به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رونق ارزی و اقتصادی چین

پایگاه خبری فولاد ایران - ارزش پول چین به قوی ترین سطح خود در بیش از دو سال اخیر رسیده است و این نشان از تسلط چین در تولید و فرصت تنفس به جو بایدن رئیس جمهور منتخب دارد. اقتصاد چین از اعماق بیماری همه گیر ویروس کرونا بیرون آمده و واحد پول آن نیز به این روند پیوسته است. این واحد پولی در ماه های اخیر در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی قدرت ویژه ای به دست آورده است. از روز دوشنبه، ارزش دلار آمریکا 6.47 یوان در مقایسه با 7.16 یوان در اواخر ماه می بود.
افزایش ارزش پول چین برای شرکت هایی که در چین کار می کنند، معنادار است و می تواند کالاهای ساخت چین را برای مصرف کنندگان جهان گران کند، هرچند که تاکنون تأثیر آن بی صدا به نظر می رسد. بیشتری تأثیر این امر ممکن است در واشنگتن باشد، جایی که رئیس جمهور منتخب جوزف آر بایدن جونیور قرار است هفته آینده وارد کاخ سفید شود. در دولت های گذشته، تضعیف پول چین منجر به خشم واشنگتن شد. افزایش ارزش یوان روابط متشنج بین دو کشور را بهتر نکند، اما می تواند یک مشکل احتمالی را از صفحه کار آقای بایدن حذف کند.

اما چرا ارزش پول چین تقویت می شود؟
دلیل آن ساده است. چین یک نقطه روشن کمیاب در یک اقتصاد جهانی ویران شده است. ویروس کرونا حداقل در حال حاضر در چین مهار شده است. کارخانه های این کشور در حال تولید کامل هستند. مصرف کنندگان در بسیاری از نقاط جهان در خانه حبس شده اند و در حال خرید رایانه ها، تلویزیون، چراغ، صندلی، ابزار باغبانی و سایر وسایل ساخت چین هستند. سهم چین از صادرات جهانی در ماه سپتامبر به رکورد 14.3 درصد رسیده است. سرمایه گذاران همچنین مشتاق اند پول خود را در چین یا حداقل در سرمایه گذاری های مرتبط با یوان سرمایه گذاری کنند.
با قدرتمندتر شدن اقتصاد، بانک مرکزی چین فرصت دارد نرخ بهره را بالاتر از اروپا و ایالات متحده بگذارد، جایی که بانکداران مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی، نرخ بهره را پایین نگه می دارند. یوان در حال حاضر به ویژه در برابر دلار قوی به نظر می رسد زیرا واحد پول ایالات متحده تضعیف شده است. سرمایه گذاران اظهار می کنند که اقتصاد جهانی در سال جاری بهبود یابد، بنابراین بسیاری شروع به انتقال پول خود به خارج از پناهگاه های امن دلاری مانند اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده و سرمایه گذاری های خطرناک تر می کنند.

چرا رشد ارزش یوان به بایدن کمک می کند؟
منتقدان در کنگره و درون دولت امریکا مدتهاست که دولت چین را به دستکاری غیرمنصفانه ارز از طریق صدمه به تولیدکنندگان آمریکایی متهم می کنند.. در اوج جنگ تجاری با ایالات متحده، پکن به یوان اجازه داد تا در برابر دلار تضعیف شود. این امر دولت ترامپ را بر آن داشت تا چین را به عنوان دستکاری کننده ارز برچسب گذاری کند. اکنون، همزمان با آماده شدن دولت جدید برای ورود به کاخ سفید، کارشناسان به دنبال علامت هایی برای رام شدن پکن هستند. حداقل، یک یوان قوی فعلاً این موضوع را از صفحه کار آقای بایدن خارج می کند، هرچند همه خوشبین نیستند که یک یوان قوی تر برای بهبود روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان کافی باشد.

منبع: New York Times


۲۴ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۹۵۵
کد خبر : ۵۶,۷۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید