به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فلزات کمیاب چینی و مساله امنیت امریکا

پایگاه خبری فولاد ایران - بزرگترین معدنکار عناصر کمیاب معدنی در حال محاسبه خسارت وارده به شرکت های دفاعی ایالات متحده در صورت اقدام برای جلوگیری از تأمین مواد معدنی حیاتی برای صنعت تسلیحات این کشور است. روزنامه فایننشال تایمز با استناد به منابع مربوط گزارش داد، مقامات دولت چین با مدیران این صنعت تماس گرفتند تا بفهمند اگر چین محدودیت هایی در صادرات این عناصر معدنی کمیاب اعمال کنند، تأثیر آن روی شرکت های ایالات متحده و اروپا تا چه اندازه خواهد بود. یک مشاور دولت چین گفت: "دولت می خواهد بداند اگر چین ممنوعیت صادرات را اعمال کند، آیا ایالات متحده در ساخت هواپیماهای جنگنده F-35 دچار مشکل می شود یا خیر".


رایزنی های گزارش شده پس از آن صورت گرفت که پکن پیش نویس قانونی را برای تقویت بیشتر مقررات مربوط به صنعت عناصر معدنی کمیاب در ماه گذشته ارائه داد. به گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، این پیش نویس سهمیه تولید داخلی، مدیریت سرمایه گذاری و نظارت این عناصر را را در بر می گیرد. قانون دیگر چین در ماه دسامبر وضع شد و هدف آن محدود کردن عرضه موارد کنترل شده، از جمله عناصر خاکی کمیاب است. این محدودیت ها کشورهایی را هدف قرار می دهد که اقدامات کنترل صادرات چین را نادیده گرفته و به منافع چین آسیب می رسانند، ضمن اینکه می تواند ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد که در ماه های اخیر فشار بر شرکت های فن آوری چینی را افزایش داده است.


به گزارش فولاد ایران، فلزات نادر معدنی گروهی متشکل از 17 عنصر است که برای طیف وسیعی از صنایع از لوازم الکترونیکی مصرفی تا سخت افزار نظامی بسیار مهم است و مدتهاست که در میان موضوعات اصلی جنگ تجاری ایالات متحده و چین قرار دارند. رسانه های چینی بارها هشدار داده اند که پکن آماده ممنوعیت عرضه است، اما این طرح هنوز عملی نشده است.


حدود 80 درصد از تولید این عناصر کمیاب در چین صورت می گیرد. ایالات متحده در گذشته تولید کننده شماره یک این مواد معدنی در جهان بود، اما اکنون به شدت به واردات از چین وابسته است. از آنجا که جنگ تجاری این نقطه ضعف را آشکار کرد، واشنگتن تلاش کرده است تا سرمایه گذاری در بخش های مهم را افزایش دهد و به دنبال راه هایی برای افزایش تولید خود است. در سال 2019، کاخ سفید به پنتاگون دستور داد تا تولید فلزات معدنی کمیاب را که برای ساخت موتورهای غیرنظامی و نظامی استفاده می شود، را تحریک کند. در ماه سپتامبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، با صدور دستورالعمل اعلام وضعیت اضطراری ملی در صنعت معدن، از وزارت کشور خواست تا قانون تسویه دفاعی 70 ساله را برای تسریع در توسعه معادن بررسی کند.

منبع: راشاتودی

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۷۷۶
کد خبر : ۵۷,۰۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید