به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گرایش شدید شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در چین

پایگاه خبری فولاد ایران - شرکت های خارجی با بهره گیری از اقتصاد پررونق چین و مدیریت برتر کرونا در آن به ایالات متحده پشت می کنند. بر اساس گزارشی که روز یکشنبه توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منتشر شد، سرمایه گذاری مستقیم در ایالات متحده توسط شرکت های خارجی سال گذشته 49 درصد کاهش یافته و به 134 میلیارد دلار رسیده است. در مقابل، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین با رشد 4 درصدی به 163 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. طبق اعلام سازمان ملل، سال 2020 اولین سال در تاریخ است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین از ایالات متحده پیشی می گیرد. اکنون چین بزرگترین جایگاه سرمایه گذاری شرکت های خارجی سراسر جهان است. به گزارش فولاد ایران، اگرچه کرونا عامل بزرگی در سقوط سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایالات متحده و بیشتر نقاط جهان بود اما افت سرمایه گذاری آمریکایی شرکت های خارجی قبل از کرونا آغاز شده بود.


طبق آمار وزارت بازرگانی ایالات متحده، سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده پس از رسیدن به بالغ بر 440 میلیارد دلار در سال 2015 به شدت نزولی شد. سیاست های تجاری رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ به سرمایه گذاری خارجی آسیب رساند، به ویژه به سرمایه گذاری از طرف چین که شدیدترین افت در سرمایه گذاری ایالات متحده طی چند سال گذشته را نشان می دهد.


عدم اطمینان اقتصادی فزاینده در سراسر جهان نیز منجر به این کاهش شده است. طبق این گزارش، سال گذشته کاهش در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایالات متحده در تجارت عمده فروشی، خدمات مالی و تولید بسیار برجسته بوده است. ادغام های بین المللی و همچنین فروش دارایی های ایالات متحده به سرمایه گذاران خارجی نیز تا 41 درصد کاهش داشته است. در عین حال، رشد انفجاری اقتصاد چین و بهبود سریع از بیماری کرونا به افزایش سرمایه گذاری خارجی در آنجا کمک کرد. اقتصاد چین در سال گذشته و در حالی که اکثر اقتصادهای بزرگ جهان کوچک شده بودند، 2.3 درصد رشد کرد.


بر اساس گزارش سازمان ملل، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند نیز سر به فلک کشیده و از کمتر از 25 میلیارد دلار در سال 2014 به 57 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش داشته است.
سرمایه گذاری مستقیم خارجی در انگلستان و ایتالیا تقریباً 100 درصد کاهش یافت. این روند در روسیه 96 درصد، در آلمان 61 درصد و در برزیل 50 درصد سقوط کرد. استرالیا، فرانسه، کانادا و اندونزی نیز که همگی از مهمترین دریافت کنندگان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 بودند تا 42 درصد افت سرمایه گذاری خارجی داشتند که پایین ترین سطح پس از بحران مالی جهانی است.


منبع: CNN


۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۲۶
تعداد بازدید : ۵۷۵
کد خبر : ۵۶,۸۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید