به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 53 سال 2020

گزارش هفته 53 سال 2020
(شماره 550)
سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در آخرین روز از سال 2020  معادل 159.2 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که نسبت به هفته قبل حدود 3 دلار افت داشت. قیمت سنگ آهن سال 2020 بیش از دوبرابر شد و برای دومین سال متوالی این ماده اولیه بین کومودیتی ها در سطح دنیا پیشتاز بوده است. هفته پایانی دسامبر دولت چین از فولادسازان خود خواست سال 2021 تولید را کاهش دهند تا از افت قیمت سنگ آهن در سال 2021 اطمینان یابند.
 در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  106.7 دلار هر تن فوب و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز 104.6 دلار هر تن فوب بوده است.

قراضه
فولاد ایران: بازار های قراضه اغلب هفته پایانی سال 2020 را با آرامش بیشتری سپری کردند. هفته پایانی دسامبر قیمت قراضه در بازار واردات ترکیه رشد آرام تری داشت و با کمتر از 3 دلار بهبود 477.5 دلار هر تن سی اف آر شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن 6 دلار ارزان تر شده به 421 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 475 دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر ماند. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده از 373 دلار  به 411 دلار هر لانگ تن رسید.

بیلت
فولاد ایران : متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از 575 دلار به 604 دلار هر تن فوب رسید. روزهای پایانی هفته نیز با توجه به جو آخر سال بازار ثابت بود.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی تا 3 دلار رشد داشته 595 دلار هر تن سی اف آر شد.
همچنین به گزارش متال بولتن بیلت صادراتی ایران  تا 25 دلار رشد داشته 555 دلار هر تن فوب شد.
بیلت در بازار ایران

بیلت53

فولاد ایران : آنچنانکه پیش بینی میشد شمش صعودی بود و از 118925 ریال به 126488 ریال رسید. دلیل اصلی افزایش قیمت شمش روند صعودی قیمت در بازارهای جهانی، تقاضای قوی و صادرات ایران است. فارغ از آن مساله عرضه آهن اسفنجی و ضایعات است که به شدت محدود شده است.

مقاطع
فولاد ایران : آخرین قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 30 دلار رشد به 670 دلار  هر تن فوب افزایش داشت. در چین قیمت میلگرد صادراتی کمتر از 3 دلار ارزان تر شده 627.5 دلار هر تن فوب  شد. میلگرد صادراتی ترکیه آخر هفته 640 دلار هر تن فوب بود در حالی که هفته قبل را در 638 دلار هرتن فوب به پایان برده بود.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد 545 یورو  هر  تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد از 693 دلار به 732.5 هر شورت تن درب کارخانه رسید.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد53

فولاد ایران:  روند صعودی مقاطع در هفته گذشته دنبال شد ولی علت آن جو عمومی بازار بود . اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند با توجه به شیوه نامه که مبنا را هفته آخر ماه میلادی قرار میدهد، این هفته این روند ادامه داشته باشد.

تیرآهن53

فولاد ایران: علت ثبات قیمت تیرآهن عدم تقاضای جدی و زمان تحویل طولانی آن بود که تقاضا را عقب کشید.

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت تا 40 دلار رشد داشته 755 دلار هر تن فوب شد.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  688 دلار به 691 دلار هر تن فوب رسید.  
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 5 یورو رشد داشته 665 یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا ورق گرم از 999.5  دلار به 1009.25 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.   
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از 538 تا 550 دلار به 623 دلار هر تن فوب رسید. اسلب سی آی اس هم از 620 تا 625 دلار به 680 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

سیاه53


فولاد ایران: ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه 228000 ریال قیمت داشت که تا آخر هفته به 230000 ریال رسید تقاضای آن ضعیف است.
دیگر اقلام ورق ضخامت 3 تا 15 میلیمتر با توجه به محدودیت عرضه از یک سو و امید به افزایش قیمت متاثر از بازار جهانی بالا رفت.

ورق اکسین53


فولاد ایران: ورق اکسین همچنان روند صعودی داشت دلیل اصلی آن بالا رفتن قیمت اسلب صادراتی بود.


روغنی53


فولاد ایران: ورق سرد بازار آرامی داشت در حالیکه با افزایش قیمت روبرو بود. انواع ورق سرد در بازار پیشنهاد می شود ولی تقاضا محدود است افزایش قیمت این کالا به دلیل جو روانی بازار بود.

گالوانیزه53


فولاد ایران: در بازار ورق گالوانیزه علیرغم دلچسب نبودن تقاضای این کالا به دلیل بالا رفتن قیمت ورق گرم ، قیمت این کالا هم افزایش یافت.

تحلیل هفته :
فولاد ایران: بازار داخلی با دو پدیده روبروست
اول تاثیر بازارهای خارجی، دولت چین روز چهارشنبه اعلام نمود که تولید فولاد در سال 2021 باید کاهش یابد در نتیجه قیمت سنگ آهن کاهش یافت ولی مشخص نیست که این روند ادامه داشته باشد و تا کجا قیمت سنگ آهن پائین بیاید. اگر بعد از تعطیلات کریسمس بازارهای دیگر مثل برزیل، هند، امریکا و اروپا فعال شوند محققاً سقوط قیمت زیاد نخواهد بود. این افزایش قیمت شمش صادراتی ایران را تا بالای 500 دلار رسانده است که تاثیر خود را روی کدال خواهد گذاشت و طبعاً نوسان قیمت را محدود خواهد کرد . قیمت آهن اسفنجی به مرز 8000 تومان پایه رسیده در حالیکه به علت افت فشار گاز تولید پائین آمده است. بنابراین قیمت از طرف عرضه تحت فشار است که بالا برود و یا حداقل افت نکند.
دوم برعکس سمت عرضه و فشارهای مربوطه بازار از سمت تقاضا به شدت تحت فشار است فصل سرما و رکود ساخت و ساز تقاضا را پائین آورده بالا رفتن قیمت ها باعث شده حاشیه سود تجار کاهش یابد طبعاً میدان فعالیت آنها محدود است.
آنچنان که در هفته گذشته گفته شد همه چیز تابع صادرات است و نرخ ارز. سیاست عمومی دولت سرکوب تورم و میدان دادن به صادرات است هفته آینده می تواند نقطه اوج بازار باشد ولی پیش بینی روزهای بعد از آن بسیار مشکل است. چرا که تداوم این روند باعث تعطیلی و یا کاهش تولید بسیاری از کارخانه ها خواهد شد. این امر عرضه محصول نهائی را تحت تاثیر قرار میدهد و از حجم آن خواهد کاست.
روزهای پیش رو متعلق به صاحبان نقدینگی است.
در صورت تصویب FATF انتظار عمومی کاهش نرخ ارز است طبعاً سیاست های بانکی باید هم نوا با این مقررات تغییر کند. تصویب این طرح ساختار اقتصاد ایران را تغییر خواهد داد. تجربه تاریخی در کشورهای دیگر نشان داده که تاثیر کوتاه مدت آن رکود شدید اقتصادی است که ناشی از نظم جدید پولی و مالی می باشد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۱۳ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۶۳۶
کد خبر : ۵۶,۶۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید