به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیوندی که لیبی را به باد داد

بلای جان قذفی
پایگاه خبری فولاد ایران -

🔺دراولین سال‌های روی کار آمدن قذافی طرح ملی شدن صنعت نفت در کشور لیبی کلید خورد و شرکت‌های آمریکایی و بیریتانیایی از این سیاست آسیب دیدند. تحریم نفتی کشورهای غربی هم سیاست دیگری بود که باعث شد دنیای غرب، حضور قذافی در راس کشور لیبی را معضلی برای بقا و امنیت انرژی خود بدانند. این دیدگاه سنگ بنای مخالفت‌های غرب با لیبی  و دولت قذافی را گذاشت.
 
🔺وایلی لایبرری مقاله‌ای در مورد تحولات صنعت نفت لیبی و تاثیر سیاست‌های قذافی منتشر کرد و در این گزارش نوشت: «از بین رفتن بازار سودآور لیبی برای شرکت‌های نفتی غربی، باعث شد فکر برکنار کردن قذافی در ذهن مقامات ارشد امریکا و بریتانیا ایجاد شود. مطالعات نشان داده است این دیدگاه از سال ۱۹۸۱ وجود داشته است و بخش زیادی از فشارهای تحریمی و اقتصادی هم با همین هدف انجام شده است.»

🔺رویترز در روز ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۱ اسناد و مدارکی را منتشر کرد که نشان از فساد شدید در صنعت نفت لیبی داشت. فسادی که شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در آن سهمی نداشتند. رویترز در این مورد نوشت:« اوایل حکومت قذافی آمریکا و بریتانیا و کانادا، توسعه حوزه‌های نفتی را در لیبی بر عهده داشتند ولی بعد از ارائه طرح ملی شدن صنعت نفت و از بین رفتن منافع آن‌ها در این کشور آفریقایی، فضا برای کار دیگر شرکت‌ها باز شد.در سال‌های میانی و انتهایی حکومت قذافی شرکتهای چینی در این کشور فعال بودند.در این سال‌ها چین سهم زیادی از نفت لیبی را می‌خرید در حالی‌که صادرات لیبی به آمریکا تنها برابر با ۲۹ هزار بشکه در روز بود.»

میز نفت
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۸۷۱
کد خبر : ۵۵,۶۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید