به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 35 سال 2020

گزارش هفته 35 سال 2020
( شماره 532)

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین بالای 120 دلاز هر تن سی اف آر به نوسان ادامه داد. گرچه پایان هفته قیمت به دلیل کاهش موجودی بنادر چین و بهبود تقاضای فولاد بالا رفت ولی در کل نسبت به هفته قبل تا 4 دلار افت داشته 123 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در کل هفته گذشته حجم معاملات کمتر شد و نگرانی های بخش عرضه نیز کاهش داشت در نتیجه این تصحیح قیمت رخ داد. محموله های سنگ آهن بیشتری اخیرا وارد بنادر چین شده و خرید ها از عرضه کننده های اصلی نیز در سطح مطلوب است از این رو نگرانی های بازار نسبت به عرضه این ماده اولیه کاهش یافته است.
 در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 2.5 دلار افت داشته 77.9  دلار  هر تن فوب ثبت شد و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز با همین میزان کاهش به 75.8 دلار هر تن فوب  رسید.

قراضه
فولاد ایران: قیمت قراضه وارداتی در ترکیه هفته گذشته تا 7 دلار بهبود هفتگی داشته 290 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. افزایش خرید قراضه در طول هفته گذشته با توجه به بهبود جو بازار میلگرد و بیلت ترکیه موجب شد قیمت این ماده اولیه صعودی شود. البته تا آخر هفته با سکوت مجدد خریداران پس از خرید های اخیر قیمت قراضه در ثبات ماند. فعالان بازار انتظار دارند هفته های آتی قیمت قراضه در ترکیه به 300 دلار هم برسد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن 6 دلار بهبود هفتگی داشته 265 دلار هر تن فوب شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 3 دلار بهبود یافته 308 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده  235 دلار هر لانگ تن و بدون تغییر باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران: قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته دستخوش تغییرات چندانی نشد ولی جو بازار مثبت و خوشبینانه تر شده و عرضه کننده ها به دنبال افزایش 5 دلاری قیمت در اوایل سپتامبر بودند. تقاضا هنوز ضعیف است و تمایل به خرید کم است . آخرین معاملات هفته قبل در 395 دلار هر تن فوب نهایی شد. قیمت های پیشنهادی نیز از کمتر از 400 دلار به  400 تا 405 دلار  هر تن فوب رسیده است.  
در ترکیه بیلت وارداتی 415 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. بیلت صادراتی ترکیه نیز در 420 تا 425 دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا نیز قیمت در 435 تا 440 هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران:  میانگین قیمت شمش روز شنبه 81400 ریال بود که تا چهارشنبه به 85375 ریال رسید علت افزایش قیمت شمش بالا رفتن قیمت شمش صادراتی ایران و همینطور افزایش نرخ ارز عنوان شد. فارغ از این دو مطلب قیمت شمش در بازار ایران به کف خود رسیده بود و تناسبی با قیمت آهن اسفنجی نداشت. با تمهیداتی که دولت از ماه های قبل چیده است کارخانجات تولیدکننده شمش فقط به قدر سهمیه خودشان می توانند از آهن اسفنجی استفاده کنند و شمش تولید کنند در این حالت میزان تولید شمش در راستای عرضه آهن اسفنجی سهمیه بندی شده قرار می گرفت. بسیاری از کارخانجات تولید کننده شمش آهن اسفنجی را با قیمت 4300 تومان حداقل پایه خریداری کرده بودند در نتیجه قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمت فروش بازار قرار می گرفت به همین دلیل تولید شمش کاهش یافت. بورس کالا برای تحریک بازار موافقت کرد که پایه قیمت از مبنای 68000 ریال به 72000 ریال افزایش یابد. آنچه در این میان جلب توجه می کرد عرضه شمش فولاد خوزستان با اعتبار اسنادی بود. فروش میلگرد و دیگر مقاطع در هفته گذشته به نحو دراماتیکی نزول کرد و نوردکارها با افت قیمت شدید و عدم تقاضا روبرو بودند. اخبار رسیده نشان میدهد که قیمت شمش صادراتی در هفته گذشته باز هم بالا رفته است اما همه دست اندرکارهای معاملات خارجی نگران این هستند که قیمت ها به پیک خود رسیده باشد. با توجه به کاهش تقاضای بازار داخلی چنانچه قیمت در بازارهای صادراتی نزولی شود که زمزمه های آنهم شنیده شده محققاً قیمت شمش صعودی نخواهد بود. فارغ از حجم صادرات ، کاهش قیمت صادراتی می تواند باعث افت قیمت شمش گردد .سیاست وزارت صمت تغذیه بازار داخلی است در نتیجه ممکن است مثل اول امسال صادرات در مخاطره قرار گیرد با توجه به در پیش بودن شهادت آقا اباعبدا... پیش بینی نمی شود که روزهای آینده تغییر محسوسی در بازار شمش به وجود آید تنها عامل تاثیر گذار روی این مطلب مساله نرخ ارز در روزهای آتی است.

مقاطع
فولاد ایران : بازارهای مقاطع هفته با ثباتی داشتند. هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس در 435 دلار هر تن فوب مشابه هفته قبل بدون تغییر باقی ماند. در ترکیه میلگرد صادراتی  435 دلار هر تن فوب  و در ثبات بود. در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی 435 تا 440 دلار هر تن سی اف آر و مشابه هفته قبل بود.  در چین نیز قیمت میلگرد صادراتی 483 دلار هر تن فوب و در ثبات بود.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد 443 یورو  هر  تن درب کارخانه  و بدون تغییر بود.  ولی در بازار امریکا میلگرد تا 2 دلار بالا رفته 565  دلار هر شورت تن بود.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت میلگرد روز شنبه 92545 ریال بود که از همان روز رکود بازار باعث کاهش قیمت و پیشنهاد بعضی از کارخانجات تا 88000 ریال هم شد. روند نزولی قیمت باعث شد که خریدارها از بازار عقب بنشینند و تا دوشنبه که پیشنهاد قیمت شمش در بورس عنوان میشد صبر کنند. با تائید معاملات شمش در بورس روز سه شنبه قیمت به 94751 ریال بالا رفت اما روز چهارشنبه تب بازار با عرضه های میلگرد در بورس فروکش کرد و میانگین قیمت به 93000 ریال رسید. بعضی از کارخانه ها تا 94000 ریال هم اعلام قیمت داشتند ولی بعضی از میلگردهای عرضه شده در بورس به فروش نرسید. عدم استقبال از خرید میلگرد در بورس حالت صبر و انتظار را همچنان در بازار نگهداشت. آنچه که در دو هفته گذشته جلب توجه می کند رابطه بین کاهش شاخص بازار سهام و افت معاملات بورس کالا و کاهش قیمت محصول در بازار است. همگان در این مطلب اتفاق نظر دارند که آنچه که در این دو بورس دارد می گذرد و انعکاس آن در بازار  متاثر از سیاست های دولت است. علیرغم آنکه دولت در بازار سهام دخالت کرد تا از کاهش شاخص بورس جلوگیری کند و با دخالت در بورس کالا سعی در افزایش حجم معاملات و قیمت ها کرد هنوز تا بازگشت اعتماد به دولت فاصله بسیاری باقی مانده است. روند افزایشی پایه پول در ماه مرداد کند شده این می تواند یکی از علت های اصلی کاهش قیمت ها باشد. از طرف دیگر دولت که بزرگترین مصرف کننده در سطح کلان در کشور می باشد از تورم زیان می بیند در نتیجه طبیعی است که سعی کند با فراز و فرود بازار را نگه دارد. عامل تعیین کننده در این میان نرخ ارز است تا زمانی که دولت قابلیت هدایت نرخ ارز را داشته باشد فراز و فرودها وجود دارد. قیمت تیرآهن در بازار برای سایزهای 14 تا 18 روز شنبه 123167 ریال بود که تا چهارشنبه به 125167 ریال رسید قیمت تیرآهن توسط ذوب آهن مدیریت میشود و در این راستا بورس هم در کنار ذوب آهن است. آنچنانکه حجم پیش پرداخت برای خرید میلگرد که اول سال 10 درصد بود در اواسط مرداد به 50 درصد رسید در هفته گذشته 20 درصد کاهش یافت اما این اتفاق در مورد تیرآهن نیفتاد. از طرف دیگر عرضه های تیرآهن بسیار محدود است طبعاً با توجه به قدرت ذوب آهن احتمال کاهشی شدن قیمت این کالا ضعیف می باشد .

ورق
فولاد ایران:  بازارهای ورق هفته گذشته نسبتا رو به بالا بودند. ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت تا 5 دلار رشد داشته 485 دلار هر تن فوب ثبت شد. ورق گرم وارداتی در ترکیه نیز 5 دلار رشد داشته 495 تا 500 دلار  هر تن سی اف آر  شد.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین 2 دلار افت هفتگی داشته 507  دلار هر تن فوب ثبت شد.  ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز تا 3 دلار رشد داشته 508 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 16 یورو رشد داشته 450 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 474 دلار هر شورت تن به 495 دلار هر شورت تن درب کارخانه افزایش داشت.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه 154000 ریال در اصفهان قیمت داشت که تا آخر هفته به  150000 ریال رسید. ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر روز شنبه بطور میانگین 139813 ریال بود ولی تا آخر هفته به 136750 ریال افت کرد. علت این امر سکوت بازار به خاطر در پیش بودن تعطیلات از یک طرف و ضعف تقاضا از طرف دیگر است. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که با توجه به مدیریت مبارکه ورق گرم به پایین تر از این قیمت نخواهد رسید.  
ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر که روز شنبه 141875 ریال قیمت داشت تا آخر هفته به 141125ریال افت کرد. ورق کاویان هم ضخامت 12 تا 25 میلیمتر بطور میانگین 129250 ریال بود که تا آخر هفته به 127125 ریال کاهش یافت. علت این کاهش قیمت ها ذهنیت بازار و کاهش تقاضا می باشد. با توجه به رونق بازار اسلب در خارج از ایران امکان افزایش صادرات اسلب از سمت مبارکه متصور است در نتیجه بعید نیست که سطح عرضه ورق گرم در هفته های آینده در بورس روند کاهشی داشته باشد یا حداقل از نظر مقدار افزایشی نشان ندهد. نباید فراموش کرد که قیمت ورق گرم در ارتباط با اسلب صادراتی و همین طور اسلب عرضه شده در بورس خواهد بود در نتیجه این دو عامل روی قیمت ورق گرم فارغ از تقاضای آن در هفته های آینده تاثیر خواهد گذاشت.  
ورق سرد  ضخامت 50/0 تا 5/2 میلیمتر که روز شنبه 214900 ریال قیمت داشت تا چهارشنبه به 193170 ریال رسید. کاهش تقاضا یکی از عوامل این افت قیمت بود ضمن آنکه بعضی پیگیری ها خارج از فضای کسب و کار روی قیمت این کالا اثر گذاشت به همین دلیل ابطال معاملات ورق سرد در بورس فلزات تغییری در روند نزولی قیمت نداشت.  
ورق گالوانیزه ضخامت 50 تا 5/1 میلیمتر روز شنبه 205294 ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به 200969 ریال رسید علت این امر روند نزولی قیمت ورق گرم و اشتهای سرد بازار بود .

 


Billet35
HRC35
CRC35

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۵۲۶
کد خبر : ۵۵,۵۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید