به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیری جمعیت چین چالشی بزرگتر از تک فرزندی

پایگاه خبری فولاد ایران - مقامات چینی سیاست جنجالی تک فرزندی را در سال های اخیر لغو کردند و به افراد اجازه داشتن دو فرزند دادند  اما اقتصاددانان می گویند برای جبران کاهش رشد، همزمان با رسیدگی به کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن سریع جمعیت چین، تغییرات دیگری نیز لازم است. آنها می گویند دو راه برای حل این مسئله وجود دارد. یک راه این است که محدودیت در تعداد فرزندان اعمال نشود که البته بازگرداندن این روند دشوار است و راه دیگر این که از منظر سیاست اقتصادی، وابستگی صنعتی روی بخشهای دیگر متمرکز بشود.


اقتصاد چین تا حد زیادی به صنایعی مانند تولید که به نیروی کار ارزان قیمت زیادی احتیاج دارند، تکیه کرده است. اما افزایش سطح دستمزد باعث می شود که کارخانه های چینی از جذابیت کمتری برخوردار شوند، در حالی که کارگران به مهارت بالاتر برای رشد بیشتر بهره وری کشور نیاز دارند. آلیشیا گارسیا-هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه، گفت: مشکل بزرگ چین، پیر شدن جمعیت است که رشد کند بهره وری نیروی کار را به همراه خواهد داشت. وی در حال مطالعه این مسئله است که آیا چین می تواند رشد بیشتری در بخشهای متمرکز بر سرمایه، که بیشتر ناشی از سرمایه گذاری در اتوماسیون است، داشته باشد یا خیر.


چین در اواخر دهه 1970 با تلاش برای کاهش رشد جمعیت خود سیاست تک فرزندی را ارائه داد. بر اساس آمار رسمی، جمعیت این کشور از بیش از 500 میلیون نفر در دهه 1940 به بیش از 1 میلیارد نفر در دهه 1980 رسید، یعنی طی 40 سال، جمعیت تنها 40 درصد رشد کرد و به 1.4 میلیارد نفر رسید. (بیش از 4 برابر جمعیت امروز امریکا)


به گزارش فولاد ایران، همانند سایر اقتصادهای بزرگ، هزینه های بالای مسکن و تحصیلات در چین طی سالهای اخیر مردم را از داشتن فرزند منصرف کرده است. با وجود تغییر قانون در سال 2016 که به خانواده ها اجازه داشتن دو فرزند را داد، نرخ زاد و ولد برای چهارمین سال متوالی در سال 2020 تا 15 درصد کاهش یافت و به 10 میلیون نفر رسید. دان وانگ، اقتصاددان ارشد مستقر در شانگهای معتقد است براساس تجربه سایر کشورها، موثرترین سیاست برای کشوری به اندازه چین استقبال از مهاجران بیشتر است که البته تحقق این امر در کوتاه مدت بعید است. وانگ گفت، سایر گزینه هایی که سیاست گذاران در حال پیگیری هستند شامل افزایش سن بازنشستگی، افزایش مهارت های نیروی کار موجود با آموزش بیشتر و استفاده از ماشین آلات و هوش مصنوعی بیشتر برای جایگزینی کارگران انسانی است.


طبق گفته مورگان استنلی، در 10 سال آینده 123.9 میلیون نفر دیگر وارد گروه سنی 55 سال به بالا می شوند که بیشترین افزایش جمعیتی در تمام دامنه های سنی است. لیو شیانگ دونگ، معاون بخش تحقیقات اقتصادی در مرکز مبادلات اقتصادی بین المللی چین در پکن، گفت: این تغییر جمعیتی خواسته های اقتصادی خود را ایجاد می کند چراکه برای مراقبت از سالمندان به کارگران بیشتری نیاز خواهد بود.


منبع: CNBC


۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۷۳۲
کد خبر : ۵۷,۰۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید