به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

امکان نرمش قهرمانانه با بایدن فراهم شده است

پایگاه خبری فولاد ایران -

با آمدن بایدن هیچ‌چیز بین ایران و آمریکا تغییر نخواهد کرد.در طول 42 سالی که از پیروزی انقلاب در ایران می‌گذرد حدود هفت رئیس‌جمهور در آمریکا روی کار آمده‌اند. کارتر، ریگان، جورج بوش پدر، کلینتون، جورج بوش پسر، اوباما، ترامپ و در آینده نیز بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت خواهد کرد. این در حالی است که تفاوت‌های زیادی بین این روسای‌جمهور وجود داشت. کارتر لیبرال، میانه‌رو بود و حقوق بشر برای وی از اهمیت زیادی برخوردار بود. این در حالی است که ریگان در مقابل کارتر قرار داشت و به تنها چیزی که اهمیت نمی‌داد حقوق‌بشر بود. بوش پدر و پسر نیز جنگ عراق و افغانستان را راه انداختند. از سوی دیگر کلینتون قرار داشت که در طول هشت سال ریاست‌جمهوری وی بیشترین گفت‌و‌گوها بین فلسطین و اسرائیل اتفاق افتاد. مورد ملموس‌تر تفاوت فاحشی بود که بین رویکرد اوباما و ترامپ وجود داشت. با این وجود تفاوت رویکرد و نگاه روسای‌جمهوری آمریکا هیچ چیز در رابطه بین ایران و آمریکا را تغییر نداد.

در ایران آمریکا‌ستیزی از زمان کارتر که با هیچ کشوری دعوا و جنگ نداشت، آغاز شد. در زمان ریگان، بوش‌ها،کلینتون و بقیه نیز ادامه پیدا کرد. در همه این مدت در سیاست دشمنی با آمریکا در ایران هیچ تغییری به وجود نیامده است.در دوران بایدن نیز آمریکا‌ستیزی در ایران تغییر نخواهد کرد. این در حالی است که ما می‌دانیم سیاست بایدن در قبال چین ،اتحادیه اروپا ، اسرائیل و اعراب تغییر خواهد کرد. با این وجود آن چیزی که تغییر نمی‌کند دشمنی‌هاست. در زمان اتحاد جماهیر شوروی تضادی ایدئولوژیک بین این کشور و آمریکا و غرب وجود داشت. این وضعیت درباره ایران نیز تا حدودی وجود داشته است. نگاه ایران در چهار دهه گذشته به غرب و آمریکا نگاهی مبتنی بر ایدئولوژی بوده است. به همین دلیل این نکته زیاد دارای اهمیت نیست که بایدن در کاخ سفید حضور داشته باشد یا ترامپ یا کلینتون.

صرف‌نظر از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چه کسی به پیروزی دست پیدا کند نرمش‌قهرمانانه اتفاق خواهد افتاد. اقتصاد را نمی‌توان با شعار مدیریت کرد. شکم مردم را با شعار نمی‌توان سیر کرد. در شرایط کنونی بسیاری از مسئولان متوجه این نکته شده‌اند که وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست و باید چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

برجام1400 به مراتب از برجام94 موفق‌تر خواهد بود. برجام94 شانس زیادی برای موفقیت نداشت. همین که به برخی خواسته‌های خود مانند آزاد شدن دارایی‌هایش دست پیدا کردیم برخی تلاش کردند زیر پای برجام را خالی کنند. این عده پس از مدتی تیغ و تیشه‌های متعددی را در مسیر برجام پرتاب کردند. در نتیجه اجازه ندادند برجام در عمل موفق شود. قبل از اینکه ترامپ از برجام خارج شود، برجام در عمل از نفس افتاده بود. هنگامی که برجام اتفاق افتاد قیمت سکه و دلار کاهش داشت و صدها کمپانی غربی برای سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری وارد ایران شدند.واقعیت این است که پس از مدت کوتاهی اغلب شرکت‌های خارجی از ایران خارج شدند؛ موضوعی که ارتباطی با خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ نداشت. در چنین شرایطی ما باید از خود می‌پرسیدیم که چرا این شرکت‌ها خیلی زود ایران را ترک کرده‌اند؟

به این دلیل که ما می‌خواستیم به داخل و خارج از کشور نشان بدهیم که کسی این تصور خطا را نکندکه با انعقاد برجام آمریکا‌ستیزی نیز فراموش شده و دیگر دارای اهمیت نیست. در چنین شرایطی کشورهای غربی اعم از کشورهای اروپایی و آمریکا متوجه شدند که شرایط قبل نسبت به غرب همچنان به قوت خود باقی است. این مسائل هیچ ارتباطی با ترامپ ندارد و خیلی زودتر از ترامپ اتفاق افتاده است.

هنگامی که نرمش‌قهرمانانه و برجام1400 در سال آینده رخ می‌دهد در کوتاه مدت اقتصاد ایران تکان می‌خورد و رونق اقتصادی به وجود می‌آید.به همین دلیل این مسأله دارای اهمیت است که این رونق اقتصادی در نهایت به نام چه کسانی نوشته می‌شود. آنچه مشخص است این است که این موفقیت به نام روحانی، ظریف یا اصلاح‌طلبان نوشته نخواهد شد. تندروها عنوان خواهند کرد برجامی که در دولت روحانی اتفاق افتاده سبب رونق اقتصادی و گشایش در وضعیت معیشتی مردم نشده اما برجامی که دولت بعدی انجام داده سبب گشایش‌های بزرگی در زندگی مردم شده است. در این وضعیت مردمی که به دلایل اقتصادی جان به لب شده بودند به این نتیجه می‌رسند که وضعیت اقتصادی خوب شده است. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که آنها همچنان در شیپور می‌دمند و به دنیا نشان می‌دهند دشمنی با آمریکا همچنان به قوت خود باقی است !

✍️صادق زیباکلام
۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۴۱۵
کد خبر : ۵۶,۳۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید