به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 44 سال 2020

گزارش هفته 44 سال 2020
(شماره 541)

سنگ آهن
فولاد ایران:  سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد  در چین هفته گذشته  تا 3.5 دلار افت داشته 116.25 دلار هر تن خشک سی اف آر شد. حاشیه سود پایین فولادسازان آن ها وا داشته به فکر صرفه جویی بیشتر در هزینه تولید باشند از این رو تمایل به خرید سنگ آهن خلوص پایین بیشتر است.
 در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از 75.4 دلار به 72.9 دلار هر تن فوب کاهش داشت و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 2.5 دلار ارزان تر شده 70.8 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه
فولاد ایران: در بازار واردات قراضه ترکیه، قیمت قراضه سنگین 20-80 تا 3 دلار  دیگر بهبود داشته 293 دلار هر تن سی اف آر شد. بازار روزهای آخر هفته فعالیت چندانی نداشت.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن تا 6 دلار رشد داشته  275 دلار هر تن فوب شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا با 2 دلار رشد 303 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده 281 دلار هر لانگ تن ثبت شد که بدون تغییر باقی ماند.  

بیلت
فولاد ایران:  متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 4 دلار رشد 410 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در ترکیه بیلت وارداتی در 425 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز در 425 دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
بازار واردات بیلت اسیا هفته گذشته در سکوت بود. خریداران چینی بازار داخلی را به واردات ترجیح می دادند و در جنوب شرق آسیا نیز اغلب خریداران در انتظار به سر می بردند. قیمت از حدود 445 دلار هفته قبل به 450 تا 455 دلار هر تن سی اف آر  رسید .  در چین قیمت بیلت وارداتی 7 دلار افت داشته 443 دلار هر تن سی اف آر بود.
بیلت صادراتی ایران از 400 تا 410 دلار هر تن فوب هفته قبل به  405 تا 410 دلار هرتن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران:  به علت افت قیمت ارز و چشم انداز مبهم بازار قیمت شمش که روز شنبه 117313 ریال بود روند نزولی داشت و تا آخر هفته به 111400 ریال رسید. این در حالی است که عرضه آهن اسفنجی با محدودیت روبروست و قیمت پایه آن زیر 59000 ریال هر کیلو شنیده نشد. در هفته گذشته شمش های عرضه شده در بورس تقاضا نداشت از آنجا که هفته پیش رو نیز با تعطیلات همراه است انتظار تغییر جدی در قیمت نمی رود.

مقاطع
فولاد ایران : هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس در 450 دلار هرتن فوب باقی ماند. در ترکیه میلگرد صادراتی از 445 تا 450 دلار به 455 تا 460 دلار هر تن فوب رسید. افت ارزش لیر تقاضای داخلی را در بازار میلگرد ترکیه پایین نگه داشت.
در جنوب شرق آسیا نیز میلگرد وارداتی کمتر از 5 دلار رشد داشته 465 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در چین قیمت میلگرد صادراتی تنها یک دلار بهبود داشته 489 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد 458 یورو  هر  تن درب کارخانه و ثابت بود. در بازار امریکا نیز میلگرد 608 دلار هر شورت تن درب کارخانه و همچنان ثابت بود.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت میلگرد که روز شنبه 130417 ریال تمام شده بود تا آخر هفته به 127505 ریال رسید در حالیکه بعضی کارخانه ها سایزهای 14 به بالا را تا 121000 ریال همراه با ارزش افزوده پیشنهاد میدادند. کاهش نرخ ارز، انتظار پایین آمدن قیمت ها، برخوردهای تعزیراتی دولت با موجودیها و عقب نشستن بنکدارها از دلایل این کاهش قیمت بود. متوسط قیمت تیرآهن سایزهای 14 تا 18 که در اصفهان 143167 ریال بود نیز تا چهارشنبه به 142000 ریال رسید. ذوب آهن در تحویل تیرآهن بسیار کند عمل می کند و از تعهدات قبلی خود عقب افتاده است با این حال بحث مبارزه با گرانفروشی بازار تیرآهن را از تب و تاب انداخته است. تاخیر ذوب آهن و رفتار دولت باعث شد تا تقاضای این کالا در بورس به حداقل خود برسد. مجموعه سیاست های موجود بازار را از تیرآهن تخلیه خواهد کرد در نتیجه در ماههای پیش رو شاهد کمبود این کالا خواهیم بود. در مورد میلگرد هم تقاضا بسیار محدود بود و خریدارها از بازار عقب نشستند. عده ای انتظار دارند بورس کالا سرنوشتی همچون بازار سهام پیدا کند علیرغم آنکه عرضه مواد اولیه محدود است ولی خریدار نهائی نیست، این روند، بازار تولید را دچار مساله خواهد کرد.

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت در 475 تا 495 دلار هر تن فوب ثبات داشت. ورق گرم وارداتی در ترکیه نیز تغییری نداشته 490 تا 505 دلار  هر  تن سی اف آر بود.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین 4 دلار بالا رفته 517 دلار هر تن فوب ثبت شد.  ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 520 تا 525  دلار به 525 تا 530 هر تن سی اف آر بهبود داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 3 یورو رشد داشته 508 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم 27  دلار رشد داشته به 700 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.   
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر مبارکه در هفته گذشته در بازار عرضه نمیشد ولی این مطلب باعث افزایش قیمت محصولات اهواز و گیلان نشد چون بازار لوله و پروفیل در رکود بود. قیمت ورق های مبارکه روند نزولی داشت و از 163375 ریال به 162375 ریال رسید. دولت از دو هفته قبل با موجودی های این کالاها در انبارها به شدت برخورد می کند همین امر باعث کاهش شدید حجم معاملات شده است . ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر هم که بطور میانگین 166750 ریال قیمت داشت تا آخر هفته به 163000 ریال رسید. محصولات کاویان هم با کاهش قیمت روبرو بود و از 152000 ریال به 149250 ریال افت کرد.
ورق سرد تحت تاثیر کاهش نرخ ارز و تقاضا از 301636 ریال به 297182 ریال عقب نشست .
میانگین ورق گالوانیزه هم از 293325 ریال به 291325 ریال کاهش یافت.

روند عمومی قیمت ها در هفته گذشته نزولی بود دلایل آن عبارتست از
اول برخوردهای تعزیرات و نگرانی تجار از موجودیها. این موجودیها روی تیرآهن و ورق کاویان و اکسین جدی نیست اما روی میلگرد و ورق مبارکه مساله آفرین است. نتیجه این امر در یکی دو هفته به نفع صنعت لوله و پروفیل و به زیان تولیدکنندگان خصوصی شمش و میلگرد است.
دوم مساله نرخ ارز و روند نزولی آن باعث سردرگمی در بازار شده است، در آخر هفته عرضه ارز بانک ملی خریدار نداشت ولی فروشنده ارز بود در حالیکه تقاضای ارز خفه شده است، ولی دولت نرخ سنا را بالا می برد تا ارزهای صادراتی را جذب کند.  
 سوم مساله انتخابات امریکاست که بازار را به انتظار نگه داشته است عده ای امیدوار به ریاست جمهوری بایدن هستند و فکر می کنند شرایط با انتخاب یک فرد جدید تغییر خواهد کرد.
اما آنچه در هفته گذشته شاهد آن بودیم احتمالاً در هفته پیش رو تکرار شود به دو علت.
اول آنکه تمام عوامل تاثیرگذار بر بازار در هفته قبل هنوز همچنان وجود دارد. با توجه به تعطیلات ناشی از کرونا روند تقاضا ضعیف خواهد بود و بازار انگیزه ای برای تغییر ندارد. از طرف دیگر فولادسازهای بزرگ از این روند استقبال می کنند تا مجوزهای صادراتی را از دولت بگیرند. در هفته گذشته علیرغم رکود، قیمت های پایه اعلامی در بورس بالاتر از هفته قبل از آن بود که باعث تعجب بسیاری از دست اندرکاران شد.در واقع قیمت های اعلام شده در بورس آنچنان بالا اعلام می شود که کسی خریدار نباشد در نتیجه کارخانه های بزرگ طبق توافق با وزارت صمت و مجلس درخواست مجوز صادرات را خواهند کرد. به نظر می رسد سناریو هم همین باشد از یک طرف برخوردهای تعزیراتی بازار را به کما می برد و از طرف دیگر همین امر بهانه ای می شود برای صادرات. با افزایش صادرات قیمت در بازار داخل بالا می رود و برخورد تعزیرات جدی تر.
اقتصاد ایران همه فعالان را دچار سردرگمی کرده است از یک طرف نیاز به اعتماد سازی دارد تا بازار بورس را فعال کند از طرف دیگر دنبال سیاست توزیع کوپنی و ساخت مسکن بصورت تعاونی است، نرخ ارز را پائین می آورد در حالیکه با کسری بودجه روبروست جلوی صادرات را می گیرد در حالیکه به ارز نیاز دارد. کالاها در گمرک انبار می شود در شرایطی که بازار تشنه آن است. در این شرایط حجم فروش اوراق قرضه در مهرماه به حداقل خود رسیده است. مجموعه این روند ممکن است دولت را وادار کند تا به چاپ اسکناس روی بیاورد که نتیجه آن معلوم است.

 


بیلت44
گرم44
سرد44

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۳۵۸
کد خبر : ۵۶,۰۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید