به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صندوق بین‌المللی پول گزارش داد؛ رابطه بحران‌های مالی با بی‌ثباتی سیاسی کشورها

پایگاه خبری فولاد ایران -

🔹یافته‌های تحقیقی انجام شده توسط صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که احتمال بروز بحران بانکی در کشوری که درگیر نزاع داخلی و بی‌ثباتی سیاسی است، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر کشورها است.

🔹در حالی که تاثیرات اقتصادی درگیری داخلی و بی‌ثباتی سیاسی در کشورها به شکلی جامع و گسترده مورد تحلیل قرار گرفته است، توجه چندانی به تاثیرات این موضوع بر بانک‌ها نشده است.

🔹در این بین، صندوق بین المللی پول با تحت پوشش قرار دادن این خلاء، تحقیقاتی را در این خصوص انجام داده است که آیا تنش و بی‌ثباتی فزاینده سیاسی در سطح جهان طی چند دهه اخیر، به بحران‌های بانکی بیشتری در کشورهای در حال توسعه منجر شده است یا خیر.

🔹صندوق در این تحقیق بر تاثیرات احتمالی درگیری و بی‌ثباتی سیاسی در بحران های سیستماتیک بانکی در ۹۲ کشور در حال توسعه در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ تمرکز کرده است.

🔹یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که احتمال وقوع بحران بانکی در کشوری که درگیر نزاع سیاسی است، ۲.۵ برابر بیشتر است.

🔹درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های سیاسی در کشورهای همسایه نیز، احتمال بروز بحران مالی را در یک کشور افزایش می‌دهد و این در حالی است که در صورت ماندگاری درگیری برای مدت ۱۰ سال، احتمال وقوع بحران بانکی ۲۵ درصد است؛ این رقم در صورت ماندگاری دو ساله نزاع سیاسی، ۱۶.۴ درصد است.

🔹در نمودار زیر رابطه بین کشورهای درگیر نزاع و کشورهای درگیر بحران مالی نشان داده شده است.

 

خبر

🔹برای مثال در جریان جنگ داخلی سیرالئون (۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲)، بیش از ۴۰ درصد وام های سیستم بانکی مشکوک الوصول شده و در سال ۱۹۹۴ نیز جواز فعالیت یک بانک نیز تعلیق شد. در جمهوری آفریقای مرکزی، وام های مشکوک الوصول به یک سوم کل وام‌های اعطایی افزایش پیدا کرد و به دنبال درگیری داخلی سال ۲۰۱۳، برخی از بانک‌ها ورشکست شدند.

🔹درگیری‌ها و بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند روی ظرفیت بازدهی یک کشور تاثیر منفی گذاشته و این موضوع متعاقبا به کاهش درآمدهای دولت و افزایش هزینه‌های بی‌ثمر همچون هزینه‌های نظامی، منجر شده که خود به بحران مالی می‌انجامد؛ چنین اتفاقی عدم کارایی دولت و تضعیف موسسات مالی را موجب خواهد شد.

🔹ایجاد فضای مالی کافی در مقاطع عادی و عاری از نزاع، می‌تواند احتمال وقوع بحران مالی را کاهش داده و در نتیجه به کاهش احتمال بحران های سیستماتیک بانکی منجر شود.

🔹تحقیقات صندوق حاکی از آن است که سیاستگذاران باید همچنین به نزاع های کشورهای همسایه نیز توجه کنند حتی اگر از لحاظ داخلی درگیر جنگ و درگیری نباشند زیرا با توجه به فعالیت فرامرزی بانک‌ها، سیستم بانکی آنها نیز می‌تواند تحت تاثیر منفی عواقب جنگ داخلی جاری در کشور همسایه قرار گیرد.

ایبنا

۱۲ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳
تعداد بازدید : ۸۴۰
کد خبر : ۵۵,۳۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید