به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سرنوشت سعودی‌ها در عصر بایدن

پایگاه خبری فولاد ایران –

🖌 معرفی آنتونی بلینکن، دیپلمات ۵۸ ساله به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه و همین‌طور جیک سالیوان ۴۳ ساله، به‌عنوان مشاور امنیت ملی از سوی جو بایدن، تا حدود زیادی چشم‌انداز دیپلماسی چهار سال آینده این کشور را روشن کرده ‌است.

🖌انتخاب آنتونی بلینکن و جیک سالیوان نشانه‌ای از علاقه بایدن به بازگشت به عصر مداخله‌گرایی لیبرال و تشکیل اتحاد و ائتلاف‌های بین‌المللی است.

🖌گزینش این دو دیپلمات سرشناس که از طرفداران بازگشت ایالات‌متحده به برجام و از منتقدان جنگ بی‌رحمانه عربستان علیه مردم یمن هستند، بیش از همه اعراب و در راس آنها سعودی‌ها را نگران و مضطرب کرده‌است؛ عربستان، از اول بهمن – ۲۰ ژانویه- باید با رئیس‌جمهوری در آمریکا مواجه شود که سال گذشته دولت ریاض را دولتی «منفور» توصیف کرده‌ بود.

🖌با ورود بایدن و تیم سیاست‌خارجی او به کاخ سفید، بی‌تردید سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تغییر می‌کند و واشنگتن بر مسائلی مانند حقوق بشر، چند‌جانبه‌گرایی و مداخله‌گرایی لیبرال تغییر خواهد کرد؛ اما این موضوع به مفهوم آن نیست که ایالات‌متحده ریاض و ابوظبی را رها خواهد کرد؛ زیرا این موضوع از طرفی به افزایش قدرت ایران در منطقه منجر خواهد شد و از سوی دیگر سعودی‌ها و اماراتی‌ها را به سمت روسیه و چین هل خواهد داد.

🖌به عبارت دیگر، ریاض و ابوظبی به زودی درک خواهند کرد که برای حل و فصل مناقشات خاورمیانه نیاز به یک همکاری گسترده و مصالحه منطقه‌ای بزرگ دارند و دیر یا زود - با پشتیبانی آمریکا- باید با ایران به یک توافق بزرگ دست یابند.

کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد

۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۳۸۴
کد خبر : ۵۶,۳۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید