به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اصلاحات توافق شده در نشست فولادسازان و صمت با محوریت معاون اقتصادی رییس جمهور، آقای دکتر نهاوندیان

اصلاحات توافق شده در نشست فولادسازان و صمت با محوریت معاون اقتصادی رییس جمهور، آقای دکتر نهاوندیان
پایگاه خبری فولاد ایران –

1️⃣ پایه قیمت ها به جای ماهانه، هفتگی از روی شاخص CIS گرفته خواهد شد که روند نزدیکتری به تغییرات قیمت جهانی خواهد داشت.

2️⃣ عرضه سنگ آهن در بورس کالا فعلا در اولویت نیست و کمیته ای آن را بررسی و به معاون اقتصادی رییس جمهور گزارش می دهد. این موضوع بلند مدت است و دقت کنیم که هدف دولت، انتقال سود از فولاد به سنگ آهن نبوده و صمت به دنبال افزایش حقوق دولتی واریزی به خزانه همراه با عرضه آن در بورس کالا خواهد بود.
 
3️⃣ برای صادرات شرکتها، سهمیه ای در نظر گرفته شده به گونه ای که عملکرد امسال از سال قبل کمتر نباشد. این موضوع، میتواند ریسک محدودیت بازار داخلی با توجه به رشد تولید و افت تقاضای داخلی را پوشش دهد.

4️⃣ یکی از مهمترین چالشهای شیوه نامه، الزام به 100% عرضه در بورس کالا قبل از صادرات بود که برای محصولاتی که بازار مازاد عرضه داخلی داشت، به معنی ماندن قیمت در کف 80% و یا 75% قیمت CIS با نرخ دلار/ریال پایین (میانگین موزون سنا) بود. با تعریف کف عرضه و سهمیه صادراتی و ارتباط دادن این دو با یک مکانیزم هوشمند، میتوان اطمینان حاصل کرد که شاهد رقابت در قیمت پایه بورس کالا خواهیم بود.

5️⃣ موضوع مجوز صادرات نیز چالش برانگیز است. قرار است نقش بورس کالا در صدور گواهی مازاد عرضه (عدم مشتری) در بازار داخلی افزایش یافته که میتواند نگرانی کلیک های صادراتی فولاد را تا حدی برطرف نماید.

6️⃣ بحث واحدهای فولاد القایی کوچک و متوسط نیز مطرح شده است. این واحدها بدلیل استاندارد و کیفیت محصول و تناژ اندک و تضامین مورد درخواست بورس کالا بعضا امکان عرضه ندارند که بایستی راهکاری برای آن یافته شود که قرار شد بررسی شود‌.

منبع: ایمیدرو
۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۲۹۱
کد خبر : ۵۶,۳۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید