به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بحران ارزی جدید ترکیه

پایگاه خبری فولاد ایران - دو روز بیشتر از برکناری ناگهانی ناجی اقبال، رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور نمی‌گذرد. گفته می شود در نتیجه این امر که نتیجه دخالت سیاست در امور مالی بحران جدید ارزی این کشور است، ارزش لیر به شدت کاهش یافته است.


خروج سرمایه از ترکیه شتاب گرفته است. ارزش سهام بار دیگر با کاهشی ده درصدی روبرو است و لیر ترکیه در قیاس با دلار آمریکا حدود ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.


گفته می‌شود که مردم باور خود را به استقلال بانک مرکزی از دست داده‌اند. علت این موضوع را باید در برکناری رئیس بانک مرکزی از سوی دولت اردوغان جست‌وجو کرد.


اردوغان روز شنبه ۲۰ مارس (۳۰ اسفند) دست به برکناری ناجی اقبال، رئیس بانک مرکزی زد. باید یادآور شد که اردوغان در ماه نوامبر سال گذشته میلادی ناجی اقبال را با هدف کنترل نرخ تورم و مانع شدن از سقوط مستمر بهای لیر به ریاست بانک مرکزی برگزیده بود.


به گزارش فولاد ایران، ناجی اقبال روز پنجشنبه ۱۸ مارس برای مهار تورم اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده بود؛ سیاستی که ظاهرا باب میل اردوغان نبود و او در واکنش به این تصمیم، دو روز پس از آن او را از مقام ریاست بانک مرکزی برکنار کرد.


دخالت دولت ترکیه در امور بانکی و مالی باعث سقوط ارزش واحد پول این کشور در قیاس با دلار شد. بهای هر دلار در بازار ارز ترکیه حتی به حدود هشت و نیم لیر رسید. یورو نیز حدود ۱۰ لیر معامله شد. پدیده‌ای که از نوامبر سال گذشته به این سو سابقه نداشته است.


نرخ تورم در ترکیه در حال حاضر بیش از ۱۶ درصد اعلام شده است و این سه برابر نرخ تورمی است که دولت اردوغان به عنوان هدف اقتصادی خود تعیین کرده بود.


منبع: گاردین

۷ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۸۵۰
کد خبر : ۵۷,۲۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید