت میله گرد شروع شد تا روز چهارشنبه به 103000 ریال هر کیلو بازار بسته شد قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان که بطور میانگین روز شنبه 141900 ریال بود روز یکشنبه به 143667 ریال رسید ولی پس از آن شروع به تنزل کرد و به 132833 ریال کاهش یافت علت افت قیمت حجم عرضه نبود چرا که با توقف معاملات شمش در روز سه شنبه عرضه های میله گرد و تیرآهن در روز چهارشنبه خیلی دیر وقت اعلام شد اما حجم خرید هر خریدار در بورس کالا به شدت کاهش یافت در نتیجه بورس کالا این سیگنال را به بازار داد که اولا انتظار کاهش قیمت شمش را نداشته باشید و دوم آنکه دولت بازار مقاطع را مدیریت می کند. مهمترین سیگنالی که به بازار داده شده و دیگر برای همه مشهود است اینست که کنترل فولاد  در اختیار دولت است و بازار تنها به عنوان میزان الحراره عمل می کند آنچه که در قیمت های بازار دیده می شود برآیند تصمیم ها و رفتارهای دولت است دولت چون پروژه های عمرانی اش به حداقل رسیده و در سال آخر ریاست جمهوری آقای روحانی است از محل کاهش قیمت فولاد در بودجه زیان نمی کند بنابراین در هزینه های دولت سهم چشمگیری ندارد  اما پایین آمدن قیمت فولاد دو اثر مستقیم در درآمد ارزی و بازار سهام دارد که باعث کاهش درآمدهای دولت خواهد شد به همین دلیل در سطح کلان پایین امدن قیمت فولاد تا جایی که رابطه صادرات را بهم نریزد از نظر دولت مانعی ندارد راه حلی که دولت در پیش گرفته محدود کردن تقاضای داخلی و کمک به صادرات است یکی از راه های افزایش صادرات بالا بردن قیمت ارز است در هفته های گذشته شاهد بودیم که عرضه ارز نیمایی برای بسیاری از کالاها متوقف شده و واردات محصولات آرایشی بهداشتی نیز ممنوع گردیده است

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت 400 تا 415 دلار  هر تن فوب بود. ورق گرم وارداتی در ترکیه  از 405 تا 425 دلار به 415 تا 425 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین 10 دلار رشد داشته 478 دلار هر تن فوب ثبت شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا  از 440 تا 443 دلار به 450 تا 455 دلار هر تن سی اف آر  بهبود یافت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 4 یورو بهبود داشته 405 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم 3 دلار افت داشته 456 دلار  هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران:  قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه  در اصفهان   181000 ریال بود و در اهواز    165000   ریال بود تا روز چهارشنبه به   155000 ریال در اصفهان رسید. ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه که روز شنبه 152063 ریال قیمت داشت روز چهارشنبه به 133625 ریال کاهش یافت. افت قیمت در مورد  محصولات اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر هم دیده شد و میانگین قیمت از 166500 ریال به 153000 ریال رسید ضمن آنکه محدودیت عرضه اکسین نسبت کاهش قیمت اکسین را در مقایسه با فولاد مبارکه حفظ کرد فولاد کاویان تنها برای سه سایز 15 تا 25 میلیمتر عرضه داشت که روز شنبه میانگین آنها 137667 ریال بود اما تا چهارشنبه به 135000 ریال پایین آمد .
ورق سرد ضخامت 40/0 تا 5/2 روز شنبه 228545 ریال بود ولی تا چهارشنبه به 216000 ریال افت کرد این روند در مورد ورق گالوانیزه هم دیده شد و از 237325 ریال روز شنبه به 226325 ریال کاهش یافت. روند نزولی قیمت تنها به علت جو روانی حاکم شده بر بازار می باشد و هیچ دلیل دیگری برای آن نیست. روز چهارشنبه بعدازظهر عرضه ورق در بورس هم رونمایی شد. بر این اساس کارخانجاتی که اسلب دریافت می کنند موظف هستند ورق خود را در بورس عرضه کنند از آنجا که این واحدها از نظر ساختاری با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند و از طرف دیگر از نظر صورت های مالی مشکل دارند و همین امر به آنها اجازه نمی دهد مستقیما در بورس کالا محصول خود را عرضه کنند باید به دنبال راهکاری باشند تا از طریق تامین کننده اسلب ورق خود را به فروش برسانند. تفاهم این دو کارخانه به سادگی امکان پذیر نیست چرا که بسیاری از کارخانه های نورد ورق به سرمایه های بخش خصوصی متکی هستند. وابستگی آنها به شرکت هایی مثل فولاد مبارکه و فولاد خوزستان باعث بالا رفتن دخالت دولت در بازار فولاد خواهد شد.
 در آینده شاهد خواهیم بود که مجموعه هایی که ارتباط خوبی با کارخانجات بالا دست دارند آنچنانکه در تجربه اکسین در یکسال اخیر دیده شد به خوبی منتفع خواهند شد اما کارخانه های دیگر از این امر لطمه خواهند دید. از طرف دیگر بازار ورق گالوانیزه و لوله و پروفیل در هفته های آینده شاهد بهم ریختگی خواهد بود چرا که تامین مواد اولیه آنها از طریق سنتی دیگر صورت نمی گیرد و باید آنها به دنبال روش های جدید باشند .   

 


بیلت30
گرم30
سرد30

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران 

https://www.instagram.com/ifnaa_iran  ما را در اینستاگرام دنبال کنید 

۴ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۲,۲۳۵
کد خبر : ۵۵,۲۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید