به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هزینه خرید واکسن کرونا چند میلیارد دلار تمام می‌شود؟

پایگاه خبری فولاد ایران -

🔹نزدیک به 9 ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و حالا همه به دنبال واکسن کرونا و خرید آن هستند. با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد خرید این واکسن وجود دارد.

🔹در حال حاضر 20 کمپانی معتبر روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند. یکی دوتا از این کمپانی‌ها اعلام کرده‌اند که در همین اواخر سال میلادی حتماً به تولید خواهند رسید. حتی یکی از این کمپانی‌ها که آمریکایی است یک میلیارد دوز ساخته و کنار گذاشته است. یعنی آن‌قدر مطمئن است که مراحل آزمایش بالینی را پاس می‌کند. بنابراین در یک سطحی حتماً تا آخر سال شمسی واکسن کرونا در بازار موجود خواهد بود.

🔹اما دو مطلب در این میان مطرح است. یک اینکه همه دنیا از این واکسن می‌خواهند. یکسری کشورهای غربی از همین‌الان در تحقیق این واکسن شریک شده‌اند. این شرکت‌ها اصولاً در اروپای غربی و امریکا قرار دارند. یکی دوتا هم در چین هستند. اما خب خود چین و کشورهای اطرافش، حدود یک‌چهارم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. لذا اینکه ما چقدر در لیست این اولویت‌ها باشیم مهم است.

🔹دومین نکته اینکه این واکسن‌ها را باید خرید. شرکتی که در هند شروع به تولید واکسن کرده و اتفاقاً کمپانی معتبری هم است، یک‌بار گفته بود قیمت هر واکسن 10 تا 20 دلار خواهد بود. اما آن چیزی که از کمپانی‌های غربی شنیده می‌شود، قیمتی بالای صد دلار است. بنابراین اگر در ایران بخواهیم 80 میلیون جمعیت را واکسینه کنیم، 8 میلیارد دلار باید هزینه شود. این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها پولی وجود ندارد که بتوان این میزان واکسن را خریداری کرد. به همین دلیل هم ادامه این وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی است.

🔹از طرفی صحبت از واکسن‌های روسی می‌شود. روسیه اصولاً مانند ایران، گواهی‌های بین‌المللی را برای تولید داروهایش نمی‌گیرد. چراکه برای مصرف داخلی و منطقه شوروی سابق دارو می‌سازد که به‌هرحال منطقه بزرگی را تشکیل می‌دهد. ما هم همین‌طور برخورد می‌کنیم. برخی هم می‌گویند این واکسن روسی را اینطور و براساس گواهی‌های بین‌المللی قضاوت نکنیم، اگر دولت روسیه به اتباع خودش واکسن را تزریق کند، ما هم می‌توانیم خریداری و تزریق کنیم. به‌هرحال آن دولت شاید به فکر مردم سایر کشورها نباشد، اما به فکر مردم خودش که هست. مضاف بر اینکه در ایران ‌هم گواهی بین‌المللی برای داروها گرفته نمی‌شود. پس نمی‌توان از این طریق به این داروی روسی شک کرد.
اما با توجه به اینکه ما با کمپانی‌های مختلف در تماس هستیم، به نظر می‌رسد که در سال 2021 یا 1400 احتمالاً واکسیناسیون صورت می‌گیرد. اما هنوز مشخص نیست این واکسن از کجا وارد خواهد شد. تا جایی که من اطلاع دارم، با هیچ کشوری حتی روسیه قرارداد و سفارش برای خرید واکسن نوشته‌نشده است. حتی با چین و هند هم‌چنین صحبتی به میان نیامده است.
علاوه بر این، ‌یک مشکل دیگری هم در این میان مطرح است.

🔹با توجه به اینکه خیلی از بیماران کرونا برای بار دوم هم مبتلا شده‌اند،‌ می‌توان گفت که ایمنی این واکسن هم کوتاه‌مدت خواهد بود و تزریق آن باید تکرار شود. این‌طور مواقع نمی‌توان هر 4 ماه یک‌بار واکسن تزریق کرد. باید حتماً همه مردم دنیا واکسینه شود تا ویروس جایی برای رشد و مدامت حیات نداشته باشد و ریشه‌کن شود. یا حداقل منطقه‌ای این اقدامات انجام شود و رفت‌وآمد کنترل شود. این هم موضوعی جهانی است و ایران نمی‌تواند به‌تنهایی این تصمیم را بگیرد. البته شاید هم از طریق تکنولوژی بتوان اقداماتی روی واکسن انجام داد که تاثیر طولانی مدت‌تری داشته باشد.

✍️ناصر ریاحی
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران
۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۹۵۷
کد خبر : ۵۵,۷۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید