به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگاه چین به برزیل و افریقا به عنوان منابع جایگزین سنگ آهن استرالیا

پایگاه خبری فولاد ایران - افتتاح چهار بندر جدید در امتداد سواحل چین که می تواند اسکله هایی برای کشتی های بزرگ داشته باشد و امکانات جدیدی را برای واردات بیشتر از برزیل و آفریقا باز کند، جایگاه استرالیا در واردات سنگ آهن چین را مورد چالش قرار می دهد. حامل های بسیار بزرگ که تحت کنترل شرکت های معدنی برزیل قرار می گیرند، می توانند نیم برابر بیشتر از کشتی های معمولی، یعنی تا 400 هزار تن سنگ آهن حمل کنند که به معنای هزینه حمل کمتر و کاهش زمان تحویل است.
معدنچیان استرالیا برای انتقال سنگ آهن خود به چین عمدتاً از کشتی هایی با ظرفیت حمل 250 تا 300 هزار تن استفاده می کنند.
به گزارش فولاد ایران، افتتاح چهار بندر جدید در چین باعث افزایش رقابت برای معادن استرالیا می شود، که تاکنون از مزیت نزدیک بودن به چین بهره مند بوده اند. چین نزدیک به 90 درصد از کل صادرات سنگ آهن استرالیا را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش بازار فلزات چین، چهار ترمینال جدیدی که می توانند کشتی هایی با ظرفیت 400 هزار تن را در خود جای دهند در ریزهو، یانتای و لانشان در استان شاندونگ و ساندوائو در استان فوجیان قرار دارند و به هفت بندر در چین اضافه می شوند که از قبل این امکان را دارا بودند.
گفته می شود باز شدن منابع جدید سنگ آهن به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده برای تأمین منابع از "بازارهای پایدار" است که مناقشه سیاسی با چین ندارند. تنش بین استرالیا و چین از ماه آوریل پس از آن که کانبرا خواستار تحقیقات بین المللی در مورد منشا کرونا شد، به میزان قابل توجهی افزایش یافته و پکن از آن زمان واردات گوشت گاو و جو از استرالیا را کم کرده است.


اما علیرغم این تنش ها، با افزایش تقاضای چین برای فولاد برای تهیه پروژه های جدید زیرساختی که بخشی از برنامه محرک دولت برای حمایت از اقتصاد است، تجارت سنگ آهن استرالیا با چین همچنان در حال گسترش است.
براساس داده های اولیه منتشر شده توسط دفتر آمار استرالیا، صادرات سنگ آهن استرالیا به چین با 8 درصد افزایش به 9.92 میلیارد دلار استرالیا (7 میلیارد دلار امریکا) رسید که بالاترین ارزش صادرات ماهانه بوده است.
ارزش کل صادرات سنگ آهن استرالیا در سال مالی تا ژوئن 2020 به بیش از 100 میلیارد دلار استرالیا (71 میلیارد دلار امریکا) رسید که بیش از یک چهارم کل کالاهای صادر شده استرالیاست.


استفاده از شناورهای بزرگ سنگین توسط واله نه تنها حمل و نقل مقادیر بیشتر سنگ آهن را امکان پذیر می کند، بلکه هزینه های لجستیک را کاهش می دهد و واله را قادر می سازد در تحویل سنگ آهن به کارخانه های فولادی چین سرعت بیشتری ببخشد و همچنین توانایی آن در ترکیب درجه های مختلف سنگ آهن بنا به تقاضای مشتری را افزایش می دهد.


سایر معادن با سوابق طولانی، از جمله در آفریقا نیز از پایانه های حامل های غول پیکر سنگ آهن بهره مند می شوند، اما از آنجاکه این معادن چندان بزرگ نیستند، سیل ناگهانی از صادرات سنگ آهن به چین رخ نخواهد داد.
گفته می شود در حالی که شرکت واله و تولیدکنندگان چینی در آفریقا از افزایش ظرفیت بنادر چین بهره مند می شوند، اما بعید به نظر می رسد که بتوانند از برترین تولیدکنندگان جهان در استرالیا از جمله بی اچ پی، ریوتینتو و فورتسکیو سبقت بگیرند. تولید سنگ آهن واله حدود 400 میلیون تن در سال است، در حالی که این سه شرکت با هم بیش از 800 میلیون تن در سال تولید می کنند.

منبع: scmp.com

۶ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۸۳۷
کد خبر : ۵۵,۲۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید