به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چالش های موجود در صادرات فولاد چین در سال 2009

صادرات فولاد چین در سال 2008 تحول چشمگیری را تجربه کرد. در نیمه اول سال 2008، صادرات فولاد چین افزایش قابل ملاحظه ای داشت ولی در نیمه دوم سال، میزان این صادرات به شدت کاهش یافت.

مجموع صادرات فولاد چین در دوره ژانویه تا نوامبر 2008 بالغ بر 09/53 میلیون تن گردید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/3 درصد کاهش نشان می دهد. واردات فولاد نیز در این دوره به 46/14 میلیون تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 9/6 درصد معادل 07/1 میلیون تن کاهش داشت. بخش اعظم این صادرات به کشورهای ویتنام، کره جنوبی، آمریکا، ایتالیا و عربستان سعودی بوده است.

در مجموع، سال 2008 سال خوبی برای صادرات فولاد چین به حساب می آمد. ولی صادرکنندگان کشور امیدی به بهبود اوضاع در سال 2009 ندارند.

1- رکود اقتصادی در جهان با عث کاهش شدید مصرف فولاد شده است. انجمن فولاد کره جنوبی کاهش قابل ملاحظه ای را در تقاضای فولاد در سال 2009 پیش بینی کرده است. ژاپن نیز احتمال افزایش تقاضا را در سال 2009 بعید می داند.

کشورهای در حال رشد مثل کشورهای خاورمیانه به دلیل تنزل شدید قیمت نفت، سرمایه گذاری های خود را در بخش ساخت و ساز کاهش داده اند. گفته می شود موجودی میله گرد های وارداتی از یک میلیون تن تجاوز کرده و برای مصرف آن ها دستکم 4 تا 5 ماه زمان لازم است. علاوه بر این، موسسه فولاد جهان، پیش بینی خود را برای تقاضای جهانی فولاد در سال 2009 اعلام نکرده و تنها اظهار داشته است که رشد تقاضا در این سال کمتر از رشد تولید ناخالص داخلی نخواهد بود.

در واقع، بسیاری از موسسات، کاهش مصرف فولاد در جهان را 5 درصد پیش بینی کرده اند. در مواجهه با چنین بازار بحران زده ای، تولید کنندگان فولاد برای جلوگیری از مازاد عرضه، تولید خود را به میزان زیادی کاهش داده اند. برای مثال، آرسلورمیتال، تولید خود را 35 درصد معادل 35 میلیون تن کاهش داده است.

2- افزایش ارزش یوان در مقابل دیگر ارزها نیز مانع صادرات فولاد در چین شده است. وون کره و یورو به ترتیب 40 درصد و 19 درصد کاهش ارزش داشته اند. ارز کشورهای مالزی، فیلیپین، هند، اوکراین، ترکیه و روسیه نیز به ترتیب شاهد 14%، 20%، 26%، 40%، 30% و 17% کاهش در ارزش خود بوده است. این امر نه تنها قدرت خرید را از این کشورهای واردکننده می گیرد، بلکه منجر به کاهش رقابت محصولات فولادی چین در خاورمیانه نیز می شود.

3- سیاست های صادراتی چین نیز به نفع صادرات فولاد در این کشور نیست. برای مثال صادرات مفتول و میله گرد در چین مشمول 15 درصد عوارض صادراتی می شود.

4- از سوی دیگر، برخی از اقدامات حفاظتی در زمینه تجارت در دیگر کشورها، واردات فولاد از چین را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال واردات اتصالات چینی به اتحادیه اروپا مشمول 87 درصد عوارض ضد دامپینگ می شود. اگر چه تحلیل های صورت گرفته در خود این کشورها نشان می دهد که واردات چنین محصولاتی، لطمه ای به تولید کنندگان داخلی در این کشورها نخواهد زد.

۲۳ دی ۱۳۸۷ ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۷۵۰
کد خبر : ۵۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید